1 761 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vinterdäck på släp, vilket mönster?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Jag behöver köpa nya däck till släpet. Visserligen ett tvåaxlat hästsläp men frågan är ju detsamma som till ett flaksläp. Vad ska man välja för mönster till ett släp? Däcksfirmorna skriver ju en himla massa om acceleration, fäste etc men tycker att på ett släp borde man primera sidostabilitet/fäste men sådan står inte...
Dubbat R15-195/65 91 är det som sitter på vinterfälgarna just nu och det är det jag vill ha igen.
Sen behöver jag en R16 5/112 ET30 plåtfälg.. Lite halvsvårt att få tag i samtidigt som man hittar däck i lagom pris...
Dubbat R15-195/65 91 är det som sitter på vinterfälgarna just nu och det är det jag vill ha igen.
Sen behöver jag en R16 5/112 ET30 plåtfälg.. Lite halvsvårt att få tag i samtidigt som man hittar däck i lagom pris...
Du borde kunna kolla extra på undanmanöversproverna i däckstesterna
Nordman 5 (Hakka 5) tycker jag är riktigt prisvärda däck och slitstarka.
Är det bara en fälg du ska ha tag i??
Nordman 5 (Hakka 5) tycker jag är riktigt prisvärda däck och slitstarka.
Är det bara en fälg du ska ha tag i??
Generellt vill man ju ha c-däck på ett tungt släp, dom är kraftigare i stomen än vanliga däck. Det brukar dock vara svårt att hitta dubbade c-däck. Nu väger kanske inte hästarna så jättemycket och du har fyra hjul på trailern.
I denna dimension så kostar ju hakka 7 bara 850 spänn st, så varför inte köra på det? Eller vilket premium dubbdäck som helst för den delen.
Väger ekipaget lite mer skulle jag leta upp c-däck eller kanske suv-däck i rätt dimension.
I denna dimension så kostar ju hakka 7 bara 850 spänn st, så varför inte köra på det? Eller vilket premium dubbdäck som helst för den delen.
Väger ekipaget lite mer skulle jag leta upp c-däck eller kanske suv-däck i rätt dimension.
Inte riktigt rätt dimension men....http://www.bythjul.com/dack/nokian/nokian_hakkapeliittac3/#item=82075
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Släpet väger tomt 900kg totalvikt på 2400kg. En fullstor häst väger 650kg... Så det är en del....
Jo det är en fälg. Jag fick bara med mig tre vinterhjul när jag köpte släpet begagnat så jag ska ha en fälg och tänkte då byta två däck. Däcken är inte dom nyaste så tänkte byta de i omgångar..... Det är inte billigt att ha häst....
Nordman 5 verkar ju ok.. Inte C men extraförstärkt i allafall.. + sidostabilt...
Edit
Förresten. Om jag byter två av fyra. Var ska det två nya sitta? Bak eller fram på släpet?
Jo det är en fälg. Jag fick bara med mig tre vinterhjul när jag köpte släpet begagnat så jag ska ha en fälg och tänkte då byta två däck. Däcken är inte dom nyaste så tänkte byta de i omgångar..... Det är inte billigt att ha häst....
Nordman 5 verkar ju ok.. Inte C men extraförstärkt i allafall.. + sidostabilt...
Edit
Förresten. Om jag byter två av fyra. Var ska det två nya sitta? Bak eller fram på släpet?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Fram, det får ta första smällen när det är slask.
Protte
Protte
Om du inte redan gjort det kan du ju kolla på tex. bildelsbasen.se efter plåtfälgar.
Jag har kört drygt 5000 mil på en uppsättning Nordman 5 innan det var dax att byta. Samtliga dubbar satt kvar när de åkte på sista säsongen.
Men det är väl lite som MathiasS säger om att vikten kanske är på gränsen för vad vanliga däck tål.
Jag har kört drygt 5000 mil på en uppsättning Nordman 5 innan det var dax att byta. Samtliga dubbar satt kvar när de åkte på sista säsongen.
Men det är väl lite som MathiasS säger om att vikten kanske är på gränsen för vad vanliga däck tål.
Klicka här för att svara