AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kvällens vin blev denna från TS.
Ingen höjdare direkt från flaskan, hoppas den leverera efter lite dekantering

[bild]
Den tappade lite tråkiga spetsar när den stått en stund. Lite rundare och trevligare nu. Inte fantastisk men för vid för 300 tycker jag den är helt okej.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
ullberg
Till en hängmörad entrecote gjorde denna sig bra men jag tror några år till kan runda av och göra den gott, så resterande flaskor får ligga
Flaska Bressy Masson Rasteau vin årgång 2020 på bord med vinglas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ceder, hallon och vinbär är vad vi plockat upp

/U

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
Den tappade lite tråkiga spetsar när den stått en stund. Lite rundare och trevligare nu. Inte fantastisk men för vid för 300 tycker jag den är helt okej.
Lite bättre omdöme krävs nog ändå för att en pava för 300:- ska kännas ok kan jag tycka.

Här blev det Protos crianza. Köpte i Spanien för typ 180:- men har sett den i tillfälligt sortiment för runt 200:- men fick då inte köpa pga systemets idiotiska system. Trots slut på lokala systemet gick det inte att beställa då det "fanns" i deras sortiment :crysmile:
Stabil ribera del duero. Frågan är dom den inte är bättre mer än reservan, i alla fall mer tillgängligt.
Hand håller en flaska Protos Crianza 2016 vin från Ribera del Duero.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Lite bättre omdöme krävs nog ändå för att en pava för 300:- ska kännas ok kan jag tycka.
Folket på vivino verkar inte hålla med mig dock :)

Flaskbild på La Stoppa Macchiona, rött vin från Emilia, betygsatt 4,1 av Vivino.
Skapa konto

J
Invigning av nya pinot noir-glas. Ska över passa nebbiolo osv.

Jag tyckte att det var ett bra vin, men det visade sig vara ett naturvin. Så frun ratade det och fick nöd-coravina en tysk pinot noir - som också var bra. Bra vin och bra glas. Båda från tillfälligt sortiment.

Flaska av Austri Langhe 2012 vin vid sidan av ett nytt pinot noir-glas delvis fyllt med rött vin.
Skapa konto
Flaska tyskt pinot noir-vin från Ziereisen, modell Tschuppen, svart flaska med gul etikett.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Drack denna Pomerol på en brunch idag, var mycket bra faktiskt. Men personligen vill jag ha mer stall

Flaska Pomerol vin, Chateau de Sales 2010, på ett bord med levande ljus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
P
Drack denna Pomerol på en brunch idag, var mycket bra faktiskt. Men personligen vill jag ha mer stall

[bild]
Köp en halmbal då.. ;)

J
Hör blev slutliga laguppställningen för nyårsafton. Samtliga bra med Aalto som klar vinnare som förväntat. Favoritvinet som nu börjar bli tradition att dricka på nyårsafton.
Närbild av en champagneflaska med etiketten "M. HOSTOMME Tradition" och texten "Maison fondée en 1931 à Chouilly - Epernay".
Skapa konto
Närbild av en flasketikett på en Saint-Romain 2007 vinflaska från Nicolas Potel.
Skapa konto
Hand håller en flaska Aalto-vin årgång 2018 från Ribera del Duero, en tradition på nyårsafton.
Skapa konto

Till tolv-slaget blev det old fashioned istället för bubbel :cool:(y)

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Sambon gjorde fiskgryta så jag sökte fram det äldsta vinet på mitt bolag som har lite sötma och mycket fyllighet. Blev en 2016 (Dålig utbud på lagrade viner på bolaget).

Men den smakade riktigt bra faktiskt. Perfekt till en saffrans/torsk-gryta

Flaska av Fontanafredda 2016 Langhe Bianco öppnad vid matbord, med ett glas vin och suddig fiskgryta i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Måste man ha gammal vin till fiskgryta? Finns det annat man måste ha gammalt vin till?
Enklast borde ju vara ett vin man redan vet är gott.

raveper raveper skrev:
Måste man ha gammal vin till fiskgryta? Finns det annat man måste ha gammalt vin till?
Enklast borde ju vara ett vin man redan vet är gott.
Jag tänker att det handlar om samspelet mellan smakerna i grytan och vinet. Vinet kan både bli bättre eller sämre med valet av vin. De flesta vinerna på Systembolaget vinner inte på att lagras och jag kan nog hålla med dig att jag också har svårt att förstå förtjusningen i gamla viner om det inte är liknande en fin lagrad Bordeaux. Kanske har Anders ändå hittat något han gillar i långlagrade vita viner.

Två vinflaskor på ett bord, en mindre sekt och en magnum riesling.
Skapa konto

Det här fick bli mina nyårsviner. Sekten var mycket bra och det är alltid trevligt med magnum.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ja. Han kanske visste hur gammal fisken var..

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag tänker att det handlar om samspelet mellan smakerna i grytan och vinet. Vinet kan både bli bättre eller sämre med valet av vin. De flesta vinerna på Systembolaget vinner inte på att lagras och jag kan nog hålla med dig att jag också har svårt att förstå förtjusningen i gamla viner om det inte är liknande en fin lagrad Bordeaux. Kanske har Anders ändå hittat något han gillar i långlagrade vita viner.
Jag drack en riktigt fyllig chardonnay på sushi Sho för ett tag sedan. Inte riktigt varit intresserad av lagrade vita innan men den fick upp ögonen för det. Jag använde samma vita i grytan som i glaset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.