Hej, vi ska bygga ett 30kvm attefallshus av lösvirke. Komplementbyggnad, alltså inte vatten och avlopp. Plintgrund. Kan nån ge en ungefärlig kostnad vore jag väldans tacksam.

• Gilla
Olle Sjöstedt
  • Laddar…
Bondsågat virke och begagnad inredning och färgslattar från vänner och marketplace ca 3000:-kvm, offert inklusive allt från ett ställe kan nog spara in en 100K jämfört om du köper över disk flera gånger.
Vara om sig och omkring sig är ett ledord, och tålamod!

Lägg upp en tråd när ni börjar :-)

Lycka till.
/W

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag tittar ofta på blocket efter billigt virke men finns inte mycket. Ska kolla marketplace. Finns det fler ställen för beg byggmatrial, helst på västkusten. Nån som vet?

E
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
offert inklusive allt från ett ställe kan nog spara in en 100K jämfört om du köper över disk flera gånger.
Intressant, vilka butiker har denna typ av hantering? Skulle kunna gissa på Beijer alt K-Rauta, men knappast Byggmax/Bauhaus/Hornbach?

Spara in 100k? Kostar det typ 1MSEK i virke att bygga en 30kvm attefallare? Låter lite skevt.

Mer än 10% lär man inte hitta genom att bli storköpskund....

• Gilla
mackis5 och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Intressant, vilka butiker har denna typ av hantering? Skulle kunna gissa på Beijer alt K-Rauta, men knappast Byggmax/Bauhaus/Hornbach?
Går du in och vill beställer material för 200 k eller mer så kan du nog göra pris var som helst. Sen vilken procent det blir är en annan fråga. Eller vänta tills en rea där det är 10-20% sänkning på allt relevant.

Billigaste sättet idag är nog en byggsats inköpt under en kampanj eller rea och innan de nya virkesprisernq slår igenom.

• Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
E
Z z_bumbi skrev:
Går du in och vill beställer material för 200 k eller mer så kan du nog göra pris var som helst. Sen vilken procent det blir är en annan fråga. Eller vänta tills en rea där det är 10-20% sänkning på allt relevant.

Billigaste sättet idag är nog en byggsats inköpt under en kampanj eller rea och innan de nya virkesprisernq slår igenom.
Nu nämndes 100k som belopp vilket jag blev lite fundersam på :) då lär det handla om virke till ett bostadshus typ

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag missade att man skulle spara 100 k och jo det blir nog svårt att förhandla fram på den tänkta byggnaden.

E erkka skrev:
Nu nämndes 100k som belopp vilket jag blev lite fundersam på :) då lär det handla om virke till ett bostadshus typ
Vette fasen alltså, jag är uppe över 100k nu i virke, isolering, plåt, skruv till vårat uterum, detta med bra rabatter.

Totalt uppe i 200k om jag lägger på glas och el. Det ballar ur fort, tydligen...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Spara in 100k? Kostar det typ 1MSEK i virke att bygga en 30kvm attefallare? Låter lite skevt.

Mer än 10% lär man inte hitta genom att bli storköpskund....
Gick in på k-Rauta och ville ha prosjekt konto där.
Fick 15 % direkt på allt.
I tillägg får jag ju bonus på allt jag handlar.

• Gilla
sarsag och 3 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
det låter otroligt mycket, grattis! Å andra sidan är ju priserna på k-ruta rätt höga från början så det kanske inte blir någon kioskvältare ändå……

E
H Hallerudsbo skrev:
Var det i år eller tidigare säsong?

Kollade snabbt pris på 45x170 (obehandlat) hos K-Rauta och det låg på strax under 74/m och Byggmax på 69/m. Så om du fick 15%, så blev det ju billigare på Krauta.

H
September-oktober. 2021 .

de har en stege för vad du handlar.
Ju mer du handlar ju mer procent.
Tror 20000 var 10 procent.
50000 var 15 procent.

men jag bara prata med en säljare där och sa jag ska bygga ett garage vad blir rabatten.

du får 15 % direkt sa hon.

det som var fint med dom också var att även om inte allt finns i butik så kan dom skaffa en del med.
Fick bra pris på garageport via k-Rauta med.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
det låter otroligt mycket, grattis! Å andra sidan är ju priserna på k-ruta rätt höga från början så det kanske inte blir någon kioskvältare ändå……
ja nej är väl så.
Men jag titta på Karl Hedin med rabatt via jobbet.
Men k-rauta hade bättre pris med dom 15 %.
Sen gör det en del att rauta i Karlstad har bra service och grejer ligger framme.

typ byggmax har ju aldrig ordning på något längre, tomt i hyllorna och sämre kvalitet.

Jag gjorde en överslagsräkning för något år sedan. Då räknade jag på reglar, de olika skivmaterialen (trossbottenskiva, golvspån gipsskivor till väggarna) råspont till taket, och måttlig isolering. Kom fram till ca 50 000. Till det kommer alla detaljer med spik, skruv, olika beslag, plast och vinduk, och allt man inte tänkt på. Som jag tror blir minst 50 000 till. Sedan dörr fönster och alla ytskikt. Som kanske är ytterligare50 000 om man väljer basic.
Just det där att leta bondsågat virke, tror jag ger rätt lite. Men det ökar arbetstiden, eftersom det ofta inte håller toleranserna på måtten.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.