När vi skulle flytta tillbaka till Stockholm på 80-talet, då det var säljarens marknad och priserna gick upp 300K innan du ens hann till visningen. Bästa köpläge är alltid om du är ensam köpare, så satte jag in en större annons i en morgontidning med Rubrik: Jag sålde privat och köper privat - TJÄNA 50.000Kr ( idag säkert mer än dubbla ), liten beskrivning om vad jag sökte och område. Affären var klar på en vecka och jag fick även PRUTA plus få säljaren att fixa lite skavanker. Har nu bott och totalrenoverat huset samt tomten, förre ägaren skull nog inte känna igen fastigheten, nu 35 år senare.

Numera behöver du inte köpa annonser - finns otaliga grupper på FB,
inom geografiska områden, där du enkelt kan lägga in dina önskemål.
- LYCKA TILL!

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Vi tittar på att köpa hus och har hittat en husmodell vi uppskattar.
Vi var på visning av ett välrenoverat hus av denna modell, som var alldeles för dyrt. Ett mindre renoverat objekt såldes dock förra året till ett bra pris för oss.

Nu funderar jag på bästa sätt för oss att få ett av de likadana husen.
Mäklaren från visningen känner till vårat intresse, så de vägen har vi. Men jag skulle vilja föregå lite och veta ifall man kan drömma om det i den närmaste tiden.

Därför överväger jag att gå ut med brev till de andra likadana husen och visa mitt intresse. Skriva att jag är intresserad av att köpa till ett rimligt pris och ge kontaktuppgifter.

Vad skulle ni skriva i ett sådant brev?
Målgruppen för breven är troligen främst de 70-80+ som bor i ett par av de husen, så det är mot dessa jag ska upplevas trevlig.

Jag tänker att en presentation av min familj får det att kännas som tiggeribrev och ska undvikas. Däremot överväger jag att skriva att vi gärna kommer på en kopp kaffe och tar med fika för att prata ifall de vill lära känna oss och prata om saken.

Kontaktuppgifter i form av telefon och mejl (adress?) är självklart.
Eftersom jag spanar på hus nu är jag ju intresserad av att höra om möjligheten att köpa under det närmaste 1-1,5 åren. Därfer funderar jag på en formulering i likt "Vi är främst intresserade av om ni vill sälja erat hus det närmaste året. Vi tar tacksamt emot alla sorters svar, från ett rakt nej till vi funderar på det vidare till ett ja."

Hur tänker ni att jag borde kontakta husägarna?
Jag tänker att det ofta är bra att vara proaktiv. Bättre tror jag är att du/ni har ett brev med kontaktuppgifter och gör ett personligt besök. Berättar att ni fallit för hustypen/huset och är väldigt intresserade av att bli kontaktade om det skulle bli aktuellt med en försäljning om något/några år.
En bekant till mig gjorde så för två olika fastigheter vid två olika tidpunkter i livet och fick napp.
Lycka till med husjakten

• Gilla
Gustavängatorp och 1 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Vi var på visning av ett välrenoverat hus av denna modell, som var alldeles för dyrt. Ett mindre renoverat objekt såldes dock förra året till ett bra pris för oss.
Jag och min hustru gjorde så att vi skrev lappar och

Mäklaren från visningen känner till vårat intresse, så de vägen har vi. Men jag skulle vilja föregå lite och veta ifall man kan drömma om det i den närmaste tiden.

Därför överväger jag att gå ut med brev till de andra likadana husen och visa mitt intresse. Skriva att jag är intresserad av att köpa till ett rimligt pris och ge kontaktuppgifter.

Målgruppen för breven är troligen främst de 70-80+ som bor i ett par av de husen, så det är mot dessa jag ska upplevas trevlig.

Jag tänker att en presentation av min familj får det att kännas som tiggeribrev och ska undvikas. Däremot överväger jag att skriva att vi gärna kommer på en kopp kaffe och tar med fika för att prata ifall de vill lära känna oss och prata om saken.

Eftersom jag spanar på hus nu är jag ju intresserad av att höra om möjligheten att köpa under det närmaste 1-1,5 åren. Därfer funderar jag på en formulering i likt "Vi är främst intresserade av om ni vill sälja erat hus det närmaste året. Vi tar tacksamt emot alla sorters svar, från ett rakt nej till vi funderar på det vidare till ett ja."

Jag och min hustru lade lappar på adresser där vi kunde tänka oss att bo!
Av 10 lappar fick vi 4 svar.
Vi slog till på det risigaste med bäst potential och köpte det med friskrivningsklausul och jag gjorde besiktningen själv.

• Gilla
avdpos och 2 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:

Vårat problem med "liten presentation" är att det snabbt kan tolkas "tyck synd om oss och sälj" eftersom vi har två funktionsnedsatta barn. Det är svårt att få fram, "vi gillar eran husmodell eftersom den går bra att handikappanpassa och samt leva med assistenter i" utan att trigga känslan av "tyck synd om mig". Samtidigt är det ju våran huvudanledning till att gilla huset. Men någon form av presentation vill är ju bra eftersom vi ju inte vill framstå som pengahungriga mäklare.

En presentation behöver inte vara så detaljerad "Vi är en familj med två vuxna och två barn" räcker gott. Vill du lägga till något om hustypen så behöver du inte heller gå in på orsaken, det räcker att skriva att ni är intresserade av att köpa exempelvis ett enplanshus.
Jag tror också att det är bra att lägga till något om att ni tycker att området verkar trevligt + något om varför ni är intresserade av det specifika huset, till exempel att det ser ut att vara lagom stort / ser ute att vara väl omhändertaget / har trevlig tomt. Skriv för allt i världen ingenting om att ni har noterat att de är lite äldre och väl har börjat/bör tänka på att sälja :-)

Jag skulle personligen fördra ett brev framför att någon kom och knackade på. Jag skulle INTE vilja att någon skrev brev och sedan följde upp det med ett besök (även om de hade "förvarnat" i brevet).
Med tanke på alla knep som bedragare nuförtiden tar till för att lura sig in hos folk, inte minst äldre, så kan det kanske vara bra att skriva att ni självklart gärna genomför en eventuell affär genom mäklare om de som säljare föredrar det.

• Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vaaa?

Hur kopplar du detta till mig?
Ursäkta har blivit fel
H hempularen skrev:
Vaaa?

A avdpos skrev:

Om jag hade varit fastighetsmäklare hade jag raderat dig i ett ev. spekulantregister. Du representerar en grupp som vill slippa att betala ett marknadspris, och skall ta dig innanför dörren till äldre personer så de ska uppleva dig som trevlig och sälja till underpris, fastän du kanske är väldigt ekonomisk..

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Ja, tacka vet jag välavlönade fastighetsmäklare som inte vill köpa till lägsta pris.

• Gilla
Needas
  • Laddar…
B Bergtallen skrev:
Om jag hade varit fastighetsmäklare hade jag raderat dig i ett ev. spekulantregister. Du representerar en grupp som vill slippa att betala ett marknadspris, och skall ta dig innanför dörren till äldre personer så de ska uppleva dig som trevlig och sälja till underpris, fastän du kanske är väldigt ekonomisk..
Att jag är intresserad av ett hus, men inte har råd med det som mäklaren beskriver som "finaste huset i området" betyder inte att jag inte vill betala marknadspris. Däremot betyder det att jag gärna ser att något hus i min prisklass kommer ut på marknaden. Ser gärna att ett möjligt hus värderas av mäklare för att få rimlig värdering i försäljning, och i ett sådant läge går det ju inte att pruta som alla gör på alla andra hus.

Ett likadant hus har blivit sålt 2018 innan vi började titta. Det hade vi all möjlighet för ekonomiskt. Det exklusiva fick däremot tas ned osålt från hemnet.

Vad tycker du är fel i det resonemanget Bergtallen?

Redigerat:
  • Gilla
trisena och 1 till
  • Laddar…
En del husägare vet inte om att dom vill sälja förrän någon eller något väcker tanke i dom!
I mitt fall så var gubben 92år, huset hade haft en massiv vattenläcka som tog över ett år att torka ut, gubben tog hjälp av sina barn att ta in en mäklare som fick värdera fastigheten enligt konstens alla regler.
Jag fick förhandla och betalade i slutändan mer än jag tänkt mig.
Gubben framför allt var jätteglad att någon ville ha bölet, själv så var han både sjuk i cancer och halvblind.
Två dagar efter övertaget så släppte han själv taget och lämnade jordelivet.
De efterlevande har vid flera tillfällen fått komma hit och se hur huset blommat ut och alla verkar glada över hur det blev.

Var inte rädd för att skriva precis hur det ligger till..... Sympati är mänskligt och de flesta "normalt fungerande" individer kan känna sympati för andra men ändå fatta sunda beslut för sitt eget bästa.

• Gilla
funderarn och 1 till
  • Laddar…
När vi letade tomt så kontaktade vi ett hundratal markägare innan vi fick napp, och det var förvånansvärt många som sa ”säljer vi så hittar du tomten på hemnet”. Tror att dom flesta är medvetna om att du får bäst pris på en öppen marknad (om det inte är Zlatan som knackar på dörren då...). Även många som direkt blev irriterade då dom förstod varför man ringde, vi var knappast först.

Det var dock en som gick med på att sälja, ett ett par år av uppvaktning senare.

A avdpos skrev:

Vi är 70+.Vi äger våra fastigheter. Vi har 3 katter. Vi har inte råd att flytta till lägenhet. Det blir för dyrt och är oanvändbart för våra behov. Vi betalar bara för energi och sopor

B Bergtallen skrev:
Jag tycker att det är en lite väl generaliserande beskrivning av vad avdpos vill göra.

När det gäller folk som kontaktar presumptiva säljare, både privatpersoner och mäklare, så finns det hela skalan från rena skurkar som lurar av en gamling sitt hem, till väldigt seriösa köpare som kanske hoppas att få köpa utan budgivningsstress (därmed inte sagt att det skall vara billigt), eller som med sina propåer hoppas trigga någon att sälja just nu, inte om 2 år.

Men ett problem är ju att om nu en äldre person vill sälja efter att man triggat det, så är det ju svårt att veta "Hur gammal" personen är. Kan personen fatta ett vettigt beslut, eller kommer någon att anklaga dig för att lurat åldringar.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Jag tycker att man berättar för folk att man är intresserad och de säger att "jag hör av mig om jag ska sälja". Sen är huset/bilen/byrån/whatever sålt helt plötsligt utan att man hört ett ljud. Så det är inget att lita på.

Needas Needas skrev:
En del husägare vet inte om att dom vill sälja förrän någon eller något väcker tanke i dom!
I mitt fall så var gubben 92år, huset hade haft en massiv vattenläcka som tog över ett år att torka ut, gubben tog hjälp av sina barn att ta in en mäklare som fick värdera fastigheten enligt konstens alla regler.
Jag fick förhandla och betalade i slutändan mer än jag tänkt mig.
Gubben framför allt var jätteglad att någon ville ha bölet, själv så var han både sjuk i cancer och halvblind.
Två dagar efter övertaget så släppte han själv taget och lämnade jordelivet.
De efterlevande har vid flera tillfällen fått komma hit och se hur huset blommat ut och alla verkar glada över hur det blev.

Var inte rädd för att skriva precis hur det ligger till..... Sympati är mänskligt och de flesta "normalt fungerande" individer kan känna sympati för andra men ändå fatta sunda beslut för sitt eget bästa.
Låter inte som du känner nån sympati för förra ägaren precis.

K Kirre2 skrev:
Låter inte som du känner nån sympati för förra ägaren precis.
Tvärtom så känner jag både sympati för gubben, empati med familjen och en stor tacksamhet över hur min familj fick köpa ett hus som vi har gjort till vårt hem!

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.