Byggahus.se
En förlikning betyder ingenting alls.
Det framgår inte att mäklare är skyldiga att informera. Man ska naturligtvis informera om problem med fastigheten. Men det gäller ju om man ser det som ett problem av betydelse.
 
  • Gilla
stekv
  • Laddar…
C Caroy skrev:
Glöm inte att man absolut inte skall kasta parkslide som ni tar bort men allt máste brännas!
Helt rätt: kommer ni till återvinningen med PS så ska ni säga till så att den går till förbränning och inte kompostering.
Det behövs några få gram för att starta upp en ny planta.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gäller majoriteten av växterna i en trädgård. Det är normalt. Att den är klassad som invasiv betyder att den är problematisk i naturen. Inget annat.
Då har du inte sett min trädgård :rofl: jag har aldrig gillat invasiva växter i trädgården för det är inte enklare att rensa planterade växter som brer ut sig än det vi kallar ogräs.

Men invasiva växter som planteras i trädgårdar hamnar förr eller senare i naturen, snarare förr. Det finns ett synnerligen stort samband där. Exemplet sjögull - en vattenväxt som importerats som prydnadsväxt till dammar. Dessvärre gillade folk inte att den snabbt täckte hela dammytan så man började slänga ut den runt bryggor och stränder för att det till en början såg trevligt ut.

Idag täcker den stora områden i Mälaren och har kostat de kommuner som drabbats ofantliga summor, även med bidrag. Växten omöjliggör båtliv, fiske och simning, den täcker vattenytan så effektivt att varken fisk eller annat liv överlever där. På hösten sjunker alla massor till botten och bidrar till övergödningen.

https://www.skyttstennas.se/ssv/arkiv/sjogullsprojekt2012.pdf

Den är förbjuden att sälja men ännu för några år sedan så fanns den till salu hos en del försäljare av dammväxter (som jag kontaktade och påpekade vad som gäller) :mad:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag har inte sett din trädgård. Men jag skulle inte bli förvånad om du har tex påskliljor och syren. Två invasiva växter, även om de inte är lika problematiska som de listade. Men det finns ju många andra vanliga trädgårdsväxter som är främmande gör miljön även om de inte är invasiva. Så växter dom inte hör hemma här kan definitivt inte generellt ses som ett fel.
 
MiffoMia MiffoMia skrev:
Helt rätt: kommer ni till återvinningen med PS så ska ni säga till så att den går till förbränning och inte kompostering.
Det behövs några få gram för att starta upp en ny planta.
Det funkar utmärkt att kompostera, precis som alla andra växter. Gröndelar har inte särskilt lätt för att bilda nya plantor. Men man måste ju se till att drt görs rätt. Det smidigaste är att låta växtdelarna vara kvar på växtplatsen. Då slipper man den spridningsrisk som en flytt innebär helt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inte sett din trädgård. Men jag skulle inte bli förvånad om du har tex påskliljor och syren. Två invasiva växter, även om de inte är lika problematiska som de listade.
Har aldrig planterat en påsklilja eller syren. Det dyker upp enstaka påskliljor här i gräsmarkerna runtom och likadant med syren, härstammar från tidigare generationer men någon spridningsrisk föreligger inte, de kämpar nog för sin överlevnad.
 
Parkslide är ingen bagatellväxt. Den går att bli av med. Jag har lyckats, men man måste vara trägen. Om jag skulle sälja en fastighet med parkslide hade jag upplyst köparen om detta. Det är ohederligt att dölja en sådan invasiv och svårutrotad art. Men som sagt, den går att få bort, men det är inte enkelt.
 
  • Gilla
STB och 5 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jotack, jag vet vad en fastighet är, jag äger just nu både bebyggda och obebyggda fastigheter.
Jag har dessutom anlitat besiktningsmän när jag tänkt köpa bebyggda fastigheter för att få hjälp med att fullgöra min undersökningsplikt som köpare.

Jag kan säga att besiktningsmännen aldrig någonsin gått runt och letat efter ogräs på fastigheterna. Detta helt enkelt för att ogräs inte ingår i det som kan räknas som fel.

Däremot kan jag GISSA att om en växt trängt in i en byggnad så kan det räknas som ett fel, men så länge de håller sig utanför byggnaderna vid köpetillfället så är det knappast något fel.

Detta vet jag utan att ha gått juristlinjen, och du borde ha koll på det också kan man tycka.
Nissens Nissens skrev:
En riktig tjejgissning. :)
Dolda fel gäller bara huset, inte trädgården.
Du skriver att dolda fel enbart gäller hus och inte trädgård/marken runt omkring, för att därefter skriva att du vet vad fastighet är?
 
P
Violina Violina skrev:
Buller är ju dock något väldigt påtagligt, som även bevisats utgöra en fara för människors hälsa, så att det kan vara ett fel på en fastighet tycker jag inte alls är konstigt.

Mögel bakom en tapet i ett nytt hus ska man inte heller kunna förvänta sig, inte heller konstigt att det är ett fel.

Men växter i en trädgård?
Som (enligt lag) inte räknas som ett fel, köparen inte frågar om, och säljaren inte nekar till och som inte orsakat någon skada, hur kan det vara ett fel?
Just det här fallet gick som sagt ända upp till HD och instanserna var ej eniga i frågan, vilket visar på att buller inte är så lätt att avgöra om det är dolt fel eller ej. Det är ganska många som köper villor nära vägar där det går trafik som överstiger de riktvärden som socialstyrelsen har fastslagit, men riktvärden är ej juridiskt bindande, vilket borde innebära att fel inte föreligger, eller? I annat fall borde många som köper villor kunna säga att de var på visning på en söndag, det var tyst i området, men sedan visade det sig att motorvägen väsnades på måndag morgon... Då borde dolt fel föreligga, eller? Kan man då säga att man har gjort vad man kunde i enlighet med sin undersökningsplikt? Det kan man förmodligen, men man skulle inte kunna nå framgång rent juridiskt. Fallet som rörde buller i närheten var väldigt komplext, och allt annat än svartvitt, annars hade de aldrig beviljats prövningsrätt till HD.
 
  • Gilla
torn
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det varierar. Vissa använder helt galna metoder. Men i allmänhet beror det på att de inte får stora resultat direkt, det medför någon typ av panikreaktion. Den är inte svår att bli av med, men det går inte på några veckor.
Vi hade några enstaka parkslidestjälkar som vi bekämpade med rejäla mängder glyfosat varje år. Inte så mycket varje gång, men ofta. Efter några år kom de inte tillbaka på våren och och nu är det nog 2-3 år sen jag såg dem.
 
  • Älska
  • Gilla
MiffoMia och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P maggan77 skrev:
Du skriver att dolda fel enbart gäller hus och inte trädgård/marken runt omkring, för att därefter skriva att du vet vad fastighet är?
Läste du ens vad jag skrev? Om du nu är jurist vet du betydelsen av att läsa in sig på vad det handlar om...
 
P
Nissens Nissens skrev:
Läste du ens vad jag skrev? Om du nu är jurist vet du betydelsen av att läsa in sig på vad det handlar om...
Jag citerade till och med vad du skrev.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gäller majoriteten av växterna i en trädgård. Det är normalt. Att den är klassad som invasiv betyder att den är problematisk i naturen. Inget annat.
Vadå "majoriteten av växterna i en trädgård"? Menar du att de skulle vara invasiva?
 
Nej, hur kommer det sig att så många inte lyckas läsa ett inlägg utan att missförstå. Läs en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.