Årets sista vecka är slut och här kommer en sammanfattning! Har tagit så mycket bilder denna vecka så jag får dela upp det i två inlägg!

Har haft mycket målerihjälp av familjen denna veckan. Själv har jag pysslat med lite av varje! Nu är det knappt något kvar att spika upp, det är nästan bara kökssnickeri och målning kvar. Det är en stor grej kvar att göra och det är att lacka golven, men det blir det sista vi gör!

Vi har blivit med 2st lyktstolpar! Underbart med lyse i mörkret!
Två lyktstolpar installerade längs en grusväg med öppet landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även gipsat förbi pelaren i köket. En liten mall för att kunna regla i 45grader.

Gipsad pelare med reglar i ett rum under renovering, verktyg och virkesbit på golv med skyddsplast.
Skapa konto

Sen en liten gipsskiva. Fasade hörnen 45grader.
Ommålad vardagsrum och nyinstallerade kökslådor och listen i en renoveringssituation.
Skapa konto

Sen fick jag gnaga lite i toppen så taklisten fick plats.
Gipsad pelare med skyddsplast på golvet, verktyg och trämaterial under renovering.
Skapa konto

Vardagsrummet är färdigmålat så har det blivit måleriverkstad där istället. Alla lådorna till köket grundas och stryks 3 gånger här. Lägger ut dom på golvet på strön.
Ett nästan färdigt rum under renovering med halvfärdigt köksskåp och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Renoveringsarbete med ommålade skåpslådor utspridda på golvskydd i ett rum med vita väggar.
Skapa konto

Min far stryker lådorna 1 gång varje dag.
Gröna kökslådor som grundmålas ligger utspridda på skyddat golv i renoverat rum med vita väggar.
Skapa konto

Sedan monteras expansionsbeslag i skåpen och en pryl under lådan. Grönt köksskåp med expansionsbeslag ligger på arbetsbänk med borr och målfärg i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan trycker man in lådan i skåpet så fastnar den i expansionsbeslagen.

Här är tvättställsskåpet. Nu fattas det bara 2 luckor på detta skåpet.
Grönt tvättställsskåp med två utdragna lådor och en vit handfat ovanpå, i ett rum under renovering.
Skapa konto

Lådor i köket monteras även där.
Grönt köksskåp med tre lådor under arbete, med skyddspapper och arbetshandskar ovanpå.
Skapa konto

Sen har fönstret och dörren i badrummet blivit listade!
Renoveringsarbete inuti ett hus med oavslutad korridor och kablar på golvet.
Skapa konto

Träramad spegel på vit kaklad vägg med reflexion av person som fotograferar.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 20 till
  • Laddar…
T Tokerydan skrev:
Wow.
Jag ställer mig i raden och imponeras av erat arbete. Ser väldigt bra ut. Jag ska i vår börja bygga garage. Hur stort är erat garage? Och hur har du gjort med uppvärmning och VA i garaget?
Tack :)

Garaget är 45m2 och carporten lika stor. Har bergvärmepump och hydrofor i garaget,så uppvärmning i garaget är ett konvektorelement. Sen ligger det en kulvert in till huset.

Har ingen golvbrunn i garaget tyvärr, men jag har ett avloppsrör till mitt vattenfilter. Jag har dock en liten vattenkran i garaget för att kunna fylla en hink med vatten eller liknande.

Tanken med garaget är att det kommer vara mer verkstad än garage. Bilen kommer alltid att parkeras i carporten, men man kan köra in den i garaget om man ska städa den, byta däck eller liknande.

Gjorde även 270cm i takhöjd och det ångrar jag inte. 300cm hade nog inte skadat heller för den delen!

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Fortsättning på förra inlägget!

Köksluckorna har jag även snickrat ihop. Gick helt väldigt bra att göra dom själv tycker jag. Det gällde att ta god tid på sig och ställa in maskinerna så man fick så bra snitt som möjligt. Att hålla ordning på alla bitar krävde lite plats så jag fick tillverka det i två omgångar.

Till ramarna använde jag mig av planhyvlat 21x118mm. Speglarna är av 4mm furuplywood (vilket kanske är i minsta laget, är nog ingen dum idé att gå upp till 6mm)

Först klyvde jag virket på mitten.
Planhyvlade träramar för köksluckor på arbetsbänk i ett snickeri med synliga verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Vass klinga?
Skjutmått mäter tjockleken på ett trästycke i en verkstad.
Skapa konto

Sedan kapa upp bitarna och fräsa profilen.
Handsnidade träramar och speglar för köksluckor på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Ett fjäderanhåll var guld värt och gjorde fräsningen betydligt enklare.
Träplankor fastspända för bearbetning på ett verkstadsbord med spånskivor, nära en bordssåg och en röd tryckstång.
Skapa konto

Sedan fräsa kontraprofilen. Det är bra att ha en offerbit bakom för fräsen vill gärna slå bort lite trä när man fräser såhär.
Trä slås och fräsas för att skapa köksluckor, med verktyg och maskindelar synliga.
Skapa konto

Kontraprofilen.
Närbild på snickeridetaljer med frästa profiler på träbitar i en verkstad.
Skapa konto

Sedan provmontering, blir ju skitbra det här!
Hemsnickrad köksluckas ram av planhyvlat trä utan spegeln monterad, liggande på ett träbord.
Skapa konto

Sedan spegeln. Klyver de först i bordssågen, sedan kapas de till rätt mått.
En cirkelsåg kapar ett stycke furuplywood på ett arbetsbänk i ett snickeri.
Skapa konto

Färdigt! Eller inte riktigt, spegeln ska målas innan luckan limmas ihop.
Hemsnickrad kökslucka av furu med profilerade ramdelar och plywood spegel på ett byggbord, verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Luckor omgång 1.
Hemsnickrade köksluckor i olika storlekar av furuplywood och ramverk, placerade på ett trägolv.
Skapa konto

Sedan en till omgång, samma visa bara några större luckor.
Delar av handgjorda köksluckor med ramverk och profilerade träbitar på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

I de större luckorna är det tre speglar, ramarna i mitten får fräsas på bägge sidor.
Hand håller träbit med fräst profil för köksluckor i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Skafferi, frys och kyl.
Hemsnickrade köksluckor i furuplywood med planhyvlade ramar, stående i ett rum.
Skapa konto

Var även tvungen att stoppa in några av luckorna i skåpen för att se hur det kommer blir. Hemsnickrad kökslucka med ram av planhyvlat trä och inlägg av furuplywood mot grönmålad skåpstomme.
Skapa konto

Hemsnickrad kökslucka med ram i planhyvlat trä och spegel i furuplywood, ofärgad och provmonterad i skåpstomme.
Skapa konto

Hemsnickrade köksluckor av trä monterade i en enda hög skåpstomme, i ett rum under renovering.
Skapa konto

Wow! Kommer bli hur jävla nöjd som helst när luckorna är färdiga sen!

• Gilla
  • Älska
larakekar och 36 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Sedan utebelysningen! Dessa lampor passade som pricken över i:et!
Vart köpte du utebelysningen och vad heter dem? Jävligt snygga

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Underbart att ha hjälp som ställer upp. :love:
Gediget hus du fått till. Ser mycket bra ut.

//AA

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Mr.Maker Mr.Maker skrev:
Vart köpte du utebelysningen och vad heter dem? Jävligt snygga
Det är konstsmides lampor. Serien heter pallas. Köpte på byggmax.se då det var billigast där!

• Gilla
Mr.Maker
  • Laddar…
S saiter skrev:
Underbart att ha hjälp som ställer upp. :love:
Gediget hus du fått till. Ser mycket bra ut.

//AA
Tackar :) Ja hjälpen är ovärderlig! Vet knappt hur jag ska kunna tacka alla som har hjälpt till sen när vi är klara.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vad använder du för typ av färg till kökssnickerier, och ja, alla andra snickerier? Det krävs ju både rätt färg och rätt materiel (och målare :crysmile:) för att det ska bli ett bra slutresultat.

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Jag är imponerad av ditt bygge. Vilket imponerande stöd du har från din familj.

Själv har jag byggt om i köket, men på en väsentligt lägre nivå - IKEA som halvfabrikat och ett eller två snitt med cirkelsågen för att få det att passa.

Vad är det för fräs och fräsbord som du använt för att göra profilerna?
Var fick du tag på fräsarna?

• Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättesnyggt!
Kan FAKTISKT rekommendera att måla med linoljefärg. Snickerier blir jättesnyggt med det. Jag har målat köksluckor med linoljefärg från Ottossons. Köp en dyr pensel så blir resultatet ännu bättre. Penseln gör du rent med rikligt med såpa. Glöm bara inte tillsätta några droppar/ml torkmedel när du ska måla. Gör susen!

Redigerat:
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
När du gör allt så jäkla bra så förmodar jag / tar för givet att ni lagt in ett massivt trägolv?
Isf vilket träslag mm?

• Gilla
matsa79 och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vad använder du för typ av färg till kökssnickerier, och ja, alla andra snickerier? Det krävs ju både rätt färg och rätt materiel (och målare :crysmile:) för att det ska bli ett bra slutresultat.
Färgen är Nordsjös snickerifärg. Den lokala färghandlaren säljer nordsjös grejer och de rekommenderade den färgen. Skåpen grundas och stryks 3 gånger, lister grundas och målas sen 2 gånger.

Resultatet blir jättebra tycker jag. Man ser träet ådring genom färgen, samtidigt som den täcker träet jättefint.

https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/ambiance-superfinish-40-0

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag är imponerad av ditt bygge. Vilket imponerande stöd du har från din familj.

Själv har jag byggt om i köket, men på en väsentligt lägre nivå - IKEA som halvfabrikat och ett eller två snitt med cirkelsågen för att få det att passa.

Vad är det för fräs och fräsbord som du använt för att göra profilerna?
Var fick du tag på fräsarna?
Tack :) Ja de ställer upp så fort man frågar. Jättekul att kunna arbeta tillsammans i familjen!

Fräsen som jag använder är en Triton TRA001 och köpte en monteringsplatta till den, som jag monterade i klyvsågen. Kanon att kunna använda klyvsågen anhåll till både fräs och klyvning.

https://www.swedendro-tools.se/shop/product/triton-tra001-handoverfras-2400w?tm=produkter&sm=

https://www.swedendro-tools.se/shop...splatta-for-triton-handoverf?tm=produkter&sm=

Frässtålet är ett coboltstål. Det är samma stål till både profil och kontraprofilen, men man måste ändra om den varje gång. Jag skulle rekommendera att man köper 2st frässtål och har en för profil och en för kontraprofilen för att slippa ändra om den hela tiden.
https://www.toolab.se/produkt/Cobolt-Kontraprofilfras-Rundad-D43-Not4-S8mm

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättesnyggt!
Kan FAKTISKT rekommendera att måla med linoljefärg. Snickerier blir jättesnyggt med det. Jag har målat köksluckor med linoljefärg från Ottossons. Köp en dyr pensel så blir resultatet ännu bättre. Penseln gör du rent med rikligt med såpa. Glöm bara inte tillsätta några droppar/ml torkmedel när du ska måla. Gör susen!

Det var faktiskt på tapeten att allt skulle målas med linoljefärg, fasad, snickerier, ja de mesta som skulle målas. Vi var inne på det väldigt länge, men när det väl drog ihop sig och det skulle börja målas så var det mycket enklare att åka till den lokala färghandlaren och köpa färg. Lätt att bryta färgen, finns alltid tillgängligt osv.

Men jag har läst mycket gott om linoljefärg så jag får nog köpa en burk när det lugnar sig lite bara för att prova på den färgen!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
När du gör allt så jäkla bra så förmodar jag / tar för givet att ni lagt in ett massivt trägolv?
Isf vilket träslag mm?
Helt rätt! Inga halvmesyrer! Golvet är ett massivt furugolv. 190x26mm. Kommer att lacka dessa golv.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.