Byggahus.se
Hej,

om man har fått bygglovsritningar och även har gamla ritningar som är omgjorda modernt dvs pdf/dwg.

hade hoppats adobe cloud kunna vara rätt lösning, vad säger ni? (Alla adobe program typ in-design, illustrator etc)

Vilket program behöver jag för :

1) läsa in mina nyligen gjorda pdf/dwg filer dvs arkitekt och konstruktionsritningar så att jag kan rita vidare typ som i sketchup med en ändå ”färdig” huskropp?

tänk er att det är som om jag går in i färdig sketchup fil och gör i ordning övervåningen (dvs bygger till den, lägger till högre nockhöjd, takkupor etc)

dvs ska utveckla min övervåning som redan är en del av ritningen.

2) Vill även exteriört att det ska bli autentiskt så vilket program är då bäst för utemiljön?

3) ska vara tillräckligt bra underlag för en kommun att ta ställning till.

shot :)
 
T
Ska du köra sketchup så kan du ju importera pdf och dwg.
 
Hellre adobe programmen, sketchup har inte gått bra med import. Är både 2/D 3D ritningar
 
richardtenggren
Jag använder autocad för att konvertera pdf till dwg för att plocka ut geometrier etc.

Antar att det handlar om 2d-ritningar, visst det finns 3d av dessa format också.

Ska du fortsätta i 2d är väl autocad lösningen, vill du gå över till 3d så gillar jag revit. Man kan importera dwg:er för att plocka linjer i från.

Jag lämnade bara in 2d-ritningar till kommunen vid min bygglovsansökan, lyckades få ut en situationskarta i dwg som jag använde för min situationsplan.
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Du kan göra allt du listar med hjälp av Adobe Illustrator. Av Adobe-sviten så är Illustrator bäst lämpat för import och redigering av DWG/DWF. Men AutoCAD är det absolut vanligaste och lämpligaste programmet för detta, även om det går att konvertera DWG/DWF till SketchUp/Revit/Rhino för att sedan bearbeta och senare exportera till DWG/DXF igen.

Så dina frågor har många svar...
 
  • Gilla
spirou197
  • Laddar…
Frågan är vilket program då av adobe som faktiskt kan ”bryta isär” delar så jag kan fortsätta min tillbyggnad dvs ta bort lagret tak ex och sedan kunna göra ett nytt.

jag har alltså kompletta ritningar sedan innan så det är egentligen bara en del av byggnaden som ändras allt annat kan behållas
 
richardtenggren
I AutoCAD kör man explode för att bryta block, kanske heter något liknande eller kan hjälpa dig söka rätt på adobes motsvarande funktion(om den finns).
 
Vet ej kan vara olika program vill ha ett program som är kompatibelt med allt å där jag kan lägga in utemiljön när kag är klar. Även skissa i vändigt med rum å så givetvis

”multi program” dvs
 
richardtenggren
Lite otydligt vad du vill uppnå, är det 2d-ritningar så räcker AutoCAD, finns även 3d där men jag använder bara AutoCAD till att konvertera eller göra mindre justeringar på dwg:er.

Jag har ritat mitt eget hus i Revit, men skulle säga att tröskeln är större där än i Sketchup.

Det finns ju fler cadprogram för byggnader, men de är nog mycket dyrare, typ Tekla använder våra byggingejörer.
Men det här svarar nog @splinter eller @Klaugust bättre på, jag håller på med mekanik.
 
Både 2D/3D om det går. Ska vara funktionellt, vill kunna göra allt i det. Så jag kan ta bort sak för sak. Vill inte radera hela undervåningen, utan kunna plocka bort bit för bit så att säga (eftersom det ska ändras mycket).
 
Kan Adobes olika program lösa dessa saker nedan?

Jag har som sagt färdiga bygglovsritningar på huset sedan tidigare som levererats både i 2D och 3D, konstruktionsberäkningar är inte i sig intressant att göra för det lejer jag bort externt.

Tanken är som sagt att kunna göra om 1,5 planshuset där jag vill skapa volymmässigt 3 våningar men övervåningens ena takhalva behöver behållas som den är. Så det viktiga är egentligen att programmet klarar av att ta bort yttertaket på ena sidan i princip helt så rummet blir tomt och sedan vill jag fortsätta därifrån med det jag vill rita till d.v.s lägga till min nya planlösning e.t.c så jag behöver kunna gå "in i huset" å ha möjlighet att ändra trapp e.t.c också (på den andra sidan där taket ska behållas mer eller mindre som idag pga husets utformning.

Så jag vill själv kunna projektera vidare på mitt egna hus för att kunna göra rum, indelningar, takkupor, lägga till fönster e.t.c. Så egentligen full flexibilitet att använda befintliga ritningar, kunna ändra de och få till bygglovshandlingar.

Sedan är det viktigt att programmet gärna kan visa min utemiljö som jag önskar göra en skiss på också som ett separat projekt (det gör jag sist när ritning på huset är helt klar)

Det bästa är såklart om antingen någon av er som sitter med det dagligen kan svara på det, alternativt någon som gjort liknande sak (borde inte vara alltför ovanligt hoppas jag).
 
@richardtenggren tack för taggningen!

Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara frågorna. Jag jobbar som arkitekt och en stor del av min tid går åt till att just hantera/importera/exportera underlag i olika format mellan olika program. Jag tror dock att trådskaparen har en viss övertro på vad olika typer av program klarar av, det finns få som hanterar både 2D och 3D på ett tillfredsställande vis. Sen finns ju såklart parametrarna licenskostnader för programmen och inlärningskurvor som kan vara brantare/flackare beroende på vilken generell datorvana man har.

Eftersom att jag är anställd på ett arkitektkontor har jag aldrig behövt fundera på licenskostnader i nån vidare omfattning så det här är väl en generell sammanställning:
  • Sketchup - gratis. Finns nog bara som webbaserat program nu för tiden tror jag, dvs att man kör programmet direkt via webläsaren. Det har jag aldrig provat. Jag vet att den gamla desktopvarianten (vet ej om den finns kvar) inte kunde hantera DWG-filer.
  • Sketchup Pro - tror att en desktoplicens kostar typ 5000 kronor. Personligen gillar jag inte prenumerationstjänster så om jag skulle köpt Sketchup skulle jag nog betalat fullpris. Det är ändå rätt billigt med tanke på den kreativa potential som finns i programmet och det är så lite som skiljer mellan versionerna att man skulle klara sig på en 2020-version väldigt länge. Kanske är vissa plugins som slutar stödja äldre versioner med tiden. Detta är ett utmärkt program för all form av 3D-skiss. Det är inte så "smart" med färdiga väggar och fönster-objekt men det är också dess styrka. Man kan göra "allt" men det kräver lite manuellt arbete, men man lär sig väldigt fort. Jag använder idag Sketchup främst för "produkter" snarare än arkitektur.
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.
  • AutoCAD - tror Autodesk kör med nån prenumerationstjänst för nån 1000-lapp i månaden. Ska man bara göra ett snabbt projekt och redan kan programmet kan det kanske vara värt men personligen har jag ersatt AutoCAD med andra program. Nu för tiden använder jag det mest för att explodera olika objekt som inte vill importeras ordentligt till ArchiCAD eller Sketchup. Det är trögt och svårt att få snyggt, 3D-stödet tycker jag personligen är ett skämt och otroligt frustrerande att jobba med.
  • Revit - kostar "månadslöner" även om Autodesk nog har nån prenumerationstjänst där det förmodligen kostar ett par tusenlappar i månaden. Fungerar ungefär på samma sätt som ArchiCAD (fast är sämre på det mesta ;))
  • ArchiCAD - kostar också månadslöner och distribueras av ett företag som heter Nolliplan. Det är väl det program jag använder mest idag. Importerar och exporterar det mesta. Har smarta objekt och man ritar med väggar och fönster (tänk ett väldigt avancerat the Sims). Man ritar det snyggt i 3D och får ut snygga 2D-ritningar hyfsat automatiskt. Nackdelen med de här mer avancerade och smarta programmen är att de är så automatiska, så om man exempelvis ser ett streck som man stör sig på är det inte alltid säkert att man bara kan ta bort det som i AutoCAD eller Sketchup.

Om man är en lekman skulle jag nog inte lägga någon energi på att försöka lära mig AutoCAD, Revit eller ArchiCAD, det tar för lång tid i förhållande till att man bara ska använda det till ett projekt. Jag hade istället lärt mig Sketchup eftersom att man kan använda det till precis vad som helst. Rita stolar, lampor, hus, bordssågar. Det är både väldigt enkelt och avancerat med hjälp av plugins osv och är riktigt smidigt om man vill 3D-printa. Eftersom att "alla" använder det finns det väldigt bra lektioner och frågeforum på internet om man behöver stöd. Du kan också testa på gratisversionen och lära dig grunderna utan att betala för det. Den enda nackdelen är att den bara hanterar polygoner och inte NURBS, en cirkel i Sketchup är alltså alltid segmenterad och består av raka streck som följer varandra i en cirkel. Man kan styra upplösningen på bågar och cirklar och deras ytor och programmet jämnar ut dem grafiskt så att de ser släta ut. Enda gången jag upplevt det som negativt är egentligen om man ska göra CNC-underlag osv, typ filer för fräsning, eller om man ska rita mekaniska lösningar och behöver exakta radier osv.

Som jag förstår det har du fått bygglovsritningar i 2D som PDF (förutsätter vektor, dvs att den består av streck och inte skannat/bilder, dvs att man kan zooma in oändligt utan att det blir oskarpt) och DWG. Du har även fått en 3D-modell som DWG.

Jag hade i mitt yrke importerat 2D-DWG:erna i ArchiCAD och kalkerat av dessa med hjälp av 3D-DWGn importerad till Sketchup som en referens. Det blir ofta för stökigt att importera en 3D-modell rakt av för att uppfylla mina krav på precision.

Skulle jag gjort detta utan tillgång till avancerade program hade jag importerat 2D-DWG:erna till Sketchup Pro och kalkerat upp en modell från dessa. 3D-DWGn hade jag importerat till en annan Sketchupmodell och tittat på som referens. Anledningen till detta är allt oftast blir alldeles för stökigt om man importerar en 3D-modell direkt. Om det ändå var mitt hus och jag ville lära mig ett nytt program så hade jag sett det som en chans att lära mig både programmet och få en förståelse för huset i tre dimensioner genom att rita upp det själv från grunden. Då hade man fått en helt "ren" modell där man kan separera bjälklag, väggar, fönster/dörrar och tak från varandra. Man får möblerna i ett eget lager som man kan tända och släcka. Man kan lägga olika designalternativ i olika lager. Taket kan man tända och släcka.

Mitt första och bästa tips till nån som ska lära sig Sketchup är att hålla koll på hur grupper och komponenter fungerar. Har man inte det blir det väldigt stökigt. Sen försöker jag att aldrig lägga linjer eller ytor i olika lager, utan helst en så stor grupp/komponent som möjligt. Nakna linjer och ytor kolliderar och fastnar nämligen med varandra även om de är i ett släckt lager. De finns fortfarande kvar och är aktiva i modellen men de syns inte. Exempel. Ett fönster består av ett rätblock med ett hål i, karmen. Denna hade jag gjort som en grupp. Som kompis till denna hade jag gjort en yta med fyra sidor som passar i hålet, fönsterrutan. Den hade jag gjort till en grupp. Karmen och rutan tillsammans hade jag gjort till en komponent som jag hade kopierat upp över fasaden. Fördelen med komponenter framför grupper är att ändrar man i en komponent så ändras alla andra av den komponenten också. Hade jag velat testa andra typer av fönster hade jag gjort nya fönsterkomponenter och lagt dem i ett annat lager. När du testar sen kommer du att förstå varför det här är viktigt. Hade man inte gjort fönstren till grupper/komponenter hade de fastnat i väggens yta och det hade inte gått att flytta dem oberoende av varandra. När jag gick på arkitektskolan var det många av mina kursare som hade svårt att ta till sig konceptet att gruppera linjer och ytor på ett konsekvent sätt.

När jag är färdig med min Sketchupmodell och ska ta ut ritningar hade jag exporterat ut mina vyer som PDF:er och ändrat dem i Illustrator så att de blir så snygga som jag vill ha dem. För att exportera skalenliga PDF:er så trycker du File>Export>2D Graphic och sen Options i dialogrutan som dyker upp. Sen fyller du i på det här viset för att få ut en PDF i skala 1:100.
Dialogruta för PDF-exportinställningar i Sketchup med inställda måttenheter för skalenlig utskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan du File>Place din PDF i Illustrator. För att kunna ändra i den så måste du "release clipping mask" och "ungroup".

Tiden sprang iväg så nu hinner jag inte skriva mer. Hoppas att nån blev lite klokare. Men man ska komma ihåg att det är ett hantverk. Jag ritar mycket bättre modeller idag än för fem år sedan och då gjorde jag betydligt bättre än fem år innan dess. Det är bara till att ställa fler frågor så ska jag försöka besvara dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 22 till
  • Laddar…
Snailman
Klaugust Klaugust skrev:
@richardtenggren tack för taggningen!

Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara frågorna. Jag jobbar som arkitekt och en stor del av min tid går åt till att just hantera/importera/exportera underlag i olika format mellan olika program. Jag tror dock att trådskaparen har en viss övertro på vad olika typer av program klarar av, det finns få som hanterar både 2D och 3D på ett tillfredsställande vis. Sen finns ju såklart parametrarna licenskostnader för programmen och inlärningskurvor som kan vara brantare/flackare beroende på vilken generell datorvana man har.

Eftersom att jag är anställd på ett arkitektkontor har jag aldrig behövt fundera på licenskostnader i nån vidare omfattning så det här är väl en generell sammanställning:
  • Sketchup - gratis. Finns nog bara som webbaserat program nu för tiden tror jag, dvs att man kör programmet direkt via webläsaren. Det har jag aldrig provat. Jag vet att den gamla desktopvarianten (vet ej om den finns kvar) inte kunde hantera DWG-filer.
  • Sketchup Pro - tror att en desktoplicens kostar typ 5000 kronor. Personligen gillar jag inte prenumerationstjänster så om jag skulle köpt Sketchup skulle jag nog betalat fullpris. Det är ändå rätt billigt med tanke på den kreativa potential som finns i programmet och det är så lite som skiljer mellan versionerna att man skulle klara sig på en 2020-version väldigt länge. Kanske är vissa plugins som slutar stödja äldre versioner med tiden. Detta är ett utmärkt program för all form av 3D-skiss. Det är inte så "smart" med färdiga väggar och fönster-objekt men det är också dess styrka. Man kan göra "allt" men det kräver lite manuellt arbete, men man lär sig väldigt fort. Jag använder idag Sketchup främst för "produkter" snarare än arkitektur.
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.
  • AutoCAD - tror Autodesk kör med nån prenumerationstjänst för nån 1000-lapp i månaden. Ska man bara göra ett snabbt projekt och redan kan programmet kan det kanske vara värt men personligen har jag ersatt AutoCAD med andra program. Nu för tiden använder jag det mest för att explodera olika objekt som inte vill importeras ordentligt till ArchiCAD eller Sketchup. Det är trögt och svårt att få snyggt, 3D-stödet tycker jag personligen är ett skämt och otroligt frustrerande att jobba med.
  • Revit - kostar "månadslöner" även om Autodesk nog har nån prenumerationstjänst där det förmodligen kostar ett par tusenlappar i månaden. Fungerar ungefär på samma sätt som ArchiCAD (fast är sämre på det mesta ;))
  • ArchiCAD - kostar också månadslöner och distribueras av ett företag som heter Nolliplan. Det är väl det program jag använder mest idag. Importerar och exporterar det mesta. Har smarta objekt och man ritar med väggar och fönster (tänk ett väldigt avancerat the Sims). Man ritar det snyggt i 3D och får ut snygga 2D-ritningar hyfsat automatiskt. Nackdelen med de här mer avancerade och smarta programmen är att de är så automatiska, så om man exempelvis ser ett streck som man stör sig på är det inte alltid säkert att man bara kan ta bort det som i AutoCAD eller Sketchup.

Om man är en lekman skulle jag nog inte lägga någon energi på att försöka lära mig AutoCAD, Revit eller ArchiCAD, det tar för lång tid i förhållande till att man bara ska använda det till ett projekt. Jag hade istället lärt mig Sketchup eftersom att man kan använda det till precis vad som helst. Rita stolar, lampor, hus, bordssågar. Det är både väldigt enkelt och avancerat med hjälp av plugins osv och är riktigt smidigt om man vill 3D-printa. Eftersom att "alla" använder det finns det väldigt bra lektioner och frågeforum på internet om man behöver stöd. Du kan också testa på gratisversionen och lära dig grunderna utan att betala för det. Den enda nackdelen är att den bara hanterar polygoner och inte NURBS, en cirkel i Sketchup är alltså alltid segmenterad och består av raka streck som följer varandra i en cirkel. Man kan styra upplösningen på bågar och cirklar och deras ytor och programmet jämnar ut dem grafiskt så att de ser släta ut. Enda gången jag upplevt det som negativt är egentligen om man ska göra CNC-underlag osv, typ filer för fräsning, eller om man ska rita mekaniska lösningar och behöver exakta radier osv.

Som jag förstår det har du fått bygglovsritningar i 2D som PDF (förutsätter vektor, dvs att den består av streck och inte skannat/bilder, dvs att man kan zooma in oändligt utan att det blir oskarpt) och DWG. Du har även fått en 3D-modell som DWG.

Jag hade i mitt yrke importerat 2D-DWG:erna i ArchiCAD och kalkerat av dessa med hjälp av 3D-DWGn importerad till Sketchup som en referens. Det blir ofta för stökigt att importera en 3D-modell rakt av för att uppfylla mina krav på precision.

Skulle jag gjort detta utan tillgång till avancerade program hade jag importerat 2D-DWG:erna till Sketchup Pro och kalkerat upp en modell från dessa. 3D-DWGn hade jag importerat till en annan Sketchupmodell och tittat på som referens. Anledningen till detta är allt oftast blir alldeles för stökigt om man importerar en 3D-modell direkt. Om det ändå var mitt hus och jag ville lära mig ett nytt program så hade jag sett det som en chans att lära mig både programmet och få en förståelse för huset i tre dimensioner genom att rita upp det själv från grunden. Då hade man fått en helt "ren" modell där man kan separera bjälklag, väggar, fönster/dörrar och tak från varandra. Man får möblerna i ett eget lager som man kan tända och släcka. Man kan lägga olika designalternativ i olika lager. Taket kan man tända och släcka.

Mitt första och bästa tips till nån som ska lära sig Sketchup är att hålla koll på hur grupper och komponenter fungerar. Har man inte det blir det väldigt stökigt. Sen försöker jag att aldrig lägga linjer eller ytor i olika lager, utan helst en så stor grupp/komponent som möjligt. Nakna linjer och ytor kolliderar och fastnar nämligen med varandra även om de är i ett släckt lager. De finns fortfarande kvar och är aktiva i modellen men de syns inte. Exempel. Ett fönster består av ett rätblock med ett hål i, karmen. Denna hade jag gjort som en grupp. Som kompis till denna hade jag gjort en yta med fyra sidor som passar i hålet, fönsterrutan. Den hade jag gjort till en grupp. Karmen och rutan tillsammans hade jag gjort till en komponent som jag hade kopierat upp över fasaden. Fördelen med komponenter framför grupper är att ändrar man i en komponent så ändras alla andra av den komponenten också. Hade jag velat testa andra typer av fönster hade jag gjort nya fönsterkomponenter och lagt dem i ett annat lager. När du testar sen kommer du att förstå varför det här är viktigt. Hade man inte gjort fönstren till grupper/komponenter hade de fastnat i väggens yta och det hade inte gått att flytta dem oberoende av varandra. När jag gick på arkitektskolan var det många av mina kursare som hade svårt att ta till sig konceptet att gruppera linjer och ytor på ett konsekvent sätt.

När jag är färdig med min Sketchupmodell och ska ta ut ritningar hade jag exporterat ut mina vyer som PDF:er och ändrat dem i Illustrator så att de blir så snygga som jag vill ha dem. För att exportera skalenliga PDF:er så trycker du File>Export>2D Graphic och sen Options i dialogrutan som dyker upp. Sen fyller du i på det här viset för att få ut en PDF i skala 1:100.
[bild]
Sen kan du File>Place din PDF i Illustrator. För att kunna ändra i den så måste du "release clipping mask" och "ungroup".

Tiden sprang iväg så nu hinner jag inte skriva mer. Hoppas att nån blev lite klokare. Men man ska komma ihåg att det är ett hantverk. Jag ritar mycket bättre modeller idag än för fem år sedan och då gjorde jag betydligt bättre än fem år innan dess. Det är bara till att ställa fler frågor så ska jag försöka besvara dem.
Intressant!

Skulle idag in och göra en karta för borrhålsanmälan, och använde situationsplanen för huset och grannhuset, som jag klistrade ihop, gjorde dem i nåt Adobe program tidigare på nån kraschad dator, blev inte Adobe denna gång, men fixade till det ändå.

När jag ritade huset, testade jag Revit en del, gick ganska snabbt och enkelt att testa idéer där, provade sen SketchUp och Autocad men blev inte kompis med dem.

Slutade med att jag ritade huset i 3D i Solidworks, och genererade bygglovsritningarna direkt i det programmet.

Är väl inte till så mycket hjälp för den här tråden, men ville tala om att det går att lära sig även om man inte är van sedan tidigare, men det gäller att ta sig över tröskeln så man kommer in i det.

Såg nu att man ska kunna importera PDF till Solidworks, ska ta och testa det, situationsplanen är i skala 1:500 och kommunen vill ha borrhålsritningen i 1:400, som jag löste genom att skriva ut i 125% på skrivaren, och en del trillar ju då utanför papperskanten (som jag tänkte lösa med att skriva ut i A3 istället för A4)
 
Redigerat:
richardtenggren
@Klaugust, grymt sammanfattat! Kände att det här var ditt område :)

Jag tror också på en övertro från TS, som sagt jobbar jag med ”mechanical cad” typ inventor, NX, Solidworks, Creo etc.

Men där är det också problem med ”ärvda” modeller, beroende på vilket format som är tillgängligt osv. Ibland finns som sagt en övertro från kunden.
Sen går mycket att ordna men det kan kräva lite erfarenhet och oftast lite olika program för att lösas.

Det mesta går dock att lösa! :)

@Snailman
Nu är jag lite ringrostig i Solidworks, men du ska kunna skala om vyn/sketchen som du importerat från pdf:n direkt i programmet:)
Annars kan jag hjälpa dig med att skala och konvertera till en dwg.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Stort tack!

Adobes tjänst kostar under 200 kr första året som student.

fungerar inte det för mig med alla program de har?
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.

dvs vilka begränsningar får jag?

rita ut mycket mått är inte jätteviktigt utan mer att jag kan bygga de sektioner jag vill å sen göra min tillbyggnad på övervåningen.

jag gillar inte sketchup personligen, har snvänt det en del.

som du säger så har bygglovsritningarna varit i 2D sedan har jag fått ”snitt” och liknande i 3D.

den delen jag ska bygga till har jag bara helt i 2D dvs omgjorda gamla handlingar från 60-talet som nu möter dagens krav så att säga.


Som sagt drömscenariot är om adobe (säg då vilket program) kan :

1) Ta bort stora delar av mitt sadeltak dvs öppna upp så jag ser det inifrån (ett par meter ska vara kvar för att matcha tidigare utbyggnad) alt så tar jag bort allt å gör der som skrivs nedan själv.

.Sedan vill jag därinne kunna höja till ömskad takhöjd för våning 2. Så man kan säga att ca 2,5 meter av huset har kvar 35 gr lutning och resten blir betydligt högre.

Därefter göra våning 3 med 700 mm väggliv och stora takkupor så jag får 3 våningar eftersom jag inte bryter mot dp eller atterfallstakkuporna (det tekniska har jag kollat upp)

sedan önskvärt om man för rolighetens skull kan göra utemiljön i ett program för att få det mer autentiskt.

sedan om jag kan ändra min gamla trapp, göra nya rum, badrum, sätta in fönsterpartier, takkupor och inreda vore det guld!

förstår du mig?:)


Klaugust Klaugust skrev:
@richardtenggren tack för taggningen!

Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara frågorna. Jag jobbar som arkitekt och en stor del av min tid går åt till att just hantera/importera/exportera underlag i olika format mellan olika program. Jag tror dock att trådskaparen har en viss övertro på vad olika typer av program klarar av, det finns få som hanterar både 2D och 3D på ett tillfredsställande vis. Sen finns ju såklart parametrarna licenskostnader för programmen och inlärningskurvor som kan vara brantare/flackare beroende på vilken generell datorvana man har.

Eftersom att jag är anställd på ett arkitektkontor har jag aldrig behövt fundera på licenskostnader i nån vidare omfattning så det här är väl en generell sammanställning:
  • Sketchup - gratis. Finns nog bara som webbaserat program nu för tiden tror jag, dvs att man kör programmet direkt via webläsaren. Det har jag aldrig provat. Jag vet att den gamla desktopvarianten (vet ej om den finns kvar) inte kunde hantera DWG-filer.
  • Sketchup Pro - tror att en desktoplicens kostar typ 5000 kronor. Personligen gillar jag inte prenumerationstjänster så om jag skulle köpt Sketchup skulle jag nog betalat fullpris. Det är ändå rätt billigt med tanke på den kreativa potential som finns i programmet och det är så lite som skiljer mellan versionerna att man skulle klara sig på en 2020-version väldigt länge. Kanske är vissa plugins som slutar stödja äldre versioner med tiden. Detta är ett utmärkt program för all form av 3D-skiss. Det är inte så "smart" med färdiga väggar och fönster-objekt men det är också dess styrka. Man kan göra "allt" men det kräver lite manuellt arbete, men man lär sig väldigt fort. Jag använder idag Sketchup främst för "produkter" snarare än arkitektur.
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.
  • AutoCAD - tror Autodesk kör med nån prenumerationstjänst för nån 1000-lapp i månaden. Ska man bara göra ett snabbt projekt och redan kan programmet kan det kanske vara värt men personligen har jag ersatt AutoCAD med andra program. Nu för tiden använder jag det mest för att explodera olika objekt som inte vill importeras ordentligt till ArchiCAD eller Sketchup. Det är trögt och svårt att få snyggt, 3D-stödet tycker jag personligen är ett skämt och otroligt frustrerande att jobba med.
  • Revit - kostar "månadslöner" även om Autodesk nog har nån prenumerationstjänst där det förmodligen kostar ett par tusenlappar i månaden. Fungerar ungefär på samma sätt som ArchiCAD (fast är sämre på det mesta ;))
  • ArchiCAD - kostar också månadslöner och distribueras av ett företag som heter Nolliplan. Det är väl det program jag använder mest idag. Importerar och exporterar det mesta. Har smarta objekt och man ritar med väggar och fönster (tänk ett väldigt avancerat the Sims). Man ritar det snyggt i 3D och får ut snygga 2D-ritningar hyfsat automatiskt. Nackdelen med de här mer avancerade och smarta programmen är att de är så automatiska, så om man exempelvis ser ett streck som man stör sig på är det inte alltid säkert att man bara kan ta bort det som i AutoCAD eller Sketchup.

Om man är en lekman skulle jag nog inte lägga någon energi på att försöka lära mig AutoCAD, Revit eller ArchiCAD, det tar för lång tid i förhållande till att man bara ska använda det till ett projekt. Jag hade istället lärt mig Sketchup eftersom att man kan använda det till precis vad som helst. Rita stolar, lampor, hus, bordssågar. Det är både väldigt enkelt och avancerat med hjälp av plugins osv och är riktigt smidigt om man vill 3D-printa. Eftersom att "alla" använder det finns det väldigt bra lektioner och frågeforum på internet om man behöver stöd. Du kan också testa på gratisversionen och lära dig grunderna utan att betala för det. Den enda nackdelen är att den bara hanterar polygoner och inte NURBS, en cirkel i Sketchup är alltså alltid segmenterad och består av raka streck som följer varandra i en cirkel. Man kan styra upplösningen på bågar och cirklar och deras ytor och programmet jämnar ut dem grafiskt så att de ser släta ut. Enda gången jag upplevt det som negativt är egentligen om man ska göra CNC-underlag osv, typ filer för fräsning, eller om man ska rita mekaniska lösningar och behöver exakta radier osv.

Som jag förstår det har du fått bygglovsritningar i 2D som PDF (förutsätter vektor, dvs att den består av streck och inte skannat/bilder, dvs att man kan zooma in oändligt utan att det blir oskarpt) och DWG. Du har även fått en 3D-modell som DWG.

Jag hade i mitt yrke importerat 2D-DWG:erna i ArchiCAD och kalkerat av dessa med hjälp av 3D-DWGn importerad till Sketchup som en referens. Det blir ofta för stökigt att importera en 3D-modell rakt av för att uppfylla mina krav på precision.

Skulle jag gjort detta utan tillgång till avancerade program hade jag importerat 2D-DWG:erna till Sketchup Pro och kalkerat upp en modell från dessa. 3D-DWGn hade jag importerat till en annan Sketchupmodell och tittat på som referens. Anledningen till detta är allt oftast blir alldeles för stökigt om man importerar en 3D-modell direkt. Om det ändå var mitt hus och jag ville lära mig ett nytt program så hade jag sett det som en chans att lära mig både programmet och få en förståelse för huset i tre dimensioner genom att rita upp det själv från grunden. Då hade man fått en helt "ren" modell där man kan separera bjälklag, väggar, fönster/dörrar och tak från varandra. Man får möblerna i ett eget lager som man kan tända och släcka. Man kan lägga olika designalternativ i olika lager. Taket kan man tända och släcka.

Mitt första och bästa tips till nån som ska lära sig Sketchup är att hålla koll på hur grupper och komponenter fungerar. Har man inte det blir det väldigt stökigt. Sen försöker jag att aldrig lägga linjer eller ytor i olika lager, utan helst en så stor grupp/komponent som möjligt. Nakna linjer och ytor kolliderar och fastnar nämligen med varandra även om de är i ett släckt lager. De finns fortfarande kvar och är aktiva i modellen men de syns inte. Exempel. Ett fönster består av ett rätblock med ett hål i, karmen. Denna hade jag gjort som en grupp. Som kompis till denna hade jag gjort en yta med fyra sidor som passar i hålet, fönsterrutan. Den hade jag gjort till en grupp. Karmen och rutan tillsammans hade jag gjort till en komponent som jag hade kopierat upp över fasaden. Fördelen med komponenter framför grupper är att ändrar man i en komponent så ändras alla andra av den komponenten också. Hade jag velat testa andra typer av fönster hade jag gjort nya fönsterkomponenter och lagt dem i ett annat lager. När du testar sen kommer du att förstå varför det här är viktigt. Hade man inte gjort fönstren till grupper/komponenter hade de fastnat i väggens yta och det hade inte gått att flytta dem oberoende av varandra. När jag gick på arkitektskolan var det många av mina kursare som hade svårt att ta till sig konceptet att gruppera linjer och ytor på ett konsekvent sätt.

När jag är färdig med min Sketchupmodell och ska ta ut ritningar hade jag exporterat ut mina vyer som PDF:er och ändrat dem i Illustrator så att de blir så snygga som jag vill ha dem. För att exportera skalenliga PDF:er så trycker du File>Export>2D Graphic och sen Options i dialogrutan som dyker upp. Sen fyller du i på det här viset för att få ut en PDF i skala 1:100.
[bild]
Sen kan du File>Place din PDF i Illustrator. För att kunna ändra i den så måste du "release clipping mask" och "ungroup".

Tiden sprang iväg så nu hinner jag inte skriva mer. Hoppas att nån blev lite klokare. Men man ska komma ihåg att det är ett hantverk. Jag ritar mycket bättre modeller idag än för fem år sedan och då gjorde jag betydligt bättre än fem år innan dess. Det är bara till att ställa fler frågor så ska jag försöka besvara dem.
Klaugust Klaugust skrev:
@richardtenggren tack för taggningen!

Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara frågorna. Jag jobbar som arkitekt och en stor del av min tid går åt till att just hantera/importera/exportera underlag i olika format mellan olika program. Jag tror dock att trådskaparen har en viss övertro på vad olika typer av program klarar av, det finns få som hanterar både 2D och 3D på ett tillfredsställande vis. Sen finns ju såklart parametrarna licenskostnader för programmen och inlärningskurvor som kan vara brantare/flackare beroende på vilken generell datorvana man har.

Eftersom att jag är anställd på ett arkitektkontor har jag aldrig behövt fundera på licenskostnader i nån vidare omfattning så det här är väl en generell sammanställning:
  • Sketchup - gratis. Finns nog bara som webbaserat program nu för tiden tror jag, dvs att man kör programmet direkt via webläsaren. Det har jag aldrig provat. Jag vet att den gamla desktopvarianten (vet ej om den finns kvar) inte kunde hantera DWG-filer.
  • Sketchup Pro - tror att en desktoplicens kostar typ 5000 kronor. Personligen gillar jag inte prenumerationstjänster så om jag skulle köpt Sketchup skulle jag nog betalat fullpris. Det är ändå rätt billigt med tanke på den kreativa potential som finns i programmet och det är så lite som skiljer mellan versionerna att man skulle klara sig på en 2020-version väldigt länge. Kanske är vissa plugins som slutar stödja äldre versioner med tiden. Detta är ett utmärkt program för all form av 3D-skiss. Det är inte så "smart" med färdiga väggar och fönster-objekt men det är också dess styrka. Man kan göra "allt" men det kräver lite manuellt arbete, men man lär sig väldigt fort. Jag använder idag Sketchup främst för "produkter" snarare än arkitektur.
  • Adobe - tror att ett "alla programpaket" kostar runt 500 kr i månaden. Jag använde Adobe/Illustrator mycket tidigare för att färdigställa (pynta) ritningar från Sketchup eftersom att exporter direkt från Sketchup blir så fula, så i Illustrator gav jag dem rätt linjetjocklek, markerade ytor med färg eller mönster osv. Egentligen samma sak som man kan använda AutoCAD till men Illustrator är lite mer grafiskt lättillgängligt där man ser på skärmen vad resultatet blir. En 1,5 mm bred linje är 1,5 mm bred, medan CAD använder olika färger som kod för olika tjocklekar. Nackdelen är så klart att man inte skriver in längder på streck osv i samma omfattning som i CAD (även om man kan) så det är inte lika exakt. Idag använder jag väl Illustrator mest för att göra om vektor-PDF till DWG:er för vidare hantering i annat program.
  • AutoCAD - tror Autodesk kör med nån prenumerationstjänst för nån 1000-lapp i månaden. Ska man bara göra ett snabbt projekt och redan kan programmet kan det kanske vara värt men personligen har jag ersatt AutoCAD med andra program. Nu för tiden använder jag det mest för att explodera olika objekt som inte vill importeras ordentligt till ArchiCAD eller Sketchup. Det är trögt och svårt att få snyggt, 3D-stödet tycker jag personligen är ett skämt och otroligt frustrerande att jobba med.
  • Revit - kostar "månadslöner" även om Autodesk nog har nån prenumerationstjänst där det förmodligen kostar ett par tusenlappar i månaden. Fungerar ungefär på samma sätt som ArchiCAD (fast är sämre på det mesta ;))
  • ArchiCAD - kostar också månadslöner och distribueras av ett företag som heter Nolliplan. Det är väl det program jag använder mest idag. Importerar och exporterar det mesta. Har smarta objekt och man ritar med väggar och fönster (tänk ett väldigt avancerat the Sims). Man ritar det snyggt i 3D och får ut snygga 2D-ritningar hyfsat automatiskt. Nackdelen med de här mer avancerade och smarta programmen är att de är så automatiska, så om man exempelvis ser ett streck som man stör sig på är det inte alltid säkert att man bara kan ta bort det som i AutoCAD eller Sketchup.

Om man är en lekman skulle jag nog inte lägga någon energi på att försöka lära mig AutoCAD, Revit eller ArchiCAD, det tar för lång tid i förhållande till att man bara ska använda det till ett projekt. Jag hade istället lärt mig Sketchup eftersom att man kan använda det till precis vad som helst. Rita stolar, lampor, hus, bordssågar. Det är både väldigt enkelt och avancerat med hjälp av plugins osv och är riktigt smidigt om man vill 3D-printa. Eftersom att "alla" använder det finns det väldigt bra lektioner och frågeforum på internet om man behöver stöd. Du kan också testa på gratisversionen och lära dig grunderna utan att betala för det. Den enda nackdelen är att den bara hanterar polygoner och inte NURBS, en cirkel i Sketchup är alltså alltid segmenterad och består av raka streck som följer varandra i en cirkel. Man kan styra upplösningen på bågar och cirklar och deras ytor och programmet jämnar ut dem grafiskt så att de ser släta ut. Enda gången jag upplevt det som negativt är egentligen om man ska göra CNC-underlag osv, typ filer för fräsning, eller om man ska rita mekaniska lösningar och behöver exakta radier osv.

Som jag förstår det har du fått bygglovsritningar i 2D som PDF (förutsätter vektor, dvs att den består av streck och inte skannat/bilder, dvs att man kan zooma in oändligt utan att det blir oskarpt) och DWG. Du har även fått en 3D-modell som DWG.

Jag hade i mitt yrke importerat 2D-DWG:erna i ArchiCAD och kalkerat av dessa med hjälp av 3D-DWGn importerad till Sketchup som en referens. Det blir ofta för stökigt att importera en 3D-modell rakt av för att uppfylla mina krav på precision.

Skulle jag gjort detta utan tillgång till avancerade program hade jag importerat 2D-DWG:erna till Sketchup Pro och kalkerat upp en modell från dessa. 3D-DWGn hade jag importerat till en annan Sketchupmodell och tittat på som referens. Anledningen till detta är allt oftast blir alldeles för stökigt om man importerar en 3D-modell direkt. Om det ändå var mitt hus och jag ville lära mig ett nytt program så hade jag sett det som en chans att lära mig både programmet och få en förståelse för huset i tre dimensioner genom att rita upp det själv från grunden. Då hade man fått en helt "ren" modell där man kan separera bjälklag, väggar, fönster/dörrar och tak från varandra. Man får möblerna i ett eget lager som man kan tända och släcka. Man kan lägga olika designalternativ i olika lager. Taket kan man tända och släcka.

Mitt första och bästa tips till nån som ska lära sig Sketchup är att hålla koll på hur grupper och komponenter fungerar. Har man inte det blir det väldigt stökigt. Sen försöker jag att aldrig lägga linjer eller ytor i olika lager, utan helst en så stor grupp/komponent som möjligt. Nakna linjer och ytor kolliderar och fastnar nämligen med varandra även om de är i ett släckt lager. De finns fortfarande kvar och är aktiva i modellen men de syns inte. Exempel. Ett fönster består av ett rätblock med ett hål i, karmen. Denna hade jag gjort som en grupp. Som kompis till denna hade jag gjort en yta med fyra sidor som passar i hålet, fönsterrutan. Den hade jag gjort till en grupp. Karmen och rutan tillsammans hade jag gjort till en komponent som jag hade kopierat upp över fasaden. Fördelen med komponenter framför grupper är att ändrar man i en komponent så ändras alla andra av den komponenten också. Hade jag velat testa andra typer av fönster hade jag gjort nya fönsterkomponenter och lagt dem i ett annat lager. När du testar sen kommer du att förstå varför det här är viktigt. Hade man inte gjort fönstren till grupper/komponenter hade de fastnat i väggens yta och det hade inte gått att flytta dem oberoende av varandra. När jag gick på arkitektskolan var det många av mina kursare som hade svårt att ta till sig konceptet att gruppera linjer och ytor på ett konsekvent sätt.

När jag är färdig med min Sketchupmodell och ska ta ut ritningar hade jag exporterat ut mina vyer som PDF:er och ändrat dem i Illustrator så att de blir så snygga som jag vill ha dem. För att exportera skalenliga PDF:er så trycker du File>Export>2D Graphic och sen Options i dialogrutan som dyker upp. Sen fyller du i på det här viset för att få ut en PDF i skala 1:100.
[bild]
Sen kan du File>Place din PDF i Illustrator. För att kunna ändra i den så måste du "release clipping mask" och "ungroup".

Tiden sprang iväg så nu hinner jag inte skriva mer. Hoppas att nån blev lite klokare. Men man ska komma ihåg att det är ett hantverk. Jag ritar mycket bättre modeller idag än för fem år sedan och då gjorde jag betydligt bättre än fem år innan dess. Det är bara till att ställa fler frågor så ska jag försöka besvara dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.