50 095 läst ·
422 svar
50k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
... och var är din kalkyl som du blev ombedd att dela med dig av då?D Daniel 109 skrev:
Det är inte omöjligt att genomföra men det är naturligtvis omöjligt till 2030 som Miljömupparna säger att dom tror. Nu tror inte jag att ens MP tror det dom säger men det är en annan fråga. Infrastrukturutbyggnad och nya säkra, effektiva kärnkraftverk i södra halvan av Sverige är en resa på minst 30år men troligtvis mer.T Texan skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Rimliga önskemål tycker jag. Jag tror inte att det lär hända inom överskådlig tid, men det är ju alltid bra att veta vad man kompromissar med.K Kasken skrev:För att en el-bil ska ens bil lite intressant så behöver den t.ex kunna dra min 2100kg husvagn 75-80mil i sträck som min nuvarnade bil klarar, jag vill stanna när jag är hungrig eller pissnödig, inte för att bilen har slut på energi.
När det väl blir slut på energi i bilen så ska man kunna räkna påfyllningen i minuter, inte timmar.
Det man kommer moderera önskemålen med är pris. Vad kostar en sån bil, och hur mycket måste man ta bort om man minskar priset med 100 eller 200 tkr?
Jag har svårt att tro annat än att en så tung vagn minst kommer kräva dubbla stopp om en halvtimme eller mer vardera för att klara sträckan, om man ens hittar en elbil som får dra så tungt.
Men är det faktiska prestandakrav som är grejen tror jag att det mesta kommer gå att lösa, även om vissa lösningar kanske är för obskyra för att komma ut på marknaden.
Mer än gärna.T Texan skrev:
Men då är vi i alla fall överens om att dagens el-bilar inte kan brukas på samma sätt som "förbränningsbilar", samt att det krävs att föraren anpassar både färdväg och planerar in flera och långa stopp längs vägen för att få el-bilen att utföra mycket av det som en "förbränningsbil" lärt oss att ta för givet?
Ja, det har många på detta forum redan bekräftat för dig men du verkar inte vilja förstå det! Förstår din längtan att köra utsläppsfritt med din husvagn, tids nog kommer även du och andra som delar din fritidssysselsättning erbjudas en lösning som motsvarar det ni önskar (brukar ju bli så att man utvecklar det som människor är villiga att betala för). Men för omställningens skull så är det nog vettigare att fokusera på en annan brukargrupp d.v.s. de som har mer "normala" körmönster (2020 var genomsnittlig daglig körsträcka 3 mil i Sverige).K Kasken skrev:Men då är vi i alla fall överens om att dagens el-bilar inte kan brukas på samma sätt som "förbränningsbilar", samt att det krävs att föraren anpassar både färdväg och planerar in flera och långa stopp längs vägen för att få el-bilen att utföra mycket av det som en "förbränningsbil" lärt oss att ta för givet?
Källa: https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/?cw=1&cw=1&q=t10094|ar:2020|gdkor~standardtable
Finns en del intressanta lösningar som förmodligen kommer möjliggöra fricamping för de som gillar naturen men som ändå vill ha alla bekvämligheter som en campingplats erbjuder. Tänker på lösningar där man har drivande hjul på vagnen och batterikapacitet som gör att hela ekipaget (elbil+vagn) kan erbjuda minst samma körsträcka som en ICE bil. På detta sätt är man inte lika beroende av tillgång till el vid uppställning, det är bara att börja laga mat, titta på TV m.m. 230VAC är inga problem, idag är vi uppe i 800V system och det lär inte stanna här! Visst är det inte i närheten av de priser som vi är vana vid men så är det ju med allt i början.Nötegårdsgubben skrev:
https://www.dethleffs.se/index.php?id=29168
Du är en teoretiker som inte klarar applicera din teori till verkligheten. Stator och rotor…. Krävs det nån effekt för att initiera kraft där tror du?L largab skrev:
En elmotor, liksom all annan mekanik och framförallt en hel bil har en del ofrånkomlig friktion. Så det finns rätt bra förutsättningar att förbruka lite effekt trots att bilen inte flyttar på sig. Räkna på det istället.
privatbilar kanske det fungerar...sjuktransporter / färdtjänst fungerar det inte med eldrift,det är ofta man knappt har tid att gå på muggen för att man lämnar kund 1,direkt hämta nästa osv.T Texan skrev:
lika ambulanser...de kan heller inte ha eldrift för att de rullar 12 timmar & mer i sträck
Konstigt, just Taxi finns ju många elbilar sedan länge. Många kortare körningar och sedan snabbladdare på lunchrasten. Taxi är väl typexempel på dör elbil är lönsamt, bränslekostnaden är en stor del av helheten. Ambulans skulle ju kunna snabbladda vid akutintaget. Nu pratar jag om stora eller mellanstora städer, inte Norrlands inland.skoge skrev:
Det går ju att lösa men det är idag säkert inte ekonomiskt försvarbart att ha elfordon som står på laddning medans en annan går till den behöver gå på laddning. Att man inte får ta lagstadgade raster är väl inget som elbilar nödvändigtvis behöver lösa. Sen, vilka enorma fördelar med eldrift i dessa applikationer eftersom all utrustning går på elenergi.skoge skrev:
det räcker med Värmland.P Pin skrev:Konstigt, just Taxi finns ju många elbilar sedan länge. Många kortare körningar och sedan snabbladdare på lunchrasten. Taxi är väl typexempel på dör elbil är lönsamt, bränslekostnaden är en stor del av helheten. Ambulans skulle ju kunna snabbladda vid akutintaget. Nu pratar jag om stora eller mellanstora städer, inte Norrlands inland.
visst,i en större stad kanske det funkar men det gör det inte utanför
jomen visst,en ambulans kanske börjar 06...1 timme rast 10-11,resten av timmarna prio 1.T Texan skrev:Det går ju att lösa men det är idag säkert inte ekonomiskt försvarbart att ha elfordon som står på laddning medans en annan går till den behöver gå på laddning. Att man inte får ta lagstadgade raster är väl inget som elbilar nödvändigtvis behöver lösa. Sen, vilka enorma fördelar med eldrift i dessa applikationer eftersom all utrustning går på elenergi.
eller som nu i sommar,24-timmars pass
herregud! Du verkar inte vara varken praktiker eller teoretiker trots 16 år i skola.F fsn skrev:Du är en teoretiker som inte klarar applicera din teori till verkligheten. Stator och rotor…. Krävs det nån effekt för att initiera kraft där tror du?
En elmotor, liksom all annan mekanik och framförallt en hel bil har en del ofrånkomlig friktion. Så det finns rätt bra förutsättningar att förbruka lite effekt trots att bilen inte flyttar på sig. Räkna på det istället.
Det finns något som heter verkningsgrad. Den är inte bra, riktigt dålig faktiskt i startögonblicket.
Verkningsgrad=Put /Pin dvs effekt man får ut dividerat med effekt man stoppar in.
Vid startögonblicket Verkngr= 0/(U*I)=0
För att trösta oss så är det än sämre i en ICE bil då Pin är mycket större.
Verkningsgraden blir bra så fort vi har lite fart, dvs då vi verkligen utför något arbete.
En rättning till: EL-motorn är näst intill friktionsfri jmf ICE. Det finns förluster i spolar/magneter men det är inte friktion. Utväxlingen har viss friktionsförlust men relativt liten. Sedan är det mest rullmotstånd (däckknådning) samt det största, luftmotståndet.
Mer energiförbrukare (effektförbrukning känns väl inte vara korrekt!?): kyla, värme, ljud och ljus.
Märker att du tycker jag är orealistisk men jag väljer att se möjligheterna. Jag förstår att det kan vara svårt när man redan är hårt belastad, då vill man inte tänka på alla andra eventuella problem en omställning skulle kunna orsaka. Jag är säker på att lösningen/lösningarna kommer inte bara bli bra utan de kommer även lösa andra problem som vi tidigare förbisett för att vi är förblindade av en "plattform" där förbränningsmotorn står i centrum.skoge skrev:
Det är ju just precis här den absolut grövsta tankevurpan bland påhejare av "omställningen" görs, det går inte att räkna ut vad den genomsnittliga dagliga körsträckan är för att sen basera en massa påståenden om vilka krav som behöver uppfyllas utefter det.T Texan skrev:
Bilarnas räckvidd behöver vara dimensionerade för att klara även de där resorna och förutsättningarna som håller upp medelvärdet för att fungera fullt ut, annars förblir de komplement/2a bilar i hushåll som även har en riktig bil som kan rycka in när det krävs.
Om Svensson kör 1mil/dag till sitt arbete måndag-fredag och sen tar bilen på en 60mil sväng på helgen för att hälsa på nån vän/släkting som bor långt ut i skogen.... Då är h*n inte hjälpt av att el-bilen har en räckvidd som överstiger den genomsnittliga körsträckan, h*n kommer bli stående ute i skogen 10mil ifrån närmsta levande ting...
Det är även samma "miljömuppar" som sitter o argumenterar att vi visst kan lägga ner kärnkraften för vi har faktiskt en överproduktion av el i landet.... När vi i verkligheten 1/3 av tiden importerar el och kör det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn för fulla muggar..
När det gäller tillgång på energi så håller det INTE att dimensionera tillgången så att det täcker det genomsnittliga behovet, det behöver finnas kapacitet att även klara topparna.