Hej!
Vet någon om Älvsbyhus har som standard (eller som tillval) en vindsluck med stege innefrån huset. Får man platts med lite kartonger och dyligt där? Är det endast takstolar och isolering där eller finns det någon form av "golv"? Detta gäller enplanshusen. Likväl undrar jag om någon vet vart inspektionsluckan för grunden finns i ett Ägir (vilket rum och i vilket hörn)

MVH
ostni

Tyvärr vet jag inget om Ägir, vi ska bygga ett 1 1/2 plans hus från Ä-hus. Det jag tycker när man tittar på Ägir är att det borde rent utrymmesmässigt finnas plats för vind, sen om det är standard eller inte med vindslucka (tycker det borde vara det men hör med säljaren) vet jag inte. Golv tror jag inte finns, det kan jag säga på rak arm. Det får du säkert lägga själv och det är lätt gjort, det har vi gjort på vårt nuvarande hus.

Jag kan bara svara på var inspektionsluckan i vårat Mimer sitter...
Kanske har Ä-hus luckorna i samma ände av huset?
Nåväl, våran lucka sitter i det stora sovrummet (det som är på baksidan). Det sitter ca 1 meter från vänstra, bortre hörnet (sett från ytterdörren).
Hmmmm..... Hoppas att du förstår...

Mina föräldrar har byggt ett Tyr (1-plans) och det är golv på hela vinden och mkt gott om plats för diverse grejer.

Jag tror att luckan sitter på utsidan av huset.....tycker mig ha sett det när jag var och tittasde på ett Tyr, kan inte minnas att det fanns någon lucka inne.
Vad det gäller luckan till grunden vet jag att den i Tyr sitter i klädkammaren, likaså i Torgrim som jag skall bygga. Finns det klädkammare tippar jag på att luckan sitter där även på Ägir.
/Aja

När det gäller vindslucka så brukar snickarna som montera huset kunna fixa det. De gjorde de åt oss så vi har en vindslucka med trapp i hallen.

När det gäller luckan till grunden får du i princip bestämma själv var den ska vara. Vi har den under vår säng.

Vi gjorde upp med snickarna som satte in en vindslucka med stege inifrån huset. Vi placerade den i hallen. På vinden går du direkt på "innertaket", så du bör sätta dit eget golv. Vi har lagt ut virke som blev över vid monteringen av huset provisoriskt, så att vi kan gå och även förvara saker där uppe innan vi gör iordning det bättre framöver (har bara bott 3 månader i huset). Vi fick inte välja var vi ville ha inspektionsluckan för krypgrunden. Den finns i det minsta sovrummet.

Detta låter ju kanon, då är det bara att hoppas på att snickarna är vänliga nog att fixa det åt oss också. Vårt hus kommer om exakt 2 veckor....nu är det verkligen nära! ;D

Hej!
Ni som har fått vindsluckan monterade av snickare, som monterade huset, hade ni köpt luckan med stege själva? Vad fick ni betala sickaren för att montera luckan? hur tjock isolering är det i luckan som ni har, det finns ju olika tjocklekar på isoleringen.

//Ha det bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.