Byggahus.se
P maggan77 skrev:
Just det här fallet gick som sagt ända upp till HD och instanserna var ej eniga i frågan, vilket visar på att buller inte är så lätt att avgöra om det är dolt fel eller ej. Det är ganska många som köper villor nära vägar där det går trafik som överstiger de riktvärden som socialstyrelsen har fastslagit, men riktvärden är ej juridiskt bindande, vilket borde innebära att fel inte föreligger, eller? I annat fall borde många som köper villor kunna säga att de var på visning på en söndag, det var tyst i området, men sedan visade det sig att motorvägen väsnades på måndag morgon... Då borde dolt fel föreligga, eller? Kan man då säga att man har gjort vad man kunde i enlighet med sin undersökningsplikt? Det kan man förmodligen, men man skulle inte kunna nå framgång rent juridiskt. Fallet som rörde buller i närheten var väldigt komplext, och allt annat än svartvitt, annars hade de aldrig beviljats prövningsrätt till HD.
Vilket fall?

Utan länk kan jag bara tala rent generellt, och rent generellt kan buller vara ett fel, eftersom det kan vara skadligt för människors hälsa och dessutom bevisligen sänker värdet på en fastighet (vem vill bo granne med en flygplats eller en stenkross?).

Det finns dessutom massa lagar som reglerar hur mycket buller som ex. vis företag får lov att släppa ifrån sig.

Om man går på en visning av ett hus som ligger jämte en motorväg kan man knappast bli förvånad att det hörs en massa vägljud.
Går man däremot på visning en söndag av ett jättefint hus "mitt ute i skogen" och det enda man hör i trädgården är fågelkvitter och det sedan visar sig första arbetsdagen efter att man flyttat in att det ligger ett grustag 100m bort i skogen som väsnas nåt överjävligt, då har man nog ett case mot säljaren, eller?
Detta borde det rimligtvis ha upplysts om.

Ett fel på en fastighet är det ju bara om det är något man inte kan FÖRVÄNTA sig.
Som massa buller mitt ute i skogen, inte vägljud jämte motorvägen :rolleyes:

Att det finns växter i en trädgård är väl väntat om den inte är asfalterad?

Och eftersom ingen frågat om parkslide (vi vet ju inte ens om säljaren vet vad det är) så kan man inte heller säga att det är ett fel.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det fallet var ganska extremt. Säljaren hade aktivt jobbat för att få bort motorbanan för att den störde. Men ändå sagt att den inte störde vid försäljningen. Det handlade således snarare om att säljaren givit felaktig information. Ändå blev det som sagt olika utslag i olika instanser. Så inte ens i det fallet var det tydligt vad som gäller.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P maggan77 skrev:
Jag citerade till och med vad du skrev.
Då så, då vet du att jag vet vad en fastighet är, och ogräs i trädgården är sannolikt inte är ett fel, det är skillnad om den tagit sig in i huset vid köptillfället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Vad fanns det för ogräs i rabatterna då?
Smultron?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Däremot tycks han säga att man ska behandla rötter med glyfosfat. Det verkar vara en rätt dålig ide.
Det här är visserligen ett anekdotiskt bevis, men vi skar av "stammen" och hällde koncentrerat Roundup i den (stammen är ihålig på parkslide). Poängen var att glyfosatet skulle dras ner till rötterna.

Det tycks ha fungerat, men det tog ett par år med upprepade behandlingar.
Ja, det kommer att kosta en hel del att utrota parkslidebestånd i naturen. Att bli av med lupiner kan nog vara ännu dyrare. Men det betyder inte att det är ett stort problem i trädgårdar.
Det är ett stort problem för de som har ett stort bestånd parkslide nära sitt hus.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det är din åsikt att det är ”ett stort problem som drastiskt sänker fastighetens värde” det är inte en generell sanning. Faktum är att det är segt att bli av med den. Men det är inte ett stort problem. Den orsakar inte stor skada om man inte låter den vara.
D Daniel 109 skrev:
Den jär tråden bevisar inte mer än att TS är rädd för en värdeförsämring.
Det är skillnad på om det är ett stort praktiskt problem att bli av med parkslide och om det är ett problem att värdet på en fastighet sjunker om det bli känt att det växer parkslide på den.

Flera här tycks tro att TS är rädd för att det kommer att bli jobbigt att ha parkslide på tomten, men så tolkar jag inte TS. Det praktiska problemet är inte så stort, men du har alldeles rätt i att TS tycks vara orolig för en värdeförsämring. En fullt befogad rädsla.
 
  • Gilla
torn
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jodå, jag har definitivt läst på. Mycket av det som skrivs är överdrivet.
Kan du ge oss referenser till bra forskning om parkslidebekämpning?
 
P
A Anders.H skrev:
fått hem riktig Roundup från England som ska injeceras de sista stammarna till hösten, detta dras då ner i roten och ska då i bästa fall döda växten. Detta måste göras innan vi börjar gräva på tomten eftersom grävning annars kommer att trigga spridningen.
Hur hög är glyfosatkoncentrationen? Inga problem i tullen?
Var beställde du från? (Mitt glyfosatförråd håller på att ta slut).
Och jag vet att Glyfosat som är aktiva ingrediensen i Roundup inte är bra för miljön men det funkar bäst på PS och den punktbehandling som görs i varje stamm har minimal negativ påverkan runt om men läs på om hanteringen och var försiktig.
Rätt använt är glyfosat en av de minst miljöskadliga herbiciderna.

Vid storskalig användning i jordbruk finns det hälsorisker för de som arbetar med preparatet utan ordentlig skyddsutrustning, men man är ingen miljöbov om man använder det småskaligt i sin trädgård och följer tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Citrona och 1 till
  • Laddar…
P
N nissenhj skrev:
Men du är inte säker på att du inte skulle bjudit vad du gjorde även om du visste om beståndet!
TS har gjort klart att hon antagligen inte hade bjudit lika mycket om parksliden var känd
Med andra ord har du hittat något du tror dig kunna sänka priset med! Känns väldigt oseriöst
De flesta köper väl ett hus för att bo i, men det händer ibland att en husköpare måste fytta, kanske pga ändrade jobbförhållanden t.ex.

Att då inte kunna räkna med att det hus man vill sälja har följt med i den allmänna prisutveckligen, pga en förslagen säljare är förstås mycket tråkigt.
 
P
Nissens Nissens skrev:
En riktig tjejgissning. :)
Dolda fel gäller bara huset, inte trädgården.
Kan det inte gälla avloppsanläggningen också? Eller vattenpumpen och brunnen? Eller bergvärmen?
Eller andra anläggningar som finns på fastigheten utanför huset?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inte sett din trädgård. Men jag skulle inte bli förvånad om du har tex påskliljor och syren. Två invasiva växter, även om de inte är lika problematiska som de listade.
Ja ,jag vet inte riktigt. Syren verkar vara lika svår att bli av med som parkslide. Jag sågar ner rätt mycket syren på tomten varje år. Fast det är klart, jag har inte grävt upp syren med rötterna eller bekämpat den med Roundup. :)
 
P pmd skrev:
Kan du ge oss referenser till bra forskning om parkslidebekämpning?
Nej tyvärr. Det har gjorts en gansks rejäl studie i England. Men den motsvarar inte förhållanden i trädgårdar. Så någon bra studie för det vi pratar om här känner jag tyvärr inte till.
 
P pmd skrev:
Det här är visserligen ett anekdotiskt bevis, men vi skar av "stammen" och hällde koncentrerat Roundup i den (stammen är ihålig på parkslide). Poängen var att glyfosatet skulle dras ner till rötterna.

Det tycks ha fungerat, men det tog ett par år med upprepade behandlingar.

Det är ett stort problem för de som har ett stort bestånd parkslide nära sitt hus.
Visst om du på något vis får in det i roten funkar det bra. Att hälla i stammen, injicera eller applicera på bladen är metoder som funkar enligt studier. Där var slutsatsen att det gick åt minst och var snabbast att spruta. Men det var andra förhållanden än en trädgård. Men att behandla små rotfragment i jorden med glyfosat låter i min öron olämpligt.
 
P
Tas inte glyfosaten upp av rötterna direkt, alltså? Det är vad jag skulle gissa, men jag vet inte och har inte provat.
Resultatet blir i så l bortslösad glyfosat, men inget värre.

Just ja. Rotfragment, skrev du ju. Rotfragment (rhizomfragment) måste väl skjuta skott innan det blir en riktig rot?
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du bevis för att det är ett problem?
Att det skulle kunna påverka värdet är inte samma sak som att det gör det.
Vad har jag för bevis? De otaliga trådar och artiklar jag redan nämnt. Sök på forumet skulle jag kunna säga men det behöver du ju inte då du redan vet vilka trådar det handlar om. Du har ju varit aktiv i dem och med din dryga överlägsna attityd talat om för folk att deras problem inte är något problem.
Likadant med värdet. Jag skulle tro att jag med en snabb googling skulle kunna hitta flera exempel på hus som varit svårsålda pga förekomsten av parkslide. Svårsålda innebär i praktiken lägre värde, så behöver du inte anmärka på att det.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.