915 770 läst ·
3 246 svar
916k läst
3,2k svar
Villa Ramnemark, projektet som bara växer.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är ju inte jag en byggnadsingengör eller annat tillförlitligt men kan man skruvlimma plyfa (tjock) på båda sidorna, tänk lättbalk? Antar att det kommer att byggas in?
Någon med kunskap får väl förkasta ...
Någon med kunskap får väl förkasta ...
Jo men ... Jag skulle tro att stål i den mängden är overkill, tungt att jobba med och väger förmodligen mer än lasten dom skall bära. Men som sagt - glad amatör ...Ramnemark skrev:
Troligen är järnet overkill. Men de är kul att jobba med och man slipper fundera på om de håller! Hade dragit dit järn om jag var osäker på lasten. Mest för min egen skull.
Annars;
Man kan väl även slå i några kortlingar. Eller så kan man slå på en ny regel rakt i den som redan sitter. Så regeln blir tex 90x50 ist för 45x50 då. Finns många sätt. Lika många åsikter som människor 😎
Annars;
Man kan väl även slå i några kortlingar. Eller så kan man slå på en ny regel rakt i den som redan sitter. Så regeln blir tex 90x50 ist för 45x50 då. Finns många sätt. Lika många åsikter som människor 😎
Men en 45x45 bär inte speciellt mycket. Även om du sättet flera i bredd så bär det väll inte så mycket? Vikten kommer ju uppifrån så jag vill nästan tro att tjockleken avgör och inte bredden? Eller?
Alternativ 2 är klart starkast. Sen rent estetiskt vet jag inte. Tittar du ofta upp där?
Jag skulle tro att du klarar dig gott med L-profilen på bara ena sidan av balken, men det blir ju mer symmetrisk på båda sidor.
Jag skulle tro att du klarar dig gott med L-profilen på bara ena sidan av balken, men det blir ju mer symmetrisk på båda sidor.
Redigerat:
Dubbla bredden är dubbla bärigheten, dubbla höjden är 4 (vill jag minnas) gånger bärighetenRamnemark skrev:
Njo. Endel bär de. Även om såklart höjden ger mer. Men den har du ju satt ur funktion 😇Ramnemark skrev:
Tänk dig att du lägger en 45x45 mellan två punkter och lägger x-antal kilo tryck på mitten.
Lägg sedan en 45x95 på "platten" med samma avstånd till punkterna och samma vikt på mitten. Då kommer den ju svikta mindre än 45x45:an.
Dock är ju de bästa om du har plats så du får den en bit förbi avsågningen. Om du förstår? Alltså att den följer takstolarna en bit upp.
Annars använder du järn! Man skall gå mycket på känsla tycker jag! 👍
Som det står i inlägget ska det upp panel där. Ingenting kommer synastobbbias skrev:
Då kan man vända på det. Regeln som sitter där blir 8 ggr svagare när jag sågar den så då behöver jag 8 nya reglar per regel för att ersätta. Det blir ett massivt tak 🤑huggan skrev:
Lånar tråden lite!huggan skrev:
Kan du inte skriva vad den tjusiga uträkningens alla siffror heter 😇? Mest i utbildningssyfte!