102 893 läst ·
1 092 svar
103k läst
1,1k svar
Vintråden
Jag dricker öl 😄Mikael_L skrev:
Har du några speciella preferenser, t.ex ungefärlig prisklass.
Jag har själv aldrig lagat en riktig risotto (skämsmössa på), men när jag ser ingredienserna så tänker jag att ett allt för kraftigt rött vin kan slå ihjäl smakerna på rätten.
På systembolagets smakklockor skulle jag sikta på ca kl 7 i fyllighet och strävhet. Och smaktyp fruktigt och smakrikt eller kryddigt och mustigt.
Kanske
[länk]
Fast passar ett rött bäst?
Ett fylligt och smakrikt vitt tror jag också funkar bra.
Därför jag frågar här
Vad skulle du köpa till maten, helt fritt val
Jag brukar ha gött eller äckligt som svar på vad jag tyckte om tex en dryck
Jag har egentligen inte alls tillräckligt bra koll, jag är t.o.m lite osäker på hur risotton smakar, fast jag kollade receptet, jag antar att det är detta.
Och jag tänker att jag, utan att veta bättre, själv skulle chansa på ett vin typ den där Jacob's creek som jag länkade till.
Eller kanske denna, om man inte har något emot att smälla på ett par tior till i pris.
Och då går vi över i smaktypen kryddigt och mustigt, men fortfarande inte besvärlig strävhet på denna, så det blir något problem med maträtten.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/campolieti-679202/
Och till en risotto ska man kanske ha en Italienare .. ?
Men jag gillade beskrivningen av Jacobs, att den även passar till smakrika vegetariska rätter, jag tänker att risotto kanske kvalar in i närheten, smakmässigt.
Och jag tänker att jag, utan att veta bättre, själv skulle chansa på ett vin typ den där Jacob's creek som jag länkade till.
Eller kanske denna, om man inte har något emot att smälla på ett par tior till i pris.
Och då går vi över i smaktypen kryddigt och mustigt, men fortfarande inte besvärlig strävhet på denna, så det blir något problem med maträtten.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/campolieti-679202/
Men jag gillade beskrivningen av Jacobs, att den även passar till smakrika vegetariska rätter, jag tänker att risotto kanske kvalar in i närheten, smakmässigt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Lingon är mycket syra, svårtmatchat. Har för mig någon sommelier rekomdendera pinot noir
Kanske inte så dumt tänkt.AndersMalmgren skrev:
Kanske denna:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-clair-pioneer-block-23-293602/
Men smakmässigt börjar den likna ett vitt fylligt vin.
(Om jag körde en blindtest med denna och ett riktigt fylligt vitt med frågan att den som provar bara ska sätta i vilket glas det är rött och vilket det är vitt, så skulle många missa)
Men denna behöver inte blir helt fel, lite klen i smaken för att möta upp mot älgköttet och visst var det även en rödvinssås till?
Men jag som tidigare snackade om ett vitt vin, borde ju inse att denna isåfall också platsar.
Vad tror du om att göra rödvinssåsen på samma vin?Mikael_L skrev:
Jag har egentligen inte alls tillräckligt bra koll, jag är t.o.m lite osäker på hur risotton smakar, fast jag kollade receptet, jag antar att det är detta.
[länk]
Jodå, går nog.
När jag gör rödvinssås brukar jag försöka hitta ett fruktigt vin, fylligt (smakrikt) och med hyggligt låg strävhet.
Sen ger vissa druvor tyvärr sås som går i lila, vilket inte är så snyggt, och jag kan inte vilka druvor det är, utan det har hänt mig ibland, men jag har varit dålig på att lägga på minnet vad det var för vin.
Vinerna jag föreslog har tillräckligt låg strävhet, men är dock inte så fylliga, men det funkar nog.
Jag har erfarenheten att mycket strävhet lätt gör rödvinssåsen lite jobbig i smaken, det gifter sig kanske inte så bra med lök och annat som är i såsen.
Jag kan ha fel, jag är bara amatör, men det är så jag tänker i alla fall.
När jag gör rödvinssås brukar jag försöka hitta ett fruktigt vin, fylligt (smakrikt) och med hyggligt låg strävhet.
Sen ger vissa druvor tyvärr sås som går i lila, vilket inte är så snyggt, och jag kan inte vilka druvor det är, utan det har hänt mig ibland, men jag har varit dålig på att lägga på minnet vad det var för vin.
Vinerna jag föreslog har tillräckligt låg strävhet, men är dock inte så fylliga, men det funkar nog.
Jag har erfarenheten att mycket strävhet lätt gör rödvinssåsen lite jobbig i smaken, det gifter sig kanske inte så bra med lök och annat som är i såsen.
Jag kan ha fel, jag är bara amatör, men det är så jag tänker i alla fall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Köpte hem några flaskor av denna från BS
https://www.systembolaget.se/produkt/vara/chateau-bertrand-5414401/
Helt okej Bordeaux, dock inte stalligt som jag gillar.
https://www.systembolaget.se/produkt/vara/chateau-bertrand-5414401/
Helt okej Bordeaux, dock inte stalligt som jag gillar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg