Om du har numret på magasinet (jag har finewoodworking upp till 208, men resten får jag söka på webben), och ännu hellre kan dela med av din Excel skulle det vara ett bra sätt att lära sig.mattiasp skrev:För några nummer sedan av fine woodworking testade de fuktmätare. I samband med den artikeln publicerade de en tabell på hemsidan med träs jämviktsfukthalt sfa omgivande relativa luftfuktighet. tabellen finns på finewoodworking.com/extras
Jag roade mig lite med att stoppa in siffrorna i excel, och rita diagram. Man kan konstatera att jämviktsfukthalten i trä är relativt oberoende av temperaturen. Naturligtvis når man jämvikt snabbare vid högre temperatur.
--- Mats ---
Tack, hittade den. Så här års är alltså 6 procent uppnåbart, men när sommaren kommer måste man ha avfuktare för att stanna under 10%.bygga_bo skrev:
Det var inte så illa, har avfuktare i källaren och arbetsrummet, men inte i garaget. Humm, undrar om man kan ha virke i taket inomhus utan att bli övefallen ...
--- Mats ---
Ingen behöver ju det utrymmet, så det är bara att köra på...
Jag känner riktiga tränördar som har fyllt upp under alla sängar och soffor i huset. Tror mest det beror på att virket stör ordningen i deras helt exemplariskt organiserade och polerade verkstäder..
Jag känner riktiga tränördar som har fyllt upp under alla sängar och soffor i huset. Tror mest det beror på att virket stör ordningen i deras helt exemplariskt organiserade och polerade verkstäder..
Det var en tanke, man vill ju ha det plant.bigsnucke skrev:
--- Mats ---
Det är väl bara sänka innertaket någon decimeter eller så... Det är ju rätt stor yta så det borde gå inte lite volymer iaf tycker man ju =) Dessutom bör det ju vara det varmaste stället så det torkar lite fortare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har varit med och torkat en hel del virke och torkningen börjar med att öka temperaturen till 35 grader och att man kastar in hinkvis med vatten eller snö på vintern så man får upp luftfuktigheten i 98% så kör man några dagar sedan startas avfuktaren och sänker fuktigheten under 2 veckor.
De översta varven vrider sig lite mer men det händer även längre ned i traven med.
Tålamod ger bättre virke.
Protte
De översta varven vrider sig lite mer men det händer även längre ned i traven med.
Tålamod ger bättre virke.
Protte
Lufttorrt virke (20-25% fuktkvot) bör inte fuktas upp för mycket, det kan resultera i skador t.ex. sprickor och missfärgning. Att man kan torkar inifrån och ut är BS, torkning under 25% fk sker med ren diffusion och således utifrån och in, undantaget mikrovågor.
Det ät bättre att värma virke och tork gradvis med stängda spjäll (ventiler). Då blir klimatet i torken automatiskt i jämvikt med omgivningen och virket torkar knappast. Sen öppnar man ventilerna något och styr därmed luftfuktigheten som man önskar. På detta sätt kan man torka så snabbt eller försiktigt man vill. Ju högre temperatur och torrare luft man använder detso snabbare går torkningen.
Eller så torkar man långsamt inne i uppvärmt rumsklimat, det går alldeles utmärkt tar bara lång tid.
Det ät bättre att värma virke och tork gradvis med stängda spjäll (ventiler). Då blir klimatet i torken automatiskt i jämvikt med omgivningen och virket torkar knappast. Sen öppnar man ventilerna något och styr därmed luftfuktigheten som man önskar. På detta sätt kan man torka så snabbt eller försiktigt man vill. Ju högre temperatur och torrare luft man använder detso snabbare går torkningen.
Eller så torkar man långsamt inne i uppvärmt rumsklimat, det går alldeles utmärkt tar bara lång tid.
mattiasp skrev:Som jag nämnde i en annan tråd som rörde fuktmätare, har jag funderat på att bygga en egen torkanläggning. Nu har jag surfat rund och funderat och räknat och kan konstatera att det enklaste och billigaste blir att bygga en med Saunoaggregat och enligt Saunos beskrivning.
Jag är lite nyfiken på hur ni som har byggt en Saunotork har löst vissa detaljer, tex hur har ni löst det med uppläggen, var fick ni tag i aluplåt till luftkanalen och eventuella andra tips och tricks. Var får man tag i de där specialskruvarna och var köpte ni aggregaten? Kan man hitta aggegaten billigare någonstan? Priserna i Sverige är alltid samma, och med tanke på att jag köpte mina planopressar 20 % billigare från UK gör ju att man funderar.
Uppläggen tänkte jag göra i tryckimpregnerat så att de kan ligga där permanent. Eller är det dumt om impregneringen avger nån kemikalie?
Aluplåt eller inte, men det går att få tag på de flesta plåtslagerier. Men jag kör med lackad slätplåt, dvs vanlig takplåt som jag köper på ett plåtslageri. Får ge 250:- för ett helt ark som jag sen saxar till, väldigt tålig och användbar plåt, galvad och sedan lackad. Lika tåligt som alu-plåten och billigare.
Aggregatet köper jag från Plano i Umeå, suverän support och jag fick numret till uppfinnaren själv så man behöver inte vara rädd för att bli utan hjälp.
Om man vill kan man köpa ett skruvset från Plano samtidigt som aggregatet, men jag köpte hullingpluggar large modell från en lokal byggvaruhandlare, dessa hullingpluggar har nog alla proffsbyggvaruhandlare som säljer markskivor (med undantag för Byggmax)
Kolla med www.poolewood.co.uk om du vill ha aggregatet billigare, själv vågar jag inte, jag behöver supporten och köper därför direkt.
Även Logosol säljer aggregaten men priset är samma som Planos, så det är en smaksak.
Jag har under åren som gått klarat mig utan virkestork. Jag har lufttorkat virke till 12-18% och sedan limmat mina limträskivor och därefter tagit in dom i källaren (+19) och lagt vikter på skivorna så att dom får torka ytterligare. Om man bara tar in grejerna i rumstemp så slår det sig och spricker obönhörligen.
Det är inte heller att rekommendera luftavfuktare eller ren värmetorkning, basningen krävs eftersom man annars bara torkar ytan på virket som sedan stänger till "porerna" och gör att fukten inne i "kärnan" blir kvar och det uppstår då kraftiga spänningar.
Så PrinsValium har rätt att torkningen inte direkt "börjar inifrån", men det jag menar är att man faktiskt börjar att torka utifrån som man gör om man bara slänger in virke i rumstemp. Intressant info från Wikipedia förresten!
Det spelar ingen roll hur ni mäter med mätstift i vare sig ändträ eller på ytan. Kapa istället av en halvmeter av virket och tryck in mätstiften minst 10 mm så ser ni att fuktkvoten är en annan jämfört med ytan.
Det Sauno/ basningsmetoden gör är att torka inifrån, och som det redan skrivits går det mycket fortare än lufttorkning
Det är inte heller att rekommendera luftavfuktare eller ren värmetorkning, basningen krävs eftersom man annars bara torkar ytan på virket som sedan stänger till "porerna" och gör att fukten inne i "kärnan" blir kvar och det uppstår då kraftiga spänningar.
Så PrinsValium har rätt att torkningen inte direkt "börjar inifrån", men det jag menar är att man faktiskt börjar att torka utifrån som man gör om man bara slänger in virke i rumstemp. Intressant info från Wikipedia förresten!
Det spelar ingen roll hur ni mäter med mätstift i vare sig ändträ eller på ytan. Kapa istället av en halvmeter av virket och tryck in mätstiften minst 10 mm så ser ni att fuktkvoten är en annan jämfört med ytan.
Det Sauno/ basningsmetoden gör är att torka inifrån, och som det redan skrivits går det mycket fortare än lufttorkning
Tack Esbjörn! Jag väntade på lite info från dig. Hur långt har du kommit i torkbygget? Är det fortfarande på projekteringsstadiet? Jag skulle gärna se att du ha kameran med dig och berättar här i forumet under byggets gång.