Har den sinnesförvirrade konstruktören någonsin jobbat med ett måttband? *S*

Dagens mest totalt onödiga pryl.

/Kent

snickarboden skrev:
Dagens mest totalt onödiga pryl.

/Kent
Nja men ärligt talat. Hur många är inne har INTE kapat träbitar 10cm för kort när man tagit ett mått med talmetern och sedan kollat på fel skala? Med lite produktutveckling skulle det ju vara lätt att digitalt och automatiskt visa det korta måttet när tungan är infälld och lägga på lite när den är utfälld och man tar ett invändigt mått.

...och tänk om man kunde få tre minnesknappar där man kan lagra några mätningar.
...och tänk om måttbandet sedan kunde rulla ut sig till den uppmätta och sparade längden så att man kan använda Talmetern som det är tänkt, nämligen att transportera mått mha måttbandet och ritsa direkt på det som ska kapas.

Jag har faktiskt ett måttband med motor i som man kan rulla in och ut med en knapp. Det väger 1 kilo och platsar i "hata blackndecker tråden". Tror man skulle kunna fixa detta med lite finmekanik om man vill.

Har haft ett sen ett flertal år tillbaka i namnet Bosch. Mycket användbart när man mäter inre eller yttermått i svåravlästa områden då det finns en holdknapp. Då kan man mäta, trycka på hold och läsa av digitalen. Även grymt smidig då man kapar många olika längder. Man mäter enkelt trycker på hold går till sågen läser av och mäter av, glömmer man vad man skulle mäta upp kollar man på digitalen. smart.

C
När kommer måttbandet som håller sig styvt 4 meter ut, oavsett vilket håll man håller det på? Då kan vi snacka utveckling.

Måttstång kallas det och ser ut som ett teleskopmetspö ungefär..

cheetah1 skrev:
När kommer måttbandet som håller sig styvt 4 meter ut, oavsett vilket håll man håller det på? Då kan vi snacka utveckling.

C
Jag blev så irriterad att jag höll på att ha sönder mitt splitter nya makitamåttband när jag stod och försökte mäta hur bred garageportshålet blev i överkanten, när jag skulle sätta i en regel där och måttbandet bara vek sig.

cheetah1 skrev:
Jag blev så irriterad att jag höll på att ha sönder mitt splitter nya makitamåttband när jag stod och försökte mäta hur bred garageportshålet blev i överkanten, när jag skulle sätta i en regel där och måttbandet bara vek sig.
Som mathiass antyder, därför finns Laseravst mätare.

Har själv skrivit det, dessa har sin guldtid när man ska själv ska mäta avstånd i "luften". Där falerar nog alla andra alternativ om man vill vara snabb o exakt.

Såg på Wurth att dom har en variant av ett måttband. Detta måttband har en stark magnet längst ut, så om man mäter mycket i stål osv så är det bara att klicka fast den och dra ut så långt det går. Inget för mig men kanske för någon annan?

C
Manberg skrev:
Såg på Wurth att dom har en variant av ett måttband. Detta måttband har en stark magnet längst ut, så om man mäter mycket i stål osv så är det bara att klicka fast den och dra ut så långt det går. Inget för mig men kanske för någon annan?
Mitt makitamåttband har sånt, två herrejävlarneodymmagneter i änden. Det är också så att bromsen är till alltid, när man trycker på knappen så släpper den. Mycket behändigt.

• BMI.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns det ingen lasermätningspryl som man kan mätta öppna mått med, dvs längden på en bräda tex?

J
MathiasS skrev:
Finns det ingen lasermätningspryl som man kan mätta öppna mått med, dvs längden på en bräda tex?
DET hade varit utveckling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.