Heij83
F Fisk3n skrev:
Japp, visst blir de tyngre och otympligare, men om man spikar ihop alla väggarna först och sedan monterar med traktor eller kran och därefter lägger på taket, så blir det stabilt väldigt snabbt. Då slipper man sätta utegips och spikläkten från ställningen.
Men då måste man komma till ordentligt me traktor, vilket är lite av ett problem. Sen är jag som sagt ganska rädd för vindlaster innan vi fått ihop allt med takstolar då vi har extremt höga väggar 4,20-4,50

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Men då måste man komma till ordentligt me traktor, vilket är lite av ett problem. Sen är jag som sagt ganska rädd för vindlaster innan vi fått ihop allt med takstolar då vi har extremt höga väggar 4,20-4,50
Japp, man måste kunna montera säkert för att det skall gå :)

Ja höga väggar har ni allt, blir schysst rymd inomhus sen när det är klart!

Heij83
F Fisk3n skrev:
Japp, man måste kunna montera säkert för att det skall gå :)

Ja höga väggar har ni allt, blir schysst rymd inomhus sen när det är klart!
Ja det är först nu man börjar inse hur högt det blir. Men det blir helt klart det fräckaste huset i bygden.
Konkurrerar med kyrkan bredvid

Heij83
Det växer.

• Uppförande av stommen till ett trähus med regelstommar på en betongplatta i ett omgivande grönskande område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Lizzardo och 8 till
  • Laddar…
Heij83
Äntligen så är alla ytterväggar på entréplan uppe!

• Träregelverk för ytterväggar på ett entréplan står uppe på en byggplats med byggmaterial runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Lizzardo och 8 till
  • Laddar…
Heij83
Jag kan verkligen rekommendera färdigkapat ifall det är någon som gåt i byggtankar.
Så jäkla smidigt och enkelt, även någon med typ ingen byggerfarenhet som är någorlunda händig fixar det

• Färdigkapade träramar på betonggolv i pågående byggprojekt med elektriska verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ritning för färdigkapat byggprojekt med måttsatta väggsektioner och detaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Alnervik och 5 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jag kan verkligen rekommendera färdigkapat ifall det är någon som gåt i byggtankar.
Så jäkla smidigt och enkelt, även någon med typ ingen byggerfarenhet som är någorlunda händig fixar det
Snyggt!! Vart har du beställt det färdigkapade? Jag gick i dom tankarna innan jag beställde lösvirke, fick ingen bra kontakt som kunde förmedla färdigkapat

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Snyggt!! Vart har du beställt det färdigkapade? Jag gick i dom tankarna innan jag beställde lösvirke, fick ingen bra kontakt som kunde förmedla färdigkapat
Tackar!
Det fins flera som har det, Bla. Derome och XL bygg.
Underbart då man slipper massa spill, dessutom så beställde jag spårad syl och hammarband så mätning behövs typ inte alls.
Alla väggar packas separat och varje regel är numrerad var den ska sitta mot ritningen.

Det är enklare än Lego :D

• Gilla
Gorsjo11 och 6 till
  • Laddar…
Heij83
Idag blir en tuff dag.
30 grader, strålande sol och vindstilla på bygget :sweat:

Heij83 Heij83 skrev:
Idag blir en tuff dag.
30 grader, strålande sol och vindstilla på bygget :sweat:
Ja fyfan vilken katastrof dag

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ja fyfan vilken katastrof dag
Det enda som är bra är att sylen torkar efter helgen regnande.

Heij83 Heij83 skrev:
Det enda som är bra är att sylen torkar efter helgen regnande.
Bra jobbat, kul att följa. Jag sitter och planerar nästa hus och kollar på Thernomur, kul att se det på bild :).
Jag isolerade en sida av fasaden på mitt nuvarande hus igår, gött med den värmen och glasull :)

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Ramnemark Ramnemark skrev:
Bra jobbat, kul att följa. Jag sitter och planerar nästa hus och kollar på Thernomur, kul att se det på bild :).
Jag isolerade en sida av fasaden på mitt nuvarande hus igår, gött med den värmen och glasull :)
Ska du bygga med Thermomur så ska du få ett tips.
Snåla inte med plastbroarna mellan blocken, sätt alla som beskrivningen säger och har du något ställe av någon anledning där du inte kan sätta broar som beskrivningen säger så se till att stötta ordentligt! När du tror du har stöttat ordentligt så stöttar du lite till ;).

Betongen har ENORM kraft!
Jag hade ett ställe där två väggar möttes i ett T där plastbroarna hamnade mitt i anslutande vägg,
Det började bukta betänkligt under gjutning, så det blev akut motfyllning med stora stenar.

• Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Tydligen fler som vill bo i vårt hus.
Så mycket flygmyror att det inte går att vara där.

• Träkonstruktion utomhus med svärm av flygmyror kring och på träet mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Wow
Garningen och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Efter en veckas semester är det dags att sätta igång igen.
Idag kom takstolarna och lite material för att få tätt hus.

• Lastbil med kran lyfter takstolar vid byggarbetsplats med halvfärdigt trähus i bakgrunden
    Skapa konto
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.