Byggahus.se

Villa Gripenberg - en stenkloss från -46

1. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
    För lite mer än två år sedan, tog vi beslutet, vi slog till på vårt första hus!
    Det mesta var i bra skick, trots att en del märkliga uppfinningar uppkommit sedan byggåret -46.
    Detta är vår projektresa där vi gör huset till vårt och så som vi önskar att ha det, men också själva och med en begränsad budget. En del projekt kanske kommer här långt efter de gjordes, men faktum är att jag inte hittat hit innan!

Vi kan börja med ett rum på övervåningen som skulle bli ett barnrum. Även om vi inledningsvis använde det som garderob!
    Detta är en av mäklarnas bilder, vilket gör rummet betydligt större än vad det faktum var.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    MED64BE4EF99CFA421B80C4920ADD630048.jpg

Och sedan som garderob
    IMG_4188.JPG

Började med att strippa rummet
    IMG_0164.JPEG

IMG_0227.JPEG

Efter som nischer skulle sänkas in så behövdes väggen öppnas.
    Många intressanta idéer man hade -52, innerdörrar fick bli väggar och tillsammans med kutterspånet så var det isolerat.
    IMG_0361.JPEG

IMG_0165.JPEG

Visa bilaga 465012
    efter ordentligt skyfflande och dammsugandes av kutterspån så tog vi bort dörrarna. tidigare ägare (förmodligen i flertal) hade byggt på råsponten som dörrarna satt emot så vi kunde behålla ytterväggen men rikta den och sätta nytt regelverk.Dessvärre har jag inga bilder på detta.
    Sedan kapade jag upp nischerna

Redigerat 2 dec 2020 23:07
  2. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
  3. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
  4. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
  5. M
    Medlem · 165 inlägg
    Som min morbror som är gammal målare brukar säga "ni amatörer bär in spackel i burkar och sen ut det i säckar igen"

6. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
    Hehehe ligger mycket i det. Men övrning ger jus fördighet så säckarna har under åren blivit mindre!

7. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
    Ett pågående projekt här i klossen, är trappan.. ifrån suterängplan till bottenplan, till övervåning.. 31 steg som alla hade levt rätt tufft liv. Mycket skruvhål och gamla hål efter centraldammsugare gjorde beslutet att måla vangstycken och sätt steg, medan vi kommer att köra med hårdvaxolja plattstegen.
    IMG_1427.JPEG
    IMG_1434.JPEG
    IMG_1480.JPEG
    IMG_1546.JPEG
    IMG_1549.JPEG
    IMG_1559.JPEG
    IMG_1561.JPEG
    IMG_1564.JPEG
    IMG_1589.JPEG
    IMG_1623.JPEG

Nu i bilderna så har trappan fått sina första lager med kvist och sperrgrund. De kommer sedan att får en halvmatt vit lack ovanpå detta. Man ser redan här att de tidigare "vita" väggarna nu ser gula ut.. Till frugans förtjusning, och hon menar nu att vi måste ta tag i hallen på alla tre plan...yey..
    Ledstängerna håller jag nu på att måla vita även dem, Tanken är att svetsa en ny lösning senare. Men för nu så får de helt enkelt vara i detta utförande.

Redigerat 5 dec 2020 09:50
  8. E
    Medlem · 7 inlägg
    Wow! Det blir inte dumt!
    Jag gjorde om trappen i vårt tidigare hus och fick tips av killen som slipade våra golv att använda olja och inte hårdvaxolja på stegen. Av anledning att man polerar upp en rutschkana av hårdvaxen. Har inte prövat själv men jag tog hans ord på det.

9. torparavgrund
    Medlem · 184 inlägg
    Kan bekräfta att detta stämmer. Var mycket hemma hos en kompis som barn, hans päron fixade till en sliten trappa med någon slags vaxolja, vi tyckte det var skittufft att man kunde glida på hälarna från ett trappsteg till nästa med ett litet "dunk" mellan varje. Föräldrarna tyckte det var mindre tufft när hans mamma ofrivilligt gjorde något liknande och slog sig halvt fördärvad. Den slipades om illa kvickt.

10. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
    Jo jag har också fått den infon. Däremot så talar en del för att det finns med halkskydd i oljan. Jag är absolut öppen för alternativ. Tanken är en lite ljusare pigmentering i oljan

11. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
  12. E
    Medlem · 7 inlägg
    Jag körde med en vitpigmenterad olja, har inte kvar burken då den lämnades kvar till nya ägaren för underhåll. Blev kanon och matchade den övriga vita hårdvaxoljan som golvsliparn applicerade i resten av huset.

• Laddar…
  13. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
    Vet du om det var en hårdvaxolja eller en ”vanlig” träolja?

14. E
    Medlem · 7 inlägg
    Jag har för mig att jag gick till färghandeln och bad om olja för trägolv, förklarade att det var för en trappa och att jag ville ha den vitpigmenterad, jag valde det ”vitaste” alternativet. Sjukt ledsen att jag inte har märket top of mind. Skriver här om jag kommer på det.

• Laddar…
  15. niclas_swe
    Medlem · 23 inlägg
    Ingen fara, har en tanke om vad jag vill ha. Sen blir ju pigmenteringen olika beroende på både träslag och lager