Byggahus.se
Jag ser ingen som har tipsat om FreeCAD. Ett opensource cad program, dvs det är gratis att använda.

Finns till windows/mac/linux: https://freecadweb.org/

Jag har själv använt det för att rita lite enklare möbler. Men det går att göra 2d/3d ritningar till hus. Finns ganska många tutorials och youtube info kring hur man använder sig av programmet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Jag försöker hitta en tråd där autocad avhandlas.

Jag ställer frågan här:
Är det någon som har tips på någon slags webutbildning på autocad som börjar med hyggligt basic grejer, men slutar lite halvavancerat med modeller, definitionsfiler, xref osv.
 
Jag har inga kunskaper om AutoCad, men har lärt mig att gå till https://www.udemy.com/ för att hitta bra kurser. Gjorde en snabb sökning och de har ett helt gäng med kurser från 19.90 till 84.95 euro. Så ganska dyrt och kanske inte ett alternativ?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag försöker hitta en tråd där autocad avhandlas.

Jag ställer frågan här:
Är det någon som har tips på någon slags webutbildning på autocad som börjar med hyggligt basic grejer, men slutar lite halvavancerat med modeller, definitionsfiler, xref osv.
Bor du nära Norrköping kan vi ta en snabbkurs över en långlunch!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
:D
Nåja, så snabblärd är jag nog inte ... ;)
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
richardtenggren
Vad ska du rita?
Jag får ju lätt klåda av tanken på AutoCad, men det beror väl mest på att jag kör 3D 🤭
Använder dock AutoCad ibland för att importera och editera gamla grejor eller klippa ihop nya DWG:er med gamla osv.

Finns det inga högskolekurser på distans?

Annars finns väl både NTI och Symmetri till hands :)
 
Mikael_L
Själv ritar jag med elprocad och easyel.

Men nu sitter jag med en ritning jag ska ändra i, som jag inte kunde öppna med något annat än autocad.
Och jag kör fast direkt, kan inte ens ändra en befintlig text.


Jag ritar och ändrar, i elritningar av olika slag, så det är endast 2D överallt.
 
Mikael_L
Jag tror att jag har kommit fram till att nästan allt på ritningen, bl.a texter är sk "proxy entities object).
Och det beror troligen på att det använts något annat program.

Jag lyckas inte få dessa editerbara, inte ta bort dem, inte explode'a dom osv. :(
 
richardtenggren
Vet att vi haft något liknande problem hos kunden mellan Mechanical och deras standard LT.

Jag brukar ibland testa ”burst” när det krånglar med explode, osäker på skillnaden dock 😅
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.