5 573 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Vinsch till billlg båt-trailer
Hallo,
Finns säkert bättre forum för båt-frågor. Men jag gillar detta
Har en billig trailer till en liten båt uppe på landet
http://www.jula.se/batkarra-dinghy-trailer-326003
problemet är att båten är i det tyngsta laget för denna trailern, och det är svårt att få upp den utan en vinsch. Funderar på att montera fast en i efterhand.
Någon som sett till en billig, men funktionsduglig sådan som kan passa på denna trailer?
Mvh
Stefan
Finns säkert bättre forum för båt-frågor. Men jag gillar detta
Har en billig trailer till en liten båt uppe på landet
http://www.jula.se/batkarra-dinghy-trailer-326003
problemet är att båten är i det tyngsta laget för denna trailern, och det är svårt att få upp den utan en vinsch. Funderar på att montera fast en i efterhand.
Någon som sett till en billig, men funktionsduglig sådan som kan passa på denna trailer?
Mvh
Stefan
Även Biltema kanske har....
Om den är större än balken på kärran kanske det går att sätta en krampa runt balken och skruva.
Om du tänker dig en avgasklamma runt balken och sedan fästa den i plattan på vinschen.
Du kanske kan ta en gängstång och kröka runt vagnens balk och få den att passa i vinschplattan.
Ja... du löser detta på något sätt...utan att elda ner något.
men något liknande det jag har svamlat om det skulle jag ha gjort ialla fall.
Om du tänker dig en avgasklamma runt balken och sedan fästa den i plattan på vinschen.
Du kanske kan ta en gängstång och kröka runt vagnens balk och få den att passa i vinschplattan.
Ja... du löser detta på något sätt...utan att elda ner något.
Nu vet jag ju inte vad det är för båt du har men om den är i "tyngsta laget för denna trailern" så misstänker jag att det inte är en kanot
och i så fall skulle jag rekommendera att montera vinschen så högt du kan. Alltså inte på dragbalken utan snarare på något sätt på det stående stödet med handtag bakom den märkliga höga pinnen längst fram (vad är förresten den till för frågar jag mig:x.) Anledningen är att om du har vinschen för lågt placerad så kommer den dra ner båten mot det främre kölstödet och då kommer båten fastna där och vägra låta sig vinschas längre. Vinschvajern/bandet skall vara så vågrätt som möjligt eller till och med luta ner mot båten för att det skall bli lätt att dra upp båten. 
När man ändå snackar vinschar, finns det inga handvinschar med hög utväxling som klarar riktigt höga vikter (4-5 ton). Alla vinschar som klarar sådana vikter verkar vara elektriska och dessutom rätt dyra. Kan man ha en entonsvinsch för 400:- borde man kunna få ihop en 5-tons för tusenlappen kan man tycka.
Swedol har BS-9038 som är specad till 1ton på enkel wire. Blocka den ett par gånger så är du på rätt sidapelpet skrev:När man ändå snackar vinschar, finns det inga handvinschar med hög utväxling som klarar riktigt höga vikter (4-5 ton). Alla vinschar som klarar sådana vikter verkar vara elektriska och dessutom rätt dyra. Kan man ha en entonsvinsch för 400:- borde man kunna få ihop en 5-tons för tusenlappen kan man tycka.
Klicka här för att svara