Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nino skrev:
Det kan vara jäkligt fint med en ytterdörr i helt avvikande färg, målade ett hus i faluröd och grått med en grön dörr, blev riktigt bra.
Jag har funderat på det men tyvärr ser standardfärgerna på Swedoor riktigt tråkiga ut. Den blå är ljusblå, inte mörkblå. De röda är lite för skrikiga och den gröna passar inte in alls. Mörkblå hade nog passat in bäst om man skulle ha avvikande :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nu har jag ingen uppfattning om kvalitén på Swedoor men det jag reagerar på är att den modell du har på bilden har bara två gångjärn. Brukar inte tunga ytterdörrar normalt ha tre? Iallafall på alla mina fyra ytterdörrar jag har här hemma sitter det tre stycken gångjärn.

Det såg jag inte förrens du sa det. Det är ingen billig dörr så den borde hålla kvalité :)

Kan du inte lacka din nuvarande?

Min nuvarande är en hemsk gammal sak :). Jag vill ha en ny :)

På vissa hus är avvikande färg riktigt snyggt, men jag valde att följa fönsterväggen själv när jag målade om dörren på förra huset (svart)..

Har svart dörr även här (men dock är fönsterna vita här.. knutar takfot osv är svarta)

:)

Knutar och takfot hos oss är samma färg som fönstren, medan panelen är S-2000N. Det kan nog passa med den grå ändå. Det är lite svårt att se på Swedoors bilder hur den blå eller röda är, det verkar som det är väldigt ljusa färger. Jag vill ha lite mer mörkröd isåfall :/

Såg att mitt stavningsprogram ändrat ord igen.. Fönsterväggen = fönsterfärgen !!

Vi funderade faktiskt på en mörkröd dörr oxå ett tag (när vi tänkte köpa ny), de passar nog bra till grått också! (Vi hade vitt mexitegel och svart panel /svarta fönster)

Du har ingen som säljer dörrarna i närheten då? Där du kan åka och kika på färgen irl.. Få lite känsla för den så att säga :)

Jag ska ta en titt på bygghandlarna i stan och se färgerna på riktigt. Den ska bytas till sommaren så det är ingen stress, har bara varit osäker på vilken jag ska ha :)

Jag har börjat fundera på att ta bort ett av sidoljusen och bara ha 1 dörr och 1 sidoljus. Just nu har vi ett sidoljus på varje sida dörren, men det känns lite svårt att motivera 7500kr extra för ett sidoljus som knappt släpper in något ljus (tak över dörr och garage mittemot). Det blir ju dessutom fönster i den nya dörren. Nästan alla grannar och även föräldrarna har bara ett sidoljus på sidan där handtaget sitter, det verkar vara standard :).

Är det värt 7500kr att få det helt symmetriskt?

Är det vanligt med sidoljus på båda sidor? Har nog bara sett på en sida...
En pardörr istället för sidoljus?

Jag är väldigt symmetrisk av mig så trots att jag också är snål måste jag säga ja.. Haha.. jag var förgrymmad över att vi bara hade ett ..så när planen var att byta (köpa ny) dörr/sidoljus så var det ett stort problem.. (Finns inte hur smala som helst..) .. men jag gick över till att titta på dubbeldörrarna ist!

Fast, vi målade om befintliga dörren till sist..

nino skrev:
Jag tror faktiskt ett är vanligare av nån anledning..

johel572 skrev:
Nu har jag ingen uppfattning om kvalitén på Swedoor men det jag reagerar på är att den modell du har på bilden har bara två gångjärn. Brukar inte tunga ytterdörrar normalt ha tre? Iallafall på alla mina fyra ytterdörrar jag har här hemma sitter det tre stycken gångjärn.
Bordörren, som är relativt dyra och anses bra, gör i sin reklam en poäng av att de bara använder två gångjärn på sina dörrar. De menar att dörrarna är så stabila att det räcker med två kraftigare gångjärn medan sämre dörrar behöver tre gångjärn för att inte slå sig och bli sneda eller vridna.

Fråga mig inte om det är sant, men det är Bordörrens vinkling.

nino skrev:
Nej det är nog inte så vanligt, har inte sett någon annan som har det. Just därför tror jag inte det märks om man tar bort ett. Pardörr vill jag inte ha, det passar på ett gammalt hus/herrgård, inte på mitt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.