102 622 läst ·
1 092 svar
103k läst
1,1k svar
Vintråden
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
I påsk har det varit lite olika saker på tallrik och i glas, till påskmiddagens lax blev det denna som jag hittade i källaren, var inte avsiktligt att lagra den men verkar ha legat där i kanske sju år. Tror inte den vann så väldigt mycket på det men även om jag inte öppnade en av de nyare som referens vill jag hävda att den var lite rundare, kanske lite smörigare, än jag minns den. Blev bra till middagen iaf.
Denna har också slunkit ner tillsammans med en entrecote, ett inte frekvent men åndå återkommande val, tror jag bara har en flaska kvar så kanske dag att fylla på
till en annan köttbaserad måltid tog vi denna:
överraskade positivt, med en (givet unga åldern) ganska utvecklad och mogen smak. På systemets enda öppna dag i helgen passade vi på att köpa några till samtidigt som vi hämtade ut det vi tänkte dricka till kvällens middag efter tips här i tråden:
Får återkomma med utfallet!
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna har också slunkit ner tillsammans med en entrecote, ett inte frekvent men åndå återkommande val, tror jag bara har en flaska kvar så kanske dag att fylla på
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
överraskade positivt, med en (givet unga åldern) ganska utvecklad och mogen smak. På systemets enda öppna dag i helgen passade vi på att köpa några till samtidigt som vi hämtade ut det vi tänkte dricka till kvällens middag efter tips här i tråden:
Logga in
Skapa konto
/U
Ge toron lite luftullberg skrev:
I påsk har det varit lite olika saker på tallrik och i glas, till påskmiddagens lax blev det denna som jag hittade i källaren, var inte avsiktligt att lagra den men verkar ha legat där i kanske sju år. Tror inte den vann så väldigt mycket på det men även om jag inte öppnade en av de nyare som referens vill jag hävda att den var lite rundare, kanske lite smörigare, än jag minns den. Blev bra till middagen iaf.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
/U
El enemigo har jag inte testat, men beställde en låda av malbecen från Philipson wine som kommer i maj
Här blev det en lätt spanjor istället. Väldigt läskande, riktigt sommarödvin. Smakar inte alls naturvin trots etikett och plastkork. Hade gärna köpt fler men tyvärr tillfälligt sortiment från förra sommaren tror jag... nackdelen med systemet...
Till det blev det Ica:s färdigkryddad porchetta. Har försökt både i ugn och sous vide tidigare utan framgång, på kamadon blev den äntligen riktigt bra.
Till det blev det Ica:s färdigkryddad porchetta. Har försökt både i ugn och sous vide tidigare utan framgång, på kamadon blev den äntligen riktigt bra.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Helt okej var nog ändå rätt bra omdöme utifrån förutsättningarna tänker jagAndersMalmgren skrev:
Logga in
Skapa konto
Här blev det denna från tillfälligt sortiment för någon månad sedan. Riktigt bra rioja. Kul med kvalitetsvin på halvflaska , det är man inte bortskämd med. Ska absolut köpa fler om jag hittar.
Var ett par dagar på kongress i Lissabon över helgen, lyckades ändå få med mig 8 flaskor hem i en liten kabinväska
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag var på en disputationsmiddag igår och då drack jag en chardonnay från usa som jag tyvärr inte tog bild på. Men den var riktigt trevlig. Drack ju en riktigt bra chardonnay från usa på sushi sho som jag tipsade om tidigare tråden.
Så lagrade chardonnayer ska man hålla utkik efter.
Så lagrade chardonnayer ska man hålla utkik efter.
Ekfatslagrad chardonnay blir man sällan besviken påAndersMalmgren skrev:
Tror @AndersMalmgren syftar på ekfatslagring, och den du länkade till är högst troligt det.M munge skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Hör blev det 100% garnacha tinto från 2009. Lite ovanligt då der framförallt är en blanddruva - just därför som jag köpte den. Ca 200-250:- på vino tror jag (de har ofta riktigt bra rabattkoder, men man får se upp då svensk skatt läggs till först i kassan...). Växte rejält efter ett par timmars luft, tydligt åldrat. Bra vin men kanske inget jag hade köpt igen. Just röda viner på ca 10 år tycker jag brukar vara väldigt trevliga, tyvärr är sortimentet på systemet obefintligt men finns ofta på diverse internetsidor för rimliga priser. När jag tänker efter är det framförallt spanjorer som jag stött på det - men det är också det jag köper mest av.