sjöström sjöström skrev:
Behöver er klokskap!

Vi planerar att ha vuxensovrummet på övre plan de första åren då vi har kids som är i den åldern att de fortfarande kommer över ibland på natten. Om något år så är vår plan att flytta ner i det som på ritningen kallas gästrum/kontor.

Funderar om det skulle vara vettigt att lägga till ytterligare ett badrum i anslutning till sovrummet nere.

Det som talar för: Att ha ett ”en suite badrum” känns lite som lyx och överflöd men det kanske är är vettigt att slippa halvnaken springa på ungarnas framtida pojk-flickvänner i hallen, framförallt för deras skull!

Det som talar emot: Den blir liten, och vi tappar förvaringsytor både i hallen och sovrummet men vi har ordentligt med förvaringsytor i groventrén som kommer att vara familjen primära huvudingång.

Hur skulle ni ha resonerat? Finns det någon ännu bättre lösning som jag inte ser?
Tycker att extra toan är en bra idé om man har råd till det. Är nog en sån sak man inte saknar men har man det så skulle man aldrig vilja vara utan ;)

Sen ett tips, till den vanliga toan på första plan, vänd på dörren så att ni kan ha toadörren öppen utan att man ser det från vardagsrummet, vi har ju katter som inte låter en ha stängda dörrar :crysmile:

Tycker det ser jättetrevligt ut, hur många kvadrat blir det? Många lösningar som jag själv gärna skulle vilja ha om jag skulle flytta, som skafferi, "kapprum" och många sovrum. Tycker också det verkar bra med en extra toa, även när det fungerar som gästrum kan det vara trevligt för gästen att ha ett "eget" badrum vid morgon- och kvällsbestyr.

Om man nu ska gnälla på "sekelskifte"-biten tycker jag väl mest att det är proportionerna på ert tak som inte passar in med den benämningen, det förknippar jag mer med 70-tal. Mitt 110-åriga sekelskifteshus är väldigt symmetriskt i planlösningen, och det tycker jag verkar vanligt.

Tycker hur som helst huset ser fint ut, även med 70-talsstuk på taket!:D(y)

• Gilla
sjöström
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Fönstrena är 10x15 så proportionerna känns sjysst utifrån de sekelskifteshus jag har varit och mätt på. Kul att det stämmer mot ert också!:)

Oj, vad vi velar mellan riktiga flaggfönster och lösa spröjs och fasta poster. Just nu är det som är uppritat vridfönster med mitt- och tvärpost.

Men budgeten börjar redan bli nog tight som den är utifrån de senaste tidernas prishöjningar har bygget blivit styvt 10% dyrare :cry: så just nu lutar det mot lösa utvändiga spröjs :confused:
Nu vet jag inte vilka fönstermodeller ni kollar på men vi hade samma dilemma om pris och utseende när vi valde fönster. Vi försökte också ge vårt hus en känsla av äldre stil och valde Elit MF duo 2-glasfönster. Då fick vi fasta poster med 4 rutor per fönster som hade gamla beslag. Priset var betydligt lägre än motsvarande 3-glas. U värdet marginellt sämre.

Elit MF duo 2-glasfönster med fasta poster och 4 rutor per fönster samt gamla beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ninnit
  • Laddar…
N nochl skrev:
Nu vet jag inte vilka fönstermodeller ni kollar på men vi hade samma dilemma om pris och utseende när vi valde fönster. Vi försökte också ge vårt hus en känsla av äldre stil och valde Elit MF duo 2-glasfönster. Då fick vi fasta poster med 4 rutor per fönster som hade gamla beslag. Priset var betydligt lägre än motsvarande 3-glas. U värdet marginellt sämre.

[bild]
Jag har aldrig övervägt att två glas fönster ens skulle vara ett alternativ utan har varit helt inne på SP fönsters treglas för att i alla fall få allmogeprofilen inomhus. Men det där låter ju helt klart intressant! De ser lite smäckrare ut i konstruktionen också.

Jag gissar att ni är nöjda med era fönster?

• Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
richardtenggren
Tycker Lingbo kulturfönster ser fina ut också, men osäker på pris. Är ju avknoppade från SP/Traryd sendan några år nu.

• Gilla
matkol
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Jag har aldrig övervägt att två glas fönster ens skulle vara ett alternativ utan har varit helt inne på SP fönsters treglas för att i alla fall få allmogeprofilen inomhus. Men det där låter ju helt klart intressant! De ser lite smäckrare ut i konstruktionen också.

Jag gissar att ni är nöjda med era fönster?
Absolut nöjd, de var mycket snäckrare än 3glas alternativet. Huset står i ett utsatt läge utan att överdriva och allt ser då fint ut nu 7 år senare. En positiv sak med sämre u värde är att vi sällan får den där imman som 3 glas fönster lätt får vid viss väderlek.

Ett annat alternativ är 2+1 fönster, men det är mest om man ska ha spröjs tror jag. Det ser ut som ett vanligt gammaldags kopplat 1+1 fönster, fast med 2 glas i inre bågen. Om man vill kan man sätta äkta spröjs i yttre fönstret. Det finns hos flera tillverkare, bland annat Vinäs. Vinäs (och säkert flera andra) kan bygga fönsterpartier istället för att som på ritningen sätta separata karmar kloss mot varandra på bredden.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
N nochl skrev:
Absolut nöjd, de var mycket snäckrare än 3glas alternativet. Huset står i ett utsatt läge utan att överdriva och allt ser då fint ut nu 7 år senare. En positiv sak med sämre u värde är att vi sällan får den där imman som 3 glas fönster lätt får vid viss väderlek.
Hjärtat säger riktiga flaggfönster men förnuftet säger 3-glas.. Provade rita upp och trodde jag skulle bli klokare, men inte..

• 3D-rendering av ett vitt hus med två traditionella flaggfönster vid en trädäck.
    Skapa konto
  • Två vita fönster mot en trädgård, det vänstra med småspröjs, det högra utan spröjs.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Ett annat alternativ är 2+1 fönster, men det är mest om man ska ha spröjs tror jag. Det ser ut som ett vanligt gammaldags kopplat 1+1 fönster, fast med 2 glas i inre bågen. Om man vill kan man sätta äkta spröjs i yttre fönstret. Det finns hos flera tillverkare, bland annat Vinäs. Vinäs (och säkert flera andra) kan bygga fönsterpartier istället för att som på ritningen sätta separata karmar kloss mot varandra på bredden.
Du har helt rätt @KungAnka Jag inser att det var jag som var lat när jag ritade upp och tog samma fönster som på framsidan och satte ihop dem. I vilket fall är dom specade till 2-luft!

Ritade upp sovrummet med extrabadrummet också! Tycker att det ser fullt funktionablet ut ändå!

• 3D-ritning av ett kompakt badrum med dusch, handfat, spegel och inbyggda hyllor.
    Skapa konto
  • 3D-rendering av ett sovrum med säng och angränsande badrum, möblerat i ljusa färger.
    Skapa konto
  • 3D-modellerat sovrum med vit säng, mönstrade tapeter, fönster och sminkbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Hjärtat säger riktiga flaggfönster men förnuftet säger 3-glas.. Provade rita upp och trodde jag skulle bli klokare, men inte..
Vi bytte faktiskt ut några fönster till utanpåliggande spröjs då den fasta horisontella posten tyvärr lade sig rakt över havshorisonten. Jag hittade en bild med de 2 olika varianterna bredvid varandra om du vill jämföra utseendet.

Två fönster med olika spröjs, en utan post och en med, med utsikt över ett vintrigt havslandskap.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Kan du rita (eller tänka dig) hur det ser ut när fönstren är öppnade? För min del är skillnaden stor redan när fönstren är stängda, men när man öppnar dem blir det än mer tydligt.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Hej!

Såklart kul att rita sitt eget hus, och för två amatörer tycker jag att ni gjort det riktigt bra! En tanke bara;
för en kostnad motsvarande byggkostnaden för 4 kvm skulle ni kunna anlita ett proffs (dvs en Arkitekt SAR/MSA) till att göra skiss och bygglovshandlingar som hade kapat en del överytor, ritat ett både finare och effektivare hus och dessutom (trots arvodet) kunnat spara några hundratusen åt er genom att göra huset något mindre utan att det skulle upplevas mindre. Kan vara värt att testa innan ni investerar miljoner i bygget? :)

Med vänlig hälsning, Johan

• Gilla
Annaet och 2 till
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Fasadritningar
Hur många kvm är uterummet på? :)

K
Hur går det, velar ni fortfarande angående fönstren? - Vi byggde i sydligaste Skåne och körde faktiskt 2-glas tvålufts fönster i vårt "sekelskiftesbygge". Det jag upptäckte när vi började titta på fönster var att många fönster tar väldigt mycket av glasytan för karmarna, det blev ju inte så snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.