Har bytt tak. Skulle behålla vindskivor och vindskiveplåtar. När arbetet började sa de att jag var tvungen att byta ut plåtarna eftersom dagens strölist är 20 mm och den befintliga från 80-talet bara är 10mm. Nya plåtar sattes upp men de kommer för lågt och går inte ner mot pannorna så snö blåst in mot vindskivorna. Jag undrar om man kan skruva på en 10 mm tjock list uppe på vindskivan och sedan sätta på plåten då blir ju höjden rätt eller? Vill inte byta ut mina fingerskarvade vindskivor som bara är 12 år gamla. Någon som har erfarenhet av detta? Närbild på vått, tegelrött taktegel mot mörk molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Varför inte låta en plåtslagare tillverka och montera vindskiveplåtar korrekt?

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte låta en plåtslagare tillverka och montera vindskiveplåtar korrekt?[/QUOTE plåtslagaren och snickaren säger stt plåten är korrekt men min vindskiva för låg då höjden på pannan ligger inne mot vindskivan så plåten blir hängande och går inte att böja net

F fribygg skrev:
Varför inte låta en plåtslagare tillverka och montera vindskiveplåtar korrekt?
Hur ska en plåtis kunna göra det på ett snyggt sätt när inte underlaget finns? Nä, det går att sätta en trä trälist som reglerar höjden på beslaget, men då är det tvunget att ta lite längre farmarskruv som tar grepp i vindskivan. Men en risk för att det spräcker den tunna listen finns och därför den längre skruven. Och skruvarna ska dras uppifrån kan tilläggas.

• Gilla
Ann-Christine Lomosse och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hur ska en plåtis kunna göra det på ett snyggt sätt när inte underlaget finns? Nä, det går att sätta en trä trälist som reglerar höjden på beslaget, men då är det tvunget att ta lite längre farmarskruv som tar grepp i vindskivan. Men en risk för att det spräcker den tunna listen finns och därför den längre skruven. Och skruvarna ska dras uppifrån kan tilläggas.
Jag menar att en duktig plåtis löser problemet, möjligt att du som många andra montörer och 'alltjänstföretag' använder farmarskruv men så vitt jag vet fästes vindskiveplåt med vindskiveskruv som är lite nättare.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är det ett riktigt uppvik av underlagspapp mot vindskivan så skulle jag låta det vara som det nu är. Ev, snö som skulle leta sig blir inga mängder. Och här nere blir det ju inga snömängder, för huset fanns väl i Glömminge?

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt problemet, eller vad du menar. Jsg tycker plåten sitter för högt. Det säger även delvis du. Men samtidigt vill du lägga en trälist på vindskivan, för att på så vis höja plåten?
Snarast borde 10mm hyvlas bort från vindskivorna, för att få det tätt?
Men enklast är nog ändå att låta en plåtslagare tillverka plåtar.

• Gilla
Neo Gucci och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut som vattbrädebeslag som ligger plant ut från vindskivor för att sedan dippa ner mot dalen. De har man väl när toppen på vindskivor ligger jäms med pannans toppar?
En vindskiveplåt vinklas ner i profilen efter vindskivor och sedan ännu en vinkel i änden vilket bör bli tätare.

Se länkar skillnaden

Vindskivbeslag
https://www.lindab.se/produkter/byg...kplat/visk/?sort=popularity&display=16&page=1

Vattbrädebeslag
https://www.lindab.se/produkter/byg...kplat/vabr/?sort=popularity&display=16&page=1

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag menar att en duktig plåtis löser problemet, möjligt att du som många andra montörer och 'alltjänstföretag' använder farmarskruv men så vitt jag vet fästes vindskiveplåt med vindskiveskruv som är lite nättare.
Ja den finns, men är ett sattyg att montera då den har en alltför dålig passform mot till och med de medföljande bitsen. Och står man lite usligt till så händer det att man vinglar till, och då blir det i bästa fall enbart märken i plåten och inte en olycka till följd av "skruvhelvetet". Jag lovar att jag gett skruven flera försök och påtalat för leverantörerna att detta är ett oskick med att inte ta fram skruv som ens passar de egna bitsen. Och innan dessa skruvhelvetesdjävlar fanns så var det farmarskruv som gällde. Om man inte satte med spik förstås.

Ja den finns, men är ett sattyg att montera då den har en alltför dålig passform mot till och med de medföljande bitsen. Och står man lite usligt till så händer det att man vinglar till, och då blir det i bästa fall enbart märken i plåten och inte en olycka till följd av "skruvhelvetet". Jag lovar att jag gett skruven flera försök och påtalat för leverantörerna att detta är ett oskick med att inte ta fram skruv som ens passar de egna bitsen. Och innan dessa skruvhelvetesdjävlar fanns så var det farmarskruv som gällde. Om man inte satte med spik förstås.
Jag köpte vindskiveskruv på optimera och den var felfri och hade vanlig torx skalle, tror det var TX25.

U Utdelning skrev:
Det ser ut som vattbrädebeslag som ligger plant ut från vindskivor för att sedan dippa ner mot dalen. De har man väl när toppen på vindskivor ligger jäms med pannans toppar?
En vindskiveplåt vinklas ner i profilen efter vindskivor och sedan ännu en vinkel i änden vilket bör bli tätare.

Se länkar skillnaden

Vindskivbeslag
[länk]

Vattbrädebeslag
[länk]
Kommer du hör med en massa fakta och kunskap? Tänk om den som monterat plåten hade varit plåtslagare eller åtminstånde googlat innan montaget hos TS

• Haha
Utdelning
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag köpte vindskiveskruv på optimera och den var felfri och hade vanlig torx skalle, tror det var TX25.
Optimera finns närmast sju mil härifrån, så naturligt att det inte påträffats. Men är det "eget" fabrikat?

Optimera finns närmast sju mil härifrån, så naturligt att det inte påträffats. Men är det "eget" fabrikat?
Kikade just på nätet, skruven heter "EJOT" och den finns tydligen på Proffsmagasinet/Ahlsell också

F fribygg skrev:
Kikade just på nätet, skruven heter "EJOT" och den finns tydligen på Proffsmagasinet/Ahlsell också
HAH! Det är DOM som enbart passar som containerfyllnad;). Annars så är det fabrikatet att föredra om man ska få ett annars jämt och bra sortiment av skruv. Men med dessa så har de skitit en lök tyvärr.

F fribygg skrev:
Kommer du hör med en massa fakta och kunskap? Tänk om den som monterat plåten hade varit plåtslagare eller åtminstånde googlat innan montaget hos TS
Ja det var ju dumt av mig..ska krypa in i min håla igen!

Jag vet inte vilket universum taket befinner sig i men i mitt universum så ökar distansen om man bygger på med mer material vilket borde öka problemet för TS??

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.