915 771 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har fått för mig att göra en gigantisk fasadsiffra som är bakgrundsbelyst. Hittade inget lämpligt att köpa så det blir en hybrid. Har köpt limfog-skiva och fick en stor 4a i plast av frugan när jag fyllde år. Tänkte limma ihop dessa och fräsa ur för ledlister i trät. 4an blir 60x80cm så den är rätt rejäl.
Började men en limfogskiva på 27x600x1200mm och siffran i akryl.
Såga ut lite
Fräsa spår på baksidan
Grundoljad
Tänkte beställa ledtejp i IP68 och limma fast med transparent Tec7.
Fortsättning följer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga ut lite
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fräsa spår på baksidan
Logga in
Skapa konto
Grundoljad
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsättning följer
Redigerat:
Vilket nummer bor ni på?Ramnemark skrev:
Har fått för mig att göra en gigantisk fasadsiffra som är bakgrundsbelyst. Hittade inget lämpligt att köpa så det blir en hybrid. Har köpt limfog-skiva och fick en stor 4a i plast av frugan när jag fyllde år. Tänkte limma ihop dessa och fräsa ur för ledlister i trät. 4an blir 60x80cm så den är rätt rejäl.
[bild]
Såga ut lite
[bild][bild]
Fräsa spår på baksidan
[bild]
Grundoljad
[bild]
[bild]
Fortsättning följer![]()
Skall bli intressant att följa. Går det att böja ledlisten så tvärt som du har fräst eller måste man kanske klippa den och skarva med kabel för att klara böjen? Vet du kanske inte än om du inte redan har fått hem listen?Ramnemark skrev:
Ledtejpen går att böja uppåt och nedåt men kanske inte så mycket i sidled. Spåret är rätt brett så jag tänkte böja den upp på sidan i svängarna. Om inte annat får det bli en böj som går ut från spåret och bara limma det med Tec 7. Vill inte ha några skarvar då det ökar risken för fel/läckage. Får helt enkelt testaR roli skrev:
Skall bli intressant att se hur det blir. Är dock lite rädd att "ljusbilden" kanske inte blir bra om du böjer ledlisten som du tänkt. Skulle tro att det ser bäst ut om du klistrar den "platt" mot din träsiffra, men jag kan ha fel.
Tror inte att du skall vara rädd för lödskarvar om du bara tätar dessa bra. Mina bakbelysta siffror har led och förkopplingsmotstånd fastlödda på en bitvis skalad kabel, tror det är 6 st av vardera per siffra. Dessa har nu varit i drift, tror det är snart 10 år, och utsatta för väder, regn och vind. Där lyser fortfarande alla dioder. Men så är alla skarvar/lödpunkter isolerade. Kommer inte ihåg om jag gjorde det med silicone eller smältlim, men det fungerar fortfarande. Din siffra kommer väl att sitta på en vägg under ett takutsprång eller? Vilket i så fall borde vara bättre än mina siffror som det regnar på.....
Tror inte att du skall vara rädd för lödskarvar om du bara tätar dessa bra. Mina bakbelysta siffror har led och förkopplingsmotstånd fastlödda på en bitvis skalad kabel, tror det är 6 st av vardera per siffra. Dessa har nu varit i drift, tror det är snart 10 år, och utsatta för väder, regn och vind. Där lyser fortfarande alla dioder. Men så är alla skarvar/lödpunkter isolerade. Kommer inte ihåg om jag gjorde det med silicone eller smältlim, men det fungerar fortfarande. Din siffra kommer väl att sitta på en vägg under ett takutsprång eller? Vilket i så fall borde vara bättre än mina siffror som det regnar på.....
Ljusbilden kanske blir lite konstig men det får vi se. Ja där är ett rätt djupt takutsprång så det kommer bara regna på siffran i stormvindar. Blir inte ljuset bra får jag skära loss ledlisten och göra om detR roli skrev:Skall bli intressant att se hur det blir. Är dock lite rädd att "ljusbilden" kanske inte blir bra om du böjer ledlisten som du tänkt. Skulle tro att det ser bäst ut om du klistrar den "platt" mot din träsiffra, men jag kan ha fel.