ullberg
I påsk har det varit lite olika saker på tallrik och i glas, till påskmiddagens lax blev det denna som jag hittade i källaren, var inte avsiktligt att lagra den men verkar ha legat där i kanske sju år. Tror inte den vann så väldigt mycket på det men även om jag inte öppnade en av de nyare som referens vill jag hävda att den var lite rundare, kanske lite smörigare, än jag minns den. Blev bra till middagen iaf.
Flaska med vinet Jean-Marc Brocard Chablis 1er Cru från 2013 hållen av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna har också slunkit ner tillsammans med en entrecote, ett inte frekvent men åndå återkommande val, tror jag bara har en flaska kvar så kanske dag att fylla på
Hand håller en flaska El Enemigo Cabernet Franc 2016 från Mendoza, Argentina.
Skapa konto

till en annan köttbaserad måltid tog vi denna:
Hand håller en flaska Château de Sèguin Bordeaux Supérieur 2019 utomhus.
Skapa konto

överraskade positivt, med en (givet unga åldern) ganska utvecklad och mogen smak. På systemets enda öppna dag i helgen passade vi på att köpa några till samtidigt som vi hämtade ut det vi tänkte dricka till kvällens middag efter tips här i tråden:
Hand håller en flaska vin med etikett som föreställer en man med mössa och texten "MASI".
Skapa konto

Får återkomma med utfallet!

/U

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
ullberg ullberg skrev:
I påsk har det varit lite olika saker på tallrik och i glas, till påskmiddagens lax blev det denna som jag hittade i källaren, var inte avsiktligt att lagra den men verkar ha legat där i kanske sju år. Tror inte den vann så väldigt mycket på det men även om jag inte öppnade en av de nyare som referens vill jag hävda att den var lite rundare, kanske lite smörigare, än jag minns den. Blev bra till middagen iaf.
[bild]

Denna har också slunkit ner tillsammans med en entrecote, ett inte frekvent men åndå återkommande val, tror jag bara har en flaska kvar så kanske dag att fylla på
[bild]

till en annan köttbaserad måltid tog vi denna:
[bild]
överraskade positivt, med en (givet unga åldern) ganska utvecklad och mogen smak. På systemets enda öppna dag i helgen passade vi på att köpa några till samtidigt som vi hämtade ut det vi tänkte dricka till kvällens middag efter tips här i tråden:
[bild]
Får återkomma med utfallet!

/U
Ge toron lite luft :)

El enemigo har jag inte testat, men beställde en låda av malbecen från Philipson wine som kommer i maj :) cabernet franc tycker både jag och frun blir lite grön paprika - men åtminstone jag övar fortfarande.

J
Här blev det en lätt spanjor istället. Väldigt läskande, riktigt sommarödvin. Smakar inte alls naturvin trots etikett och plastkork. Hade gärna köpt fler men tyvärr tillfälligt sortiment från förra sommaren tror jag... nackdelen med systemet...

Till det blev det Ica:s färdigkryddad porchetta. Har försökt både i ugn och sous vide tidigare utan framgång, på kamadon blev den äntligen riktigt bra.
Ett glas rödvin och en flaska märkt 'El Paisano de Tares', bredvid en tallrik med skivad porchetta och sallad.
Skapa konto

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Precis öppnat denna, den doftar... Speciellt... :) Ska dekantera den ett tag så får vi se

Flaska vin på bord med bild av ung man på etiketten, där bakgrunden är en heminteriör.
Skapa konto

Edit: Första bilden med nya mobilen, vilka annorlunda färger mot den gamla

T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis öppnat denna, den doftar... Speciellt... :) Ska dekantera den ett tag så får vi se

[bild]

Edit: Första bilden med nya mobilen, vilka annorlunda färger mot den gamla
Vad är det för vin?

T TreeView skrev:
Vad är det för vin?
Ett tidigare tips i tråden, en ganska ung spanjor. Den var helt okej ändå, drack den till en bit entrecote.

T
Här är annat ganska ungt vin, men funkar bra efter att fått luft

• Flaska vin med etiketten "PEAY 2018 Pinot Noir Sonoma Coast" och stiliserade bilder på etiketten.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Ett tidigare tips i tråden, en ganska ung spanjor. Den var helt okej ändå, drack den till en bit entrecote.
Helt okej var nog ändå rätt bra omdöme utifrån förutsättningarna tänker jag :)

Halvflaska rioja Viña Alberdi Reserva 2016 hålls bredvid ett glas fyllt med rödvin.
Skapa konto

Här blev det denna från tillfälligt sortiment för någon månad sedan. Riktigt bra rioja. Kul med kvalitetsvin på halvflaska , det är man inte bortskämd med. Ska absolut köpa fler om jag hittar.

Var ett par dagar på kongress i Lissabon över helgen, lyckades ändå få med mig 8 flaskor hem i en liten kabinväska :)
Samling flera flaskor vin och portvin på ett träbord, med en katt i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
J
Och klarade vinkursens prov tidigare i veckan... hade inte varit nådigt om jag misslyckats och frun klarat sig :dizzy: nu klarade vi oss båda :ok::strong:

Diplom för 1-betyg i vinkunskap utgivet av Munskänkarna med tillhörande emblem.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag var på en disputationsmiddag igår och då drack jag en chardonnay från usa som jag tyvärr inte tog bild på. Men den var riktigt trevlig. Drack ju en riktigt bra chardonnay från usa på sushi sho som jag tipsade om tidigare tråden.

Så lagrade chardonnayer ska man hålla utkik efter.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
Jag var på en disputationsmiddag igår och då drack jag en chardonnay från usa som jag tyvärr inte tog bild på. Men den var riktigt trevlig. Drack ju en riktigt bra chardonnay från usa på sushi sho som jag tipsade om tidigare tråden.

Så lagrade chardonnayer ska man hålla utkik efter.
Ekfatslagrad chardonnay blir man sällan besviken på :)

M munge skrev:
Den här är iofs inte särskilt lagrad, men en trevlig Jänkar-chardonnay:
[länk]
Tror @AndersMalmgren syftar på ekfatslagring, och den du länkade till är högst troligt det.

J Jonobe skrev:
Ekfatslagrad chardonnay blir man sällan besviken på :)

Tror @AndersMalmgren syftar på ekfatslagring, och den du länkade till är högst troligt det.
Japp det stämmer båda de två jag gillat var ekfatslagrade. Den på sushi sho hade till och med lite stall :heart:

M munge skrev:
Den här är iofs inte särskilt lagrad, men en trevlig Jänkar-chardonnay:
[länk]
Ska provas

J
Hör blev det 100% garnacha tinto från 2009. Lite ovanligt då der framförallt är en blanddruva - just därför som jag köpte den. Ca 200-250:- på vino tror jag (de har ofta riktigt bra rabattkoder, men man får se upp då svensk skatt läggs till först i kassan...). Växte rejält efter ett par timmars luft, tydligt åldrat. Bra vin men kanske inget jag hade köpt igen. Just röda viner på ca 10 år tycker jag brukar vara väldigt trevliga, tyvärr är sortimentet på systemet obefintligt men finns ofta på diverse internetsidor för rimliga priser. När jag tänker efter är det framförallt spanjorer som jag stött på det - men det är också det jag köper mest av.

• Ett glas röd garnacha tinto från 2009 bredvid en öppnad flaska och en karaff.
    Skapa konto
  • Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.