Hej!

Håller på att renovera gäststugan och ska i morgon när jag är klar med isoleringen dra på vindpapp utvändigt. Nu funderar jag på var jag ska avsluta nedtill. Om jag minns rätt så täckte asfaboarden och vindpappen tidigare hela syllen och någon centimeter till. Spontant vill jag göra likadant och låta vindskyddet gå ner och täcka hela syllen. Vad tror ni, är det rätt eller finns det risk att syllen blir instängd rent fuktmässigt?
(Plasten som sitter på bilderna är bara tillfällig för att skydda mot fukt/regn under renoveringen.)
En vägg under renovering med isolering synlig bakom tillfällig plast och en exponerad träsyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en gäststugas vägg under renovering med isolering och tillfällig plastskyddning nära grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bump :)

Tomture61
Det är ingen fara att låta vindpappen gå nedanför syllen någon cm.

Tvärtom skulle jag säga att det är bra då eventuellt vatten som tränger in genom fasaden rinner ner och förbi syllen.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Det är ingen fara att låta vindpappen gå nedanför syllen någon cm.

Tvärtom skulle jag säga att det är bra då eventuellt vatten som tränger in genom fasaden rinner ner och förbi syllen.
Tack! precis min tanke med.
vad tänker du om spikläkten. Ska jag sätta den precis ovanför syllen eller en bit ner?

Strax ovanför syllen låter väl lämpligt!

Redigerat:
Spikläkten ska sitta ovanför där vindpappen lämnar kondensen mot syllen men så att spiken inte spräcker panelbrädorna som också ska släppa fukten så att den inte når syllen!

Tomture61
Spelar det verkligen ngn roll var den nedersta spikläkten sitter , tror inte det släpper förbi fukt oavsett var den sitter , jämns med underkant på syll eller en bit åvanför syll !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.