5 140 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Virke som skevar sig..
Sida 1 av 2
Hej alla.
Hur kan jag minimera risken för att planhyvlat 21x95 jag köpt på brädgården sen skevar sig hemma i lgh efter en tid? För mitt projekt är det extra viktigt där jag kommer ha ganska långa bitar.
Jag får ju så klart kolla redan vid köpet att det är:
1. Rakt
2. Så kvistfritt som möjligt.
Finns något mer jag ska tänka på redan där?
Vissa bygghandlare har sin brädgård i såna drive-in, ni vet. Bilar körs in och ut. Stora portar är öppna för utomhusluft. Fukt och temp där kanske ökar på risken för skevning i efterhand, än byggvaruhus som har sånt här virke helt inomhus med mer konstant temp och fuktighet och är mer skyddat?
Mycket tacksam för ev tips här.
Hälsningar Stefan
Hur kan jag minimera risken för att planhyvlat 21x95 jag köpt på brädgården sen skevar sig hemma i lgh efter en tid? För mitt projekt är det extra viktigt där jag kommer ha ganska långa bitar.
Jag får ju så klart kolla redan vid köpet att det är:
1. Rakt
2. Så kvistfritt som möjligt.
Finns något mer jag ska tänka på redan där?
Vissa bygghandlare har sin brädgård i såna drive-in, ni vet. Bilar körs in och ut. Stora portar är öppna för utomhusluft. Fukt och temp där kanske ökar på risken för skevning i efterhand, än byggvaruhus som har sånt här virke helt inomhus med mer konstant temp och fuktighet och är mer skyddat?
Mycket tacksam för ev tips här.
Hälsningar Stefan
Hej,
Tack! Jag ska bygga ett par skjutdörrar hängda mot en takskena där jag av det planhyvlade gör ramen. Eftersom de hänger fritt så finns viss mån för det att skeva och då kunna kompensera lite för det genom att justera beslagen osv. Men är det för mycket så...
andersmc: Får jag i så fall beställa sådant torrt virke från ett snickeri? Eller finns särskilda leverantörer?
Nybyggarn: Kan du beskriva lite mer? Jag ska såga upp det i ett antal längder innan jag fogar samman. Dessa längder tvingas ihop? Och får sedan ligga hoptvingade hemma under en tid?
Hälsningar
Tack! Jag ska bygga ett par skjutdörrar hängda mot en takskena där jag av det planhyvlade gör ramen. Eftersom de hänger fritt så finns viss mån för det att skeva och då kunna kompensera lite för det genom att justera beslagen osv. Men är det för mycket så...
andersmc: Får jag i så fall beställa sådant torrt virke från ett snickeri? Eller finns särskilda leverantörer?
Nybyggarn: Kan du beskriva lite mer? Jag ska såga upp det i ett antal längder innan jag fogar samman. Dessa längder tvingas ihop? Och får sedan ligga hoptvingade hemma under en tid?
Hälsningar
Redigerat:
Kanske är det tillräckligt för min tillämpning att jag köper finaste bitarna på ett byggvaruhus, dvs bitar som löper minst risk att skeva sig typ där man har stående ådring.
Efter sammanfogningen ska det målas vitt.
Grejen är också att jag har verktyg hemma till låns som jag inte kan ha kvar så länge till bla en fin kap/gersåg... så jag vill helst sätta igång bums.
Så att om jag kapar upp bitarna och sen sätter dem i press som Nybyggarn föreslår kan funka. Kan tänka mig att träet krymper lite också om fukthalten i det sjunker.
Vad tror ni?
Efter sammanfogningen ska det målas vitt.
Grejen är också att jag har verktyg hemma till låns som jag inte kan ha kvar så länge till bla en fin kap/gersåg... så jag vill helst sätta igång bums.
Så att om jag kapar upp bitarna och sen sätter dem i press som Nybyggarn föreslår kan funka. Kan tänka mig att träet krymper lite också om fukthalten i det sjunker.
Vad tror ni?
Vändlimning med störtning?undret skrev:
Andra inlägget i den här tråden
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-dorr-som-inte-slar-sig-2.html#2
Nä det är ingen bra ide.
Du kan inte se på virket om det kommer att skeva, eller dylikt även om det har stående ådring. Och det måste acklimatisera sig först i några veckor innan du börjar.
Och att lägga bitarna man sågat i press är ett lotteri.
Det bästa för dig vore nog att kontakta ett snickeri och köpa av dom färdig hyvlat i rätt dimension det blir nog inte så dyrt.
Mvh Pär H
Du kan inte se på virket om det kommer att skeva, eller dylikt även om det har stående ådring. Och det måste acklimatisera sig först i några veckor innan du börjar.
Och att lägga bitarna man sågat i press är ett lotteri.
Det bästa för dig vore nog att kontakta ett snickeri och köpa av dom färdig hyvlat i rätt dimension det blir nog inte så dyrt.
Mvh Pär H
Hej.
Pär H. Kom till samma slutsats som du nu såhär efter lunchen upplyst av alla visa råd. Pga dörrarnas höjd ända upp till tak kommer i värsta fall en skevning att fortplanta sig ordentligt ut mot ändarna. Och har jag otur blir det dubblerat om höger och vänster sida väljer att skeva sig åt motsatt håll.
Det kan komma att se riktigt illa ut.
Jag började tänka på det här projektet för ca ett år sen, och skrev några inlägg här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106229-lamellfras-500-a-4.html#56
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106229-lamellfras-500-a-4.html#58
då var min fråga mest om sammanfogningsteknik och hållbarhet.
Pga utlandsarbete då blev det knappt påbörjat, och inget snickeri.
Nu har min design ändrat sig lite. Istf en hel rygg i plywood tänkte jag sänka in plywoodbitar (eller 6mm mdf?) i rutorna bakifrån när jag fräst försänkning för infällning.
Dörrarna går omlott nån cm eller två (ni vet?) och sluts inte ände mot ände.
Jag har tänkt igenom bygget rätt väl, men så nu när jag tog fram 21x138 virke som legat hemma sen i december för att göra golvsocklar av märkte jag att det slagit sig. Men det kan jag ju motverka eftersom de fästs i väggen. Slår sig detta i samma utsträckning är det risk att jag får kassera dörrarna... trist åka till tippen med det även om man tar det hela på erfarenhetskontot.
Hälsningar
Pär H. Kom till samma slutsats som du nu såhär efter lunchen upplyst av alla visa råd. Pga dörrarnas höjd ända upp till tak kommer i värsta fall en skevning att fortplanta sig ordentligt ut mot ändarna. Och har jag otur blir det dubblerat om höger och vänster sida väljer att skeva sig åt motsatt håll.
Det kan komma att se riktigt illa ut.
Jag började tänka på det här projektet för ca ett år sen, och skrev några inlägg här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106229-lamellfras-500-a-4.html#56
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106229-lamellfras-500-a-4.html#58
då var min fråga mest om sammanfogningsteknik och hållbarhet.
Pga utlandsarbete då blev det knappt påbörjat, och inget snickeri.
Nu har min design ändrat sig lite. Istf en hel rygg i plywood tänkte jag sänka in plywoodbitar (eller 6mm mdf?) i rutorna bakifrån när jag fräst försänkning för infällning.
Dörrarna går omlott nån cm eller två (ni vet?) och sluts inte ände mot ände.
Jag har tänkt igenom bygget rätt väl, men så nu när jag tog fram 21x138 virke som legat hemma sen i december för att göra golvsocklar av märkte jag att det slagit sig. Men det kan jag ju motverka eftersom de fästs i väggen. Slår sig detta i samma utsträckning är det risk att jag får kassera dörrarna... trist åka till tippen med det även om man tar det hela på erfarenhetskontot.
Hälsningar
Redigerat: