Virkesval till klassisk målad trägrind

416 läst  6 svar

1. A
    Medlem Nivå 5
    Ska till sommaren snickra ihop en ersättare till nuvarande grind som tyvärr börjat murkna. Tänker mig samma stil och format. Byggs i trä för att sedan målas vit.

Frågan är om jag ska gå på tryckimpregnerat eller 'vanligt' virke? Om vanligt virke - någon speciell klassning eller annat att tänka på?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190315_133249.jpg

//Anders

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Färgvalet är viktigare än virkesvalet. Din gamla grind har du antagligen målat med akrylatfärg på alla sidor. Väljer du en färg som inte är ångtät kan du i stort sett använda vilket virke du vill. Tätvuxet virke med liten mängd stora kvistar har bäst förutsättninar att hålla länge, om du använder rätt färgtyp.

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Väljer du tryckt virke brukar rekommendationen vara att vänta minst ett år innan du målar. Jag har inga empiriska bevis för det men det verkar som färg sitter generellt sämre på tryckt virke än otryckt.

4. C
    Medlem Nivå 8
    Kärnvirke. Tryckt virke är skitvirke där tryckningen endast går in i splintveden ändå.

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 5
    Tack för input! Får bli till att försöka hitta tätvuxet o helst kärnvirke!

En vidare fundering på temat: nedan ser ni en detaljbild på hur grinden är uppbyggd. Detta stämmer överens med hur omgivande staket ser ut så huvudspåret är att göra likadant när jag gör en ny grind. Dock är det pilligt o svårt att få till målning/ommålning...
    - förslag på annan utformning?
    - andra tankar/synpunkter?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190403_082435.jpg

6. J
    Medlem · Nivå 22
    Det bästa är om överliggaren kan hjälpa till att skydda ändträet. Grindar bör innehålla någon form av diagonal för att de inte ska hänga ner.

• Laddar…
  7. L
    Husägare · Nivå 14
    Problemet är färgen! Vit akrylatfärger så ruttnar grinden upp 5 år!!!
    Ingen färg så varar staketet för evigt. Mitt staket sattes upp 1961 och jag högtryckstvättar med 5-10 års mellanrum så inte mossa kan fastna. Den sitter med södersol så den blir helt torr mellan regnen. Precis som en brygga i skärgården den ruttnar inte.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: