Hej!

Jag byggde en 8x4 thermopool från Pahlén tidigare i år. Teknikrummet med filtrering, dosering (Aseko) och cirkulation är isolerat och frostfritt, men värmepumpen står utomhus. Rören från värmepumpen till poolen går ovan mark, under altanen.

Min ursprungliga plan var att köra cirkulationspumpen hela vintern, även om värmepumpen är avstängd, så att inget fryser fast. Då hoppades jag slippa göra klassisk vinterstängning.

Nu har jag läst att detta kan vara riskabelt. Om det blir strömavbrott medan jag är bortrest, riskerar rör eller andra komponenter att frysa sönder. Kan även något som är ingjuten i betongen ta skada?

1. Är det tillräckligt att låta cirkulationen gå 24/7 hela vintern för att undvika frysning, eller finns det risker ändå?
  2. Vilka erfarenheter har ni av vinterdrift med värmepump? Är det möjligt att köra pumpen några timmar varje natt för att hålla vattnet runt ~10 grader för vinterbad?
  3. Hur har ni löst isolering/rördragning för komponenter utomhus (värmepump, rör)?
  4. Finns det något annat jag bör tänka på för att undvika skador på pool, rör och teknikrum under vintern?
  5. Bor i Stockholmsområdet
Jag är mycket tacksam för era erfarenheter och tips, särskilt om ni varit i liknande situation och har testat vinterbad eller haft tekniken igång under vintern.

Redigerat:
Jag kör poolen året runt, men eftersom jag bor i Skåne är det inte så många kalla dagar per säsong.
Har poolpump och fjärrvärmeväxlare i garaget som är uppvärmt till 10-15 grader.
Kör pumpen med en varvtalsregulator (iSaver) så den inte drar mer än 50-60 watt. Någon period när det var riktigt kallt (-10 -15 några dagar) drog jag upp varvtalet lite för att vara säker.
Hittills inga problem och fräscht vatten hela tiden. Lämnat den igång mest av bekvämlighet, men badat några enstaka gånger per vinter.

Strömavbrott vintertid är förstås en risk, men jag bor i stad där längre strömavbrott är mycket sällsynt. Men händer det så blir det förstås problem och eventuellt en del att åtgärda. Mina slangar ligger under trall så ändå hyfsat åtkomliga. Men jag slipper vinterstänga….

• Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag kör poolen året runt, men eftersom jag bor i Skåne är det inte så många kalla dagar per säsong.
Har poolpump och fjärrvärmeväxlare i garaget som är uppvärmt till 10-15 grader.
Kör pumpen med en varvtalsregulator (iSaver) så den inte drar mer än 50-60 watt. Någon period när det var riktigt kallt (-10 -15 några dagar) drog jag upp varvtalet lite för att vara säker.
Hittills inga problem och fräscht vatten hela tiden. Lämnat den igång mest av bekvämlighet, men badat några enstaka gånger per vinter.

Strömavbrott vintertid är förstås en risk, men jag bor i stad där längre strömavbrott är mycket sällsynt. Men händer det så blir det förstås problem och eventuellt en del att åtgärda. Mina slangar ligger under trall så ändå hyfsat åtkomliga. Men jag slipper vinterstänga….
Tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.