15 787 läst ·
46 svar
16k läst
46 svar
Ville ha lvp fick ac vad gör jag?
Renoveringsnovis
· Östervåla
· 28 inlägg
Okej, tack! Då får jag ringa och fråga imorrn och sedan berätta för installatören hur det står till. Önskar att jag hade anlitat dig istället, tack igen!C Comfort Thomas skrev:Problemet är att det troligen inte finns någon värmekabel/stav för att hålla dräneringshålen öppna vintertid så den fryser ihop.
Går att lägga in en värmekabel med termostat som man gjorde förr i tiden.
avfrostningen kanske inte fungerar tillräckligt bra och den får ej bort all snö/is och det blir slutligen en igloo.
varför den blåser hårt ibland vet jag ej, håller inte på med det märket alls.
Någon på serviceavdelningen hos Ahlsell kan nog svara på om det går att komplettera den så den funkar vintertid men Kan bli dyrt om det behövs annan mjukvara/kretskort och värmekabel.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Låter som ni haft lite otydlig kommunikation, sånt kan tyvär hända.M Mbridgestream skrev:
har inga modeller i den prisklassen på ca 15000:- och hade skrivit tydligt att en innerdel avger ljud vid tex avfrostning så du hade nog inte köpt av mig 😂
Renoveringsnovis
· Östervåla
· 28 inlägg
Och då hade jag varit en väldigt nöjd och välinformerad ickekund 🤣C Comfort Thomas skrev:
Se till att installatören tar ner pumpen ovh du får pengarna tillbaka. Sedan köper du en liten lvp på polarpumpen.se
Renoveringsnovis
· Östervåla
· 28 inlägg
Har installerat två llvp via polarpumpen, en hemma och en på fritidshuset. Du får vad du betalar för. Mina installationer gick bra och är nöjd med produkterna men förvänta dig ingen superservice, det ska gå fort att installeraM Mbridgestream skrev:
Renoveringsnovis
· Östervåla
· 28 inlägg
Okej, det låter ju bra ändå. Bara att du fick llvp och inte en ac låter ju fantastiskt 🤣J Jogöwa skrev:
Tack för svar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Polarpumpen säljer pumpar från flera olika leverantörer och sen har de avtal med olika installatörer på olika platser i landet, så hur din installation blir vet man inte. Den kan bli jättefin om du får en bra installatör och slarvig om du får en dålig.M Mbridgestream skrev:
Jag fick min luftvärmepump installerad av Kylslaget (ligger i Vallentuna). Kanske kan göra jobb hos dig, det vet jag inte. Jag köpte pumpen via Svensk Villavärme (Göteborg) som har lite samma upplägg som Polarpumpen med företag de samarbetar med på andra orter. Jag är extremt nöjd med hur både Svensk Villavärme och Kylslaget har hanterat allt. Kylslaget ställde massa frågor innan de kom för att vara rätt förberedda, kom på avtalad tid och levererade riktigt bra.
Sen är det ju frågan om vad man ska ha för en pump för bara 15 kvm, men det kan andra bättre.
Renoveringsnovis
· Östervåla
· 28 inlägg
Ja, tyvärr har jag betalat, trodde jag hade fått en lvp. Eftersom den kan användas som det i varmare klimat ser den ut och har alla funktioner som en vanlig lvpH Hybro skrev:
Renoveringsnovis
· Östervåla
· 28 inlägg
Nej precis så är det! Han påstår att jag bara ville ha kyla, men jag tycker det framgår rätt tydligt att jag vill ha lvp.H Hybro skrev:
Har redan portabel Ac sedan innan så det känns helt värdelöst, här i norden är det ju bara varmt nån vecka sedan vargavinter mer än ett halvår, skulle hellre ha en anläggning som bara kan värma.
M Mbridgestream skrev:
Hej
Tråkigt när det inte blir som man tänkt sig.
Känns som det blivit missförstånd från båda sidor
Tycker din sms beställning är ganska otydlig och öppen för missförstånd om vad det är du beställt.
De lv pumpar som jag har erfarenhet av, och som är gjorda för vårat nordiska klimat för i huvudsak uppvärming går ju också oftast att köra som AC på sommaren. När du nämner att det är till ett sovrum samt att det bara är 15m3. har jag full förståelse för att försäljaren tolkar det som att du vill kunna köra kyla,
för jag tror inte det tillhör vanligheten att man installerar en stor dyr Värmepump i ett så litet sovrum för i huvudsak uppvärmning.
Bästa rådet jag kan ge är att försöka komma överens med leverantören Kase kan ni dela på kostnaden för att återta den installerade pumpen samt att du kan få en annan som klarar att värma till självkostnadspris.
För tror det blir svårt att få installatören att återta pumpen och få pengarna tillbaka
eller nå framgång hos ARN om det skulle komma dit.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag tror definitivt att TS kan nå framgång i ARN, det är hantverkaren som ska vara proffs, är något otydligt borde denne efterfråga mer information, det kan inte vara speciellt vanligt att man installerar värmepumpar som endast kyler.
Gissar på att hantverkaren tagit billigast möjliga pump och missat att den inte var avsedd för att värma och nu försöker lägga skulden på kund istället.
Man kan ta kontakt med lokal konsumentvägledare eller Hallå konsument.
https://www.hallakonsument.se/
Gissar på att hantverkaren tagit billigast möjliga pump och missat att den inte var avsedd för att värma och nu försöker lägga skulden på kund istället.
Man kan ta kontakt med lokal konsumentvägledare eller Hallå konsument.
https://www.hallakonsument.se/