Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har man fått fin-post :).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
När det närmande sig den första hösten/vintern i huset märkte vi att en del av elementen inte funkade. Det hade säkert gått att motionera ventiler och ordna med termostater men jag kände att det var lika bra att köpa nya. Dels blir det lite snyggare och sen köpte jag rätt dimensioner. Elementen i källaren var för små för ytan de skulle värma upp.

Jag köpte element från vvsochbad.se av märket Purmo och köpte termostater på evbutiken.se modell Danfoss Living. Känns skönt att ha digitala självjusterande termostater med nattsänkning. Jag bytte 3 element i källaren och 8 termostater i resten av huset. Tyvärr nu i efterhand har jag märkt att elementen i sovrummen inte slår av när de ska och de är även av olika modell så dem skall jag byta nu i höst (2015).

Jag ringde först en rörläggare i trakten (tänkte stödja det lokala) men när han för tredje gången inte dök upp på avtalad tid så ringde jag den största firman i stan och fick det ordnat direkt. Tyvärr la de på lite extra timmar på rot-delen och jag som inte jobbar i Sverige fick det i restskatt året efter. Nu har jag lärt mig den läxan :).

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Äger du inte huset ihop med din fru? För då kunde hon tagit rot-delen om hon jobbar. Att vara två delägare ger dubbla rotavdraget då maxbeloppet är per person......

Nej det gör jag inte. Och vi var inte gifta när jobbet gjordes heller :).

Inför första sommaren i huset så beställde jag hem en riktig grill. Efter alla mina misslyckade tändningar av kolgrillar så bestämde jag mig för en gasolgrill. Jag fastnade direkt för Weber Spirit E-210 och när Elgiganten hade rea så slog jag till. Vad jag inte visste var allt man skulle köpa till grillen och tillsist slutade det med ett Weber täcke, lite bestick och gasoltub. Det kostade ungefär lika mycket som grillen :)
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Jag beställde även utemöbler som jag hade tänkt avnjuta sommaren i. Tyvärr beställde jag dem från en av de värsta online-butikerna jag kommit i kontakt med. Trademax är inget jag rekommenderar till någon.
image.jpg
Skapa konto

När bordet och stolarna kom så var nästan alla stolarna fraktskadade. Det berodde förmodligen på det undermåliga emballaget. Såhär såg det ut när det kom. Om det är Trademax, DaCore eller DHL som förstört det är frågan.
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Först reklamerade jag det men fick inget svar. De var på semester, upptagna, hade inte telefoner och svarade inte på mejl. Efter 3 månader med en massa bortförklaringar skrev jag ett mejl där jag hotade med polisanmälan för bedrägeri om de inte löste det på direkten. Några dagar senare kom det 6 nya stolar, dock lika dåligt packade och några var lite skavda. Men jag orkade inte tjafsa mer och nu hade jag 12 stolar till mitt bord så jag lät det vara. Tyvärr var ju hela sommaren över, blev till att använda de året efter. Om ni funderar på att beställa där så läs tråden om Trademax här på BH först.
http://https://www.byggahus.se/forum/inredning/197339-soffor-fran-trademax.html

Redigerat:
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Gasol funkar hur bra som helst. Startar på 1-2 sekunder :)

Jag hoppas alla får en underbar midsommar. :thumbup:

Själv ska jag jobba 4 nätter till men efter det är jag ledig i 3 veckor och då ska det byggas :)

Vintern 2013/14 gav jag mig på mitt första större projekt, Klädkammaren.
Innan detta hade jag inte renoverat så mycket, typ lagt laminatgolv m.m, men här blåste jag ur allt och in med nytt.

Vi börjar med de underbara 70-tals tapeterna, plastmatta och hyllor byggda av spånskivor.
DSC_0908.jpg
Skapa konto

DSC_0912.jpg
Skapa konto

DSC_0913.jpg
Skapa konto

Och den underliga lösningen av ventilationen på vinden, vi kör ut all varmluft rätt mot råspånten :)
Vind mögel.png
Skapa konto

• Wow
Vintermannen
  • Laddar…
Med hjälp av tigersågen och kofoten blev det gamla ett minne blott

IMG_0532.jpg
Skapa konto

IMG_0533.jpg
Skapa konto

Måtten på rummet var precis så att inredningen fick plats (7m2, 3,2mx2m)
Det blev tyvärr för tjockt med ett lager osb och ett lager gips.
Eftersom all inredning ska skruvas i väggen så ville jag ha något hyffsat att skruva i, inte bara gips.
Efter att ha kollat runt lite så hittade jag 4mm plywood och 6mm renoveringsgips.
Tillsammans bygger de ungefär samma som spånskivan.
Plyfan ville bukta lite på vissa ställen med med gipset på sedan så såg man ingen skillnad.
Jag tyckte inte de kändes värt att ringa en rörläggare för att lossa elementet så jag gjorde en liten budgetlösning och sågade ut spånskivan runt elementet och lät den sitta kvar bakom. Det blev samma tjocklek på nya väggen och där kommer ett elementskydd framför som döljer det.

IMG_0535.jpg
Skapa konto

IMG_0536.jpg
Skapa konto

IMG_0537.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag är elektriker till yrket och har monterat mycket olika brytar-serier och min favorit är Elko Plus vilket jag bestämde mig för att köra i hela huset (Undantag det kommande bio-rummet).
Det blir lite pyssel att byta ut alla uttagsdosor till 1,5. I garderoben blir det Elko Plus i aluminium färgen.
Passade även på när väggen var öppen att förbereda för Data/Antenn och uttag till tvn i sovrummet :thumbup:

IMG_0610.jpg
Skapa konto

2-vägs-alu_(290x290).jpg
Skapa konto

Att spackla, slipa och måla måste vara bland det tråkigaste man gör i en renovering.
Det tar aldrig slut, finns alltid någon ojämnhet kvar och sliter på axlarna.
Det ser lite flammigt ut på bilderna men det målades två gånger till efter bilden :cool:

IMG_0585.jpg
Skapa konto

IMG_0584.jpg
Skapa konto

IMG_0586.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag fick även lösa ventilationen på ett vettigt sätt.
Jag beställde en takhuv, flexrör och isolering på luftbutiken.se och fick hjälp av min snickarkompis att sätta in den.
På besiktningen hade vi kollat råsponten och det var bara ytmögel så jag bestämde mig för att slipa bort den.
Det var bland det tråkigaste jag gjorde hela året 2014. Varmt, dammigt och trångt.

IMG_0332.jpg
Skapa konto

IMG_0635.jpg
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja spackal och slipa är fan inte kul, måla är ju dock en baggis :D

• Gilla
lejonhej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.