Heij83
R ramafred skrev:
Gott det iaf, men ska du upp snart igen kan du ju likväl peta på några läkt, tar inte många minuter. Har du klamrat sitter det inte skitbra, pappspik är bättre på det sättet. Tänkte i långa loppet om ni inte ska på med pannorna närmsta veckorna. :)

edit: räcker förövrigt med en spik i över och nederkant på läkten så man bara klämmer fast den tillfälligt.
Vet inte om det kommer på pannor innan vintern.
Funderar på om läkten inte blir förstörd?

Heij83 Heij83 skrev:
Vet inte om det kommer på pannor innan vintern.
Funderar på om läkten inte blir förstörd?
Läkt för 100kr? Eller papp, råspont och allt arbete?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Uff. Lider med dig! Känner igen stressen att få råspont på ock sen hinna pappa innan regn, vi hade dock en barnlek jämfört med er!

Lite ströläkt på taket är dock en klok investering. Åtminstone i början och slutet på varje våd, men gärna några till också. Får vinden tag i pappen så kan den ryka illa kvickt, och bara för att det hållit hittills så betyder det inte att det fortsätter hålla.
Att läkten skulle förstöras utan pannor på har jag svårt att tro. Visst blir den ju blöt, men den ligger ju luftigt och kan torka.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Heij83
ÄNTLIGEN!
Nu är iallafall taket tätt, nu ska jag bara limma ränndalarna och kapa kanten.
Ska väl även försöka få på ströläkten så pappen sitter på plats.

Jag vet att vindduken blev lite sned, men det var inte enkelt att ensam hantera den i 24 sekundmeter.

• Hus under renovering med nyligen monterad vindduk och utspridda byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Vet själv hur det är att hålla på med tak själv när vädret konstant motarbetar en.
Tätt hus är ett stort steg.
Ser ingen trekantslist, men kanske inte behövdes någon?

Heij83
H hagv skrev:
Bra jobbat! Vet själv hur det är att hålla på med tak själv när vädret konstant motarbetar en.
Tätt hus är ett stort steg.
Ser ingen trekantslist, men kanske inte behövdes någon?
Tackar!
Den kommer när jag kapar kanterna

• Gilla
hagv och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Snart är det duk runt hela fasaden och vi kan kryssa av tätt hus.
Ska bli så jäkla skönt!
Men redan nu så får det regna på tvären för att vi ska få in något vatten.

Ska i morgon börja sondera marknaden med byggnadsställningar.
Förhoppningsvis behövs inte ställning mer än någon vecka när det väl beger sig.

• Hus under konstruktion vid skymning med väderskyddande duk och synlig trästomme, innan slutlig fasad är på plats.
    Skapa konto
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
E
Imponerande bygge (y)

Jag vill inte stressa dig på något vis men tänk på att flexlight prima bara får ligga öppet 2 månader innan den ska täckas. Så det kan vara en god idé att få på lite pannor innan vintern.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
:thinking::thinking:
E epw skrev:
Imponerande bygge (y)

Jag vill inte stressa dig på något vis men tänk på att flexlight prima bara får ligga öppet 2 månader innan den ska täckas. Så det kan vara en god idé att få på lite pannor innan vintern.
Bara lite rädd för att få för hög tyngdpunkt på huset innan jag stabiliserat upp med skivor :thinking:

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Heij83
En fråga till mina följare.
Hur bred tycker ni att midjebrädan ska vara?
75 mm?
90mm?
120mm?
Eller 150mm?

Lockpanelen kommer bestå av 120mm panel

Heij83 Heij83 skrev:
En fråga till mina följare.
Hur bred tycker ni att midjebrädan ska vara?
75 mm?
90mm?
120mm?
Eller 150mm?

Lockpanelen kommer bestå av 120mm panel
120mm har jag på mitt hus med 120 lock. Däremot har jag liggande panel på gavelspetsarna så det syns knappt :)

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
För alla som var oroliga för min säkerhet så har jag nu införskaffat mig en byggnadsställning.

• Hus under renovering med nyinstallerad byggnadsställning för säkerhet.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
För alla som var oroliga för min säkerhet så har jag nu införskaffat mig en byggnadsställning.
Vi har nu skylift på bygget som jag lånar gratis av en kompis, men att till exempel skjuta liggande panel från skylift är inte så roligt. Önskar många gånger att jag haft en ställning!

Köpt begagnad?

Heij83
S skydiver skrev:
Vi har nu skylift på bygget som jag lånar gratis av en kompis, men att till exempel skjuta liggande panel från skylift är inte så roligt. Önskar många gånger att jag haft en ställning!

Köpt begagnad?

Japp, hitta en på blocket på kärra som ca täcker 96 kvadratmeter arbetsyta för ett överkomligt pris. Kan nog få tillbaka pengarna när bygget är klart om jag önskar det.

Heij83
Jag har varit usel på uppdateringar det senaste, har haft lite ledighet vilket krävs på ett projekt som detta. Sen går det inte lika fort utomhus när mörkret kommer.

men med det sagt så går det ändå framåt!
Snart klar med isoleringen på utsidan och fönstren kommer v 49 Hus under konstruktion med gul isolering och temporärt täckta fönsteröppningar.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.