Är ni som byggt med smålandsvillan nöjda annars? deras uppförande i "fråga tillverkare" forumet ger inget direkt bra intryck?! Svarar inte direkt på frågor o inlägg tas bort?

Dave

Redigerat:
Hej

Det var ett tag sedan denna tråden levde. Nu har vi bott drygt 1,5 år i vårt Nybro. Idag eller imorgon kommer snickaren och sätter igång med övervåningen.
När det gäller huset som sådant är vi ganska nöjda, fel finns det alltid. Det har gått relativt enkelt att få det åtgärdat. Det mest allvarliga är att vi fick byta kompressorn på värmepumpen efter ca 1år. Det var problem med vibrationer i den och det blev bara mer och mer. Efter byte var den fruktansvärt tyst, lät inte mer än kylskåpet. Dock har den börja låta lite mer nu.
I övrigt har det var väldigt lite problem. Något krokigt dörrfoder som krävde ett par justeringar innan det blev acceptabelt.
Tapetsprickor har det knappt varit några alls, bara lite på några få ställen.
Våra stora problem hade vi däremot med säljare som lovade guld och gröna skogar, inget var problem och allt går att ordna. När det väl kom till kritan visade det sig att han fegade ur och hävdade att vi begärde saker som han inte alls hade lovat. Erfarenheten där är att ha ALLT på papper. Hade vi haft det kunde det nog kostat honom lite mer...

Jag kan hålla med om att det är inte helt lätt att få till en bra planlösning på övervåningen. Jag tycker att man skulle placerat toaletten direkt vid trappan istället. Nu är det lätt att man hamnar i ett läge där man måste gå genom det andra rummet på samma gavel för att komma till toaletten. En lösning som inte är aktuell för oss.
Jag skall se om jag kan få ut en ritning på hur vi kanske kommer att göra.

Hej

Vi har nu bott i vårat Nybro ca:1 år....och kan säga att huset är över vår förväntan!
Det som skrivs i tråden ang. störande ljud från värmepump är lätt åtgärdat med att som det står stänga dörren.
I övrigt så har Vi ett bubbelbadkar i badrummet nere som lätt fick plats... det har måtten 120x185cm.
Huset är otroligt öppet i sin planlösning och detta gör tillsammans med dom stora fönstren och extra takhöjd en luftighet som är kanon.
Vi började bygga vår övervåning direkt när huset var slutbesiktat så den var klar lagom till midsommar förra året.
Det var lite meck med att få till planlösningen på ett positivt sätt men Vi lyckades till slut med den uppgiften också!
Vad Vi gjorde var att direkt Du kommer upp för trappan till vänster(Vi har spegelvänt) lade en klädgarderob som i sin tur hamnade vägg i vägg med badrummet.
Vidare så ritade Vi in ett av barnens rum på andra sidan d.v.s vägg i vägg med badrum (långa delen) där Du har ett stort fönster...
Allrummet blev stort utan att ta yta från våra andra 2 barn..
Yta på rum uppe: 12 kvm, 14 kvm och 20 kvm+ allrum ca: 24 kvm!

Kan säga att till dom pengarna som Nybro kostar och vad Du får så är det väldigt prisvärt!

Jag har lite bilder som ligger uppe på byggahus där man ser hur det ser ut...

Sök på bilder Nybro...

Mvh

Stebac

Hej alla,

Finns det ngn som har hemsidor där man kan se biilder från bygget av Nybro?

vilka priser har ni hamnat på totalt ni som byggt nybro villan.
är även nyfiken på driftkostnaden där dom säger ca 20000kr/år i drift (uppvärmning,el,vatten,försäkring m,m)
hur mycket ligger ni på.

sorelind skrev:
vilka priser har ni hamnat på totalt ni som byggt nybro villan.
är även nyfiken på driftkostnaden där dom säger ca 20000kr/år i drift (uppvärmning,el,vatten,försäkring m,m)
hur mycket ligger ni på.
Med tomt och gräs och förrådet i carport samt allt annat "smått" ligger vi väl på ca 3mkr. Lite över kanske.

20 000kr/år i drift.. tja om vi räknar med att INTE ha -20 -- -10 grader i 2 månader så att elräkningarna för 4 månader blir 13kkr så kanske.

Hej

Jag hakar på den här tråden.

Vi ska köpa tomt och funderar på Villa Nybro.

Vinkeln är trevlig men vi har ett litet problem.

Tomten (tillika vägen) frontar mot Väst/Sydväst... dvs solen är rakt mot huset då klockan är 16. Innebär att vi måste ha huvudingången på baksidan.

Bild här --> http://xs.to/image-FD7E_4BD331C0.jpg

Kan någon ge oss några tips vad vi kan göra för att få
det så bra som möjligt.

övriga tips också välkomna

A
Bergsprängaren skrev:
Hej

Tomten (tillika vägen) frontar mot Väst/Sydväst... dvs solen är rakt mot huset då klockan är 16. Innebär att vi måste ha huvudingången på baksidan.

Bild här --> [länk]

det så bra som möjligt.

Ni vill ha huset som det är vänt på ritningen men inte entren på baksidan?
I sånt fall skulle jag göra en rokad på hallen och tvättstugan

A
Typ så här! Nu har jag inte ritat med trappa eller så för jag ville bara visa hur jag menade. Vet ju inte hur ni har tänkt planera övervåningen heller. :-)

Bergsprängaren skrev:
Hej

Bild här --> [länk]

det så bra som möjligt.

Hej, På min blogg så har jag lagt ut en bild på hur vi valt att placera vårt hus. Vi har typ samma problem som ni hár med eftermiddagssolen. Utanför köket kan man ju ha en altan och då blir det sol hela dagen plus att om man lägger det som vi gjort så slipper man solen direkt på sovrummet på nedervåningen. Svalt och skönt mao.
Sedan har vi hört av olika mäklare ayy man i största möjliga mån ska försöka få till det så att groventren inte syns för dom som kommer på besök.

adolfberg skrev:
Hej, På min blogg så har jag lagt ut en bild på hur vi valt att placera vårt hus. Vi har typ samma problem som ni hár med eftermiddagssolen. Utanför köket kan man ju ha en altan och då blir det sol hela dagen plus att om man lägger det som vi gjort så slipper man solen direkt på sovrummet på nedervåningen. Svalt och skönt mao.
Sedan har vi hört av olika mäklare ayy man i största möjliga mån ska försöka få till det så att groventren inte syns för dom som kommer på besök.

Glömde ju adressen: www.mammalenashus.blogspot.com

Vi har vårt hus i princip placerat som du gjort på kartan och jag ser inte riktigt problemet med det? Vi har iofs ett villa Kalmar som saknar vinkeln men huset är i stort identiskt annars. Vi har en stor altan på framsidan utanför vardagsrum/sovrum. Vi var lite oroliga för värmen med tanke på att solen ligger på men vi upplevde inte alls det som något problem trots en jättevarm sommar.

Hej
Vi har ett Nybro som vi har bott i sedan våren -07 nu. Det ligger exat i väderstreck som du har på din skiss med stora fönstersidan i vikeln mot söder ungefär. Det är perfekt med en liten uteplats direkt utanför köket där man har sol direkt på morgonen. Underbart med frukost där på sommaren i morgonsolen. I vinkeln på andra sidan har vi en uteplats till som då har sol till solen går ner. Det gör att vi har uteplatser med som från soluppgång till solnedgång, något som jag ser som mycket viktigt.
När det gäller värmen pga solen så blir det lite varmt inne, speciellt var det ett problem på hösten och våren när solen värmde en del trots att det var kallt ute. Detta fick till följd att värmepumpen(som bara reglerar på utetemp) värmde på i onödan. Detta blev mycket bättre sedan vi monterade en innetempgivare till pumpen.

Att man som någon skrivit ovan skall dölja groventren för eventuella besökare förstår jag inte riktigt, jag ser inget problem i att groventren ligger ut mot gatan som vi har det. Visst- det är kanske inte husets snyggatse sida med det kan man åtgärda med trädgårdens utformning om man lider av det.

En nackdel med denna placering är att göra som du skissat och som vi även har gjort är att placera garaget relativt långt in på tomten är att det blir lång infart att skotta på vintern. Likaså kostar det ju en del att lägga sten. Å andra sidan är det ju snyggt med stensättningar :)

Hej!

Lite offtopic och en dum fråga kanske, men visst reglerar värmepumpen även på inneremperatur som standard? Detta fick vi förklarat av våran säljare när vi köpte en SMV för 5 år sedan. Vi ville sätta in en kamin och frågade då om värmepumpen känner av detta och reglerar sig därefter. Jodå sa säljaren.

Dock har jag i nuläget börjat fundera på exakt hur detta går till. Luft sugs in från taket in i värmepumpen som blåser ut det bl.a i köket och badrummet. Den styr elementen baserat på temperaturen på uteluften.... så hur i hela friden märker den när temperaturen i vardagsrummet och omliggande ytor blir 5 C varmare när vi börjar elda.... Hmmm.

Denna innegivare, vad kostade den? Vi har en nibe fighter frånluftsvärmepump levererad 05.

MVH
H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.