Tjena!

Jag köpte en Partner åkgräsklippare i våras och nu närmar sig vintern och det börjar bli dags att ställa undan klipparen. Jag kommer ha den stående i ett ouppvärmt förråd.

Det rekommenderas väl att man skall tömma tanken och ta ut tändstift och fylla med lite olja etc. Men, vad blir konsekvenserna om man är lat och helt enkelt skiter i det? Om man på våren enbart fyller på färsk soppa och drar igång?

Kommer detta drastiskt förkorta livslängden på maskinen? I övrigt håller jag den väl hyfsat ren och så.

Mvh
Pagge

Töm inte tanken, fyll den hellre full för att undvika de beläggningar som kommer att bli om bensinen torkar.

Häll i någon/några matsked/ar olja (EJ SYNTETOLJA)genom tändstifthålet, dra runt motorn några varv och sätt tillbaks stiftet.

Så har jag gjord med snöskotrarna i alla tider och har inte haft några bekymmer.
Dock tömde jag bensintanken ett år och då blev det till att rengöra både bränslepump och förgasare grundligt på grund av det vita gegget/beläggningen som bildas av dagens bensin om det får dunsta.

Ok, tack det kanske man skulle orka med ialla fall.

Med att dra runt motorn menar du att köra startmotorn någon sekund då? Denna olja man häller i behöver inte på något sätt tas bort på våren då antar jag?

Mvh
Pagge

Nä, oljan brinner upp när du startar i vår. Alkylatbensin håller lagring bra så det kan ju vara idé att tanka i det före vintern om du inte redan gör det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.