Byggahus.se
R rickard_89 skrev:
Stort tack!

Adobes tjänst kostar under 200 kr första året som student.

fungerar inte det för mig med alla program de har?
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.

dvs vilka begränsningar får jag?

rita ut mycket mått är inte jätteviktigt utan mer att jag kan bygga de sektioner jag vill å sen göra min tillbyggnad på övervåningen.

jag gillar inte sketchup personligen, har snvänt det en del.

som du säger så har bygglovsritningarna varit i 2D sedan har jag fått ”snitt” och liknande i 3D.

den delen jag ska bygga till har jag bara helt i 2D dvs omgjorda gamla handlingar från 60-talet som nu möter dagens krav så att säga.


Som sagt drömscenariot är om adobe (säg då vilket program) kan :

1) Ta bort stora delar av mitt sadeltak dvs öppna upp så jag ser det inifrån (ett par meter ska vara kvar för att matcha tidigare utbyggnad) alt så tar jag bort allt å gör der som skrivs nedan själv.

.Sedan vill jag därinne kunna höja till ömskad takhöjd för våning 2. Så man kan säga att ca 2,5 meter av huset har kvar 35 gr lutning och resten blir betydligt högre.

Därefter göra våning 3 med 700 mm väggliv och stora takkupor så jag får 3 våningar eftersom jag inte bryter mot dp eller atterfallstakkuporna (det tekniska har jag kollat upp)

sedan önskvärt om man för rolighetens skull kan göra utemiljön i ett program för att få det mer autentiskt.

förstår du mig?:)
Måste lämna på dagis nu så hinner inte svara särskilt utförligt. Men vill du jobba i 2D så löser du det absolut med illustrator, även om det är lite frustrerande att göra husskisser i för någon som är van att använda andra program.

Det enda är att Adobe inte har något vettigt alternativ för att jobba i 3D-modeller och jag uppfattade det som att du gärna ville det. Har man inget krav på det så klarar man sig med Adobe.
 
Kalas!
 
Okej så du menar att det rent praktiskt är möjligt att göra det jag beskrev i adobe illustrator?

Klaugust Klaugust skrev:
Måste lämna på dagis nu så hinner inte svara särskilt utförligt. Men vill du jobba i 2D så löser du det absolut med illustrator, även om det är lite frustrerande att göra husskisser i för någon som är van att använda andra program.

Det enda är att Adobe inte har något vettigt alternativ för att jobba i 3D-modeller och jag uppfattade det som att du gärna ville det. Har man inget krav på det så klarar man sig med Adobe.
 
richardtenggren
Vi vet ju inte hur ditt material ser ut, när du pratar om snitt och 3D så låter det som en språkförbistring. Ett snitt är vanligtvis i 2D.

Du kanske kan ladda upp dina ritningar här så vet vi vad du har att jobba med.

Om det nu är rena 2D-ritningar du har att jobba med så kan du inte förvänta dig att bakomliggande linjer finns tillgängliga osv.
Har du en 3D-modell i .dwg så kan du ju enkelt ta bort ytor/volymer beroende på hur modellen är uppbyggd. Men då får du nog söka dig till något annat program.
 
Detta har jag i 3D där gamla huset syns. om man läser in denna fil blir det då att man ser resterande av huset med?
 
  • 3D-rendering av ett husprojekt med olika byggdelstyper markerade och mått specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se bilden :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi vet ju inte hur ditt material ser ut, när du pratar om snitt och 3D så låter det som en språkförbistring. Ett snitt är vanligtvis i 2D.

Du kanske kan ladda upp dina ritningar här så vet vi vad du har att jobba med.

Om det nu är rena 2D-ritningar du har att jobba med så kan du inte förvänta dig att bakomliggande linjer finns tillgängliga osv.
Har du en 3D-modell i .dwg så kan du ju enkelt ta bort ytor/volymer beroende på hur modellen är uppbyggd. Men då får du nog söka dig till något annat program.
 
richardtenggren
Jag har svårt att se något användbart i den där PDF:n tyvärr, men du har mer material?
 
Alltså det är mest 3D i nya delen gamla delen har jag det där, ytterväggar/takytor räknas samman exempelvis, om en sådan fil importeras får man inte tillgång till hela byggnaden?:)
 
richardtenggren
Det går nog inte svara på utifrån tidigare bild och utan att veta vad du har för andra filer.

Jag tror att på den nivån du verkar vara på utifrån dina frågor, så håll dig till att komplettera befintliga 2d-ritningar. Då kan du enligt ovan använda dig av Illustrator också.

Här har du lite exempelritningar till bygglov, det borde vara något liknande du har och vill åstadkomma;
https://www.nacka.se/497e98/globala...xempelritningar/nybyggnad-av-enbostadshus.pdf
 
Jag är duktig på datorer och bygglov i sig så det är inga problem.
Däremot eftersom jag inte testat alla program är det svårt att veta programmens olika begränsningar.

stor skillnad att börja från 0 i sketchup och lägga in en mer eller mindre färdig byggnad:)
 
Du skrev att du är student. Jag tror att Revit och ArchiCAD båda finns som helt gratis studentversioner och att man egentligen bara behöver ha en studentadress kopplad till ”rätt” universitet. De brukar ha lite vattenstämplar på ritningarna när de skrivs ut och för AutoCAD var det så förr iaf att man inte kunde öppna en fil som var skapad i en studentversion i en köpt, licensierad version. Men om du var intresserad av nått av dem programmen så kan du ju testa åtminstone.

Men ja, som richardtengren skriver är det väldigt svårt att avgöra exakt vilket underlag du har men jag tror att du nästan får förvänta dig att rita upp det på nytt i det 3D-program du väljer, om du vill jobba i 3D. Det är klart att många stödjer att man öppnar 3D-filer men det blir sällan snyggt. I mina 7 år i yrket har jag nog aldrig importerat en 3D-modell för att jobba vidare med den i någon omfattning. Ska man jobba med ett projekt en stund så spar man mycket huvudvärk om filen är ”native” för ens valda program. Så att öppna en 3D-modell rakt upp och ned och att börja göra sina egna önskade ändringar utan att behöva ge själva modellen ordentligt med handpåläggning är väl något av en utopi. Det skulle kanske vara om du fått en IFC-fil som är en standard för filutbyte med 3D-modeller (BIM).

Och om det då är en mjukvara man inte har använt tidigare tror jag att det är rätt bra att följa nån ”let’s draw a house”-video för sitt program på youtube samtidigt som man ritar upp sitt egna hus istället, just för att lära sig. Det finns nog stor risk att bli överväldigad annars.

Men generellt så klarar man väl sig på vilket underlag som helst om man är beredd att göra lite manuellt arbete. Många projekt jag jobbar med baserar sig på inskannade bygglovsritningar som man får skala om efter kända mått och sen avrunda delarna till jämna mått när man ritar. Ofta går det inte jämt ut då utan då får man chansa lite. Men har man en skannad plan, sektion och gärna fasad tillsammans med lite bilder på huset så kan man rita upp det i Sketchup, Revit eller AutoCAD. Har man dessutom vektorritningar som PDF eller DWG är det guld.

För att visualisera det sen till bilder använder jag gärna Enscape just för att det är enkelt. De har också gratis studentversion om man mailar dem.
 
R
Klaugust Klaugust skrev:
@richardtenggren tack för taggningen!

Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara frågorna. Jag jobbar som arkitekt och en stor del av min tid går åt till att just hantera/importera/exportera underlag i olika format mellan olika program. Jag tror dock att trådskaparen har en viss övertro på vad olika typer av program klarar av, det finns få som hanterar både 2D och 3D på ett tillfredsställande vis. Sen finns ju såklart parametrarna licenskostnader för programmen och inlärningskurvor som kan vara brantare/flackare beroende på vilken generell datorvana man har.

Eftersom att jag är anställd på ett arkitektkontor har jag aldrig behövt fundera på licenskostnader i nån vidare omfattning så det här är väl en generell sammanställning:
  • Sketchup - gratis. Finns nog bara som webbaserat program nu för tiden tror jag, dvs att man kör programmet direkt via webläsaren. Det har jag aldrig provat. Jag vet att den gamla desktopvarianten (vet ej om den finns kvar) inte kunde hantera DWG-filer.
  • Sketchup Pro - tror att en desktoplicens kostar typ 5000 kronor. Personligen gillar jag inte prenumerationstjänster så om jag skulle köpt Sketchup skulle jag nog betalat fullpris. Det är ändå rätt billigt med tanke på den kreativa potential som finns i programmet och det är så lite som skiljer mellan versionerna att man skulle klara sig på en 2020-version väldigt länge. Kanske är vissa plugins som slutar stödja äldre versioner med tiden. Detta är ett utmärkt program för all form av 3D-skiss. Det är inte så "smart" med färdiga väggar och fönster-objekt men det är också dess styrka. Man kan göra "allt" men det kräver lite manuellt arbete, men man lär sig väldigt fort. Jag använder idag Sketchup främst för "produkter" snarare än arkitektur.
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.
  • AutoCAD - tror Autodesk kör med nån prenumerationstjänst för nån 1000-lapp i månaden. Ska man bara göra ett snabbt projekt och redan kan programmet kan det kanske vara värt men personligen har jag ersatt AutoCAD med andra program. Nu för tiden använder jag det mest för att explodera olika objekt som inte vill importeras ordentligt till ArchiCAD eller Sketchup. Det är trögt och svårt att få snyggt, 3D-stödet tycker jag personligen är ett skämt och otroligt frustrerande att jobba med.
  • Revit - kostar "månadslöner" även om Autodesk nog har nån prenumerationstjänst där det förmodligen kostar ett par tusenlappar i månaden. Fungerar ungefär på samma sätt som ArchiCAD (fast är sämre på det mesta ;))
  • ArchiCAD - kostar också månadslöner och distribueras av ett företag som heter Nolliplan. Det är väl det program jag använder mest idag. Importerar och exporterar det mesta. Har smarta objekt och man ritar med väggar och fönster (tänk ett väldigt avancerat the Sims). Man ritar det snyggt i 3D och får ut snygga 2D-ritningar hyfsat automatiskt. Nackdelen med de här mer avancerade och smarta programmen är att de är så automatiska, så om man exempelvis ser ett streck som man stör sig på är det inte alltid säkert att man bara kan ta bort det som i AutoCAD eller Sketchup.

Om man är en lekman skulle jag nog inte lägga någon energi på att försöka lära mig AutoCAD, Revit eller ArchiCAD, det tar för lång tid i förhållande till att man bara ska använda det till ett projekt. Jag hade istället lärt mig Sketchup eftersom att man kan använda det till precis vad som helst. Rita stolar, lampor, hus, bordssågar. Det är både väldigt enkelt och avancerat med hjälp av plugins osv och är riktigt smidigt om man vill 3D-printa. Eftersom att "alla" använder det finns det väldigt bra lektioner och frågeforum på internet om man behöver stöd. Du kan också testa på gratisversionen och lära dig grunderna utan att betala för det. Den enda nackdelen är att den bara hanterar polygoner och inte NURBS, en cirkel i Sketchup är alltså alltid segmenterad och består av raka streck som följer varandra i en cirkel. Man kan styra upplösningen på bågar och cirklar och deras ytor och programmet jämnar ut dem grafiskt så att de ser släta ut. Enda gången jag upplevt det som negativt är egentligen om man ska göra CNC-underlag osv, typ filer för fräsning, eller om man ska rita mekaniska lösningar och behöver exakta radier osv.

Som jag förstår det har du fått bygglovsritningar i 2D som PDF (förutsätter vektor, dvs att den består av streck och inte skannat/bilder, dvs att man kan zooma in oändligt utan att det blir oskarpt) och DWG. Du har även fått en 3D-modell som DWG.

Jag hade i mitt yrke importerat 2D-DWG:erna i ArchiCAD och kalkerat av dessa med hjälp av 3D-DWGn importerad till Sketchup som en referens. Det blir ofta för stökigt att importera en 3D-modell rakt av för att uppfylla mina krav på precision.

Skulle jag gjort detta utan tillgång till avancerade program hade jag importerat 2D-DWG:erna till Sketchup Pro och kalkerat upp en modell från dessa. 3D-DWGn hade jag importerat till en annan Sketchupmodell och tittat på som referens. Anledningen till detta är allt oftast blir alldeles för stökigt om man importerar en 3D-modell direkt. Om det ändå var mitt hus och jag ville lära mig ett nytt program så hade jag sett det som en chans att lära mig både programmet och få en förståelse för huset i tre dimensioner genom att rita upp det själv från grunden. Då hade man fått en helt "ren" modell där man kan separera bjälklag, väggar, fönster/dörrar och tak från varandra. Man får möblerna i ett eget lager som man kan tända och släcka. Man kan lägga olika designalternativ i olika lager. Taket kan man tända och släcka.

Mitt första och bästa tips till nån som ska lära sig Sketchup är att hålla koll på hur grupper och komponenter fungerar. Har man inte det blir det väldigt stökigt. Sen försöker jag att aldrig lägga linjer eller ytor i olika lager, utan helst en så stor grupp/komponent som möjligt. Nakna linjer och ytor kolliderar och fastnar nämligen med varandra även om de är i ett släckt lager. De finns fortfarande kvar och är aktiva i modellen men de syns inte. Exempel. Ett fönster består av ett rätblock med ett hål i, karmen. Denna hade jag gjort som en grupp. Som kompis till denna hade jag gjort en yta med fyra sidor som passar i hålet, fönsterrutan. Den hade jag gjort till en grupp. Karmen och rutan tillsammans hade jag gjort till en komponent som jag hade kopierat upp över fasaden. Fördelen med komponenter framför grupper är att ändrar man i en komponent så ändras alla andra av den komponenten också. Hade jag velat testa andra typer av fönster hade jag gjort nya fönsterkomponenter och lagt dem i ett annat lager. När du testar sen kommer du att förstå varför det här är viktigt. Hade man inte gjort fönstren till grupper/komponenter hade de fastnat i väggens yta och det hade inte gått att flytta dem oberoende av varandra. När jag gick på arkitektskolan var det många av mina kursare som hade svårt att ta till sig konceptet att gruppera linjer och ytor på ett konsekvent sätt.

När jag är färdig med min Sketchupmodell och ska ta ut ritningar hade jag exporterat ut mina vyer som PDF:er och ändrat dem i Illustrator så att de blir så snygga som jag vill ha dem. För att exportera skalenliga PDF:er så trycker du File>Export>2D Graphic och sen Options i dialogrutan som dyker upp. Sen fyller du i på det här viset för att få ut en PDF i skala 1:100.
[bild]
Sen kan du File>Place din PDF i Illustrator. För att kunna ändra i den så måste du "release clipping mask" och "ungroup".

Tiden sprang iväg så nu hinner jag inte skriva mer. Hoppas att nån blev lite klokare. Men man ska komma ihåg att det är ett hantverk. Jag ritar mycket bättre modeller idag än för fem år sedan och då gjorde jag betydligt bättre än fem år innan dess. Det är bara till att ställa fler frågor så ska jag försöka besvara dem.
Imponerande inlägg din redovisning av tänkt arbetsflöde är imponerande och skulle göra sig utmärkt i en gör så här video på youtube

Det finns på nätet exempel på upplägg med sketchup och olika ritningsunderlag för enfamiljshus som borde gå att utbilda sig i för att lösa TS behov
För sitt projekt
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
engs
Använder Sketchup v. 17.2.2555. Ska vara sista eller bland de sista gratis desktopversionerna. Om man inte vill köra webbversionen. https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions

Edit: Alltså bara som ett alternativ från en amatör, vet ej hur den är med dwg enligt TS fråga.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Du skrev att du är student. Jag tror att Revit och ArchiCAD båda finns som helt gratis studentversioner och att man egentligen bara behöver ha en studentadress kopplad till ”rätt” universitet. De brukar ha lite vattenstämplar på ritningarna när de skrivs ut och för AutoCAD var det så förr iaf att man inte kunde öppna en fil som var skapad i en studentversion i en köpt, licensierad version. Men om du var intresserad av nått av dem programmen så kan du ju testa åtminstone.

Men ja, som richardtengren skriver är det väldigt svårt att avgöra exakt vilket underlag du har men jag tror att du nästan får förvänta dig att rita upp det på nytt i det 3D-program du väljer, om du vill jobba i 3D. Det är klart att många stödjer att man öppnar 3D-filer men det blir sällan snyggt. I mina 7 år i yrket har jag nog aldrig importerat en 3D-modell för att jobba vidare med den i någon omfattning. Ska man jobba med ett projekt en stund så spar man mycket huvudvärk om filen är ”native” för ens valda program. Så att öppna en 3D-modell rakt upp och ned och att börja göra sina egna önskade ändringar utan att behöva ge själva modellen ordentligt med handpåläggning är väl något av en utopi. Det skulle kanske vara om du fått en IFC-fil som är en standard för filutbyte med 3D-modeller (BIM).

Och om det då är en mjukvara man inte har använt tidigare tror jag att det är rätt bra att följa nån ”let’s draw a house”-video för sitt program på youtube samtidigt som man ritar upp sitt egna hus istället, just för att lära sig. Det finns nog stor risk att bli överväldigad annars.

Men generellt så klarar man väl sig på vilket underlag som helst om man är beredd att göra lite manuellt arbete. Många projekt jag jobbar med baserar sig på inskannade bygglovsritningar som man får skala om efter kända mått och sen avrunda delarna till jämna mått när man ritar. Ofta går det inte jämt ut då utan då får man chansa lite. Men har man en skannad plan, sektion och gärna fasad tillsammans med lite bilder på huset så kan man rita upp det i Sketchup, Revit eller AutoCAD. Har man dessutom vektorritningar som PDF eller DWG är det guld.

För att visualisera det sen till bilder använder jag gärna Enscape just för att det är enkelt. De har också gratis studentversion om man mailar dem.
Mycket bra förklaring. Låter som min vardag. Tänk om det hade funnits ett program som TS beskriver, då hade vi inte haft så mycket att göra!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
engs engs skrev:
Använder Sketchup v. 17.2.2555. Ska vara sista eller bland de sista gratis desktopversionerna. Om man inte vill köra webbversionen. [länk]

Edit: Alltså bara som ett alternativ från en amatör, vet ej hur den är med dwg enligt TS fråga.
Gratisversionen kan inte hantera DWG-filer själv längre. Saknar dessutom lagerhanteringen som inte finns längre i webbversionen.
Annars har man suttit många timmar framför skärmen och ritat det mesta :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.