Ska till sommaren snickra ihop en ersättare till nuvarande grind som tyvärr börjat murkna. Tänker mig samma stil och format. Byggs i trä för att sedan målas vit.

Frågan är om jag ska gå på tryckimpregnerat eller 'vanligt' virke? Om vanligt virke - någon speciell klassning eller annat att tänka på?

Vit trägrind vid infart med början av murknad, staket bakom i samma stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Anders

Färgvalet är viktigare än virkesvalet. Din gamla grind har du antagligen målat med akrylatfärg på alla sidor. Väljer du en färg som inte är ångtät kan du i stort sett använda vilket virke du vill. Tätvuxet virke med liten mängd stora kvistar har bäst förutsättninar att hålla länge, om du använder rätt färgtyp.

Väljer du tryckt virke brukar rekommendationen vara att vänta minst ett år innan du målar. Jag har inga empiriska bevis för det men det verkar som färg sitter generellt sämre på tryckt virke än otryckt.

Kärnvirke. Tryckt virke är skitvirke där tryckningen endast går in i splintveden ändå.

• Gilla
ajaxajax2000 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input! Får bli till att försöka hitta tätvuxet o helst kärnvirke!

En vidare fundering på temat: nedan ser ni en detaljbild på hur grinden är uppbyggd. Detta stämmer överens med hur omgivande staket ser ut så huvudspåret är att göra likadant när jag gör en ny grind. Dock är det pilligt o svårt att få till målning/ommålning...
- förslag på annan utformning?
- andra tankar/synpunkter?

Närbild på en vitmålad grind med sprickor i färgen och detaljerade träpinnar, sett ovanifrån mot en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bästa är om överliggaren kan hjälpa till att skydda ändträet. Grindar bör innehålla någon form av diagonal för att de inte ska hänga ner.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Problemet är färgen! Vit akrylatfärger så ruttnar grinden upp 5 år!!!
Ingen färg så varar staketet för evigt. Mitt staket sattes upp 1961 och jag högtryckstvättar med 5-10 års mellanrum så inte mossa kan fastna. Den sitter med södersol så den blir helt torr mellan regnen. Precis som en brygga i skärgården den ruttnar inte.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.