Som så många andra skrivit före mig, bergvärme eller luft/vatten, beroende på vart ni bor. Sen är jag rätt säker på att ni kan tjäna lite på att tilläggsisolera också. Ta in nån expert som kan kolla vart huset eventuellt kan läcka mycket värme. Liten kostnad i det stora hela.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Rätt dumt med luft/luft om det finns vattenburen värme i huset idag
Luft/vatten alla dagar
Det beror på deras budget och tidshorisont. Jag har snarlik situation men något mindre hus och endast golvvärme på nedervåningen. Jag får en luftvärmepump levererad den här veckan, och stänger då av radiatorerna på övervåningen så att frånluftsvärmepumpen får värma en våning och luftvärmepumpen den andra.

Har de bråttom eller inte vill göra en jätteinvestering så kan det vara ett vettigt alternativ, det är nog svårt att hinna fixa bergvärme eller titta på en luftvattenvärmepump+ventilationslösning i år.

Annars hade nog det billigaste varit att stänga ventilationen, sätta elpatronen att hålla tolv grader och sedan flytta till Thailand över vintern..

StefanEriksson skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Om ni vill ha bergvärme borde en Thermia Atlas 4-18kW vara lagom om ni vill ha så varmt inne utan eltillsats.

I Ingrid Persson1 skrev:
Tänkt på att vi behöver nog 2 inomhusdelar av en luft-luft-värmepump i stället för 1 som nu. Värmen går inte runt väggar, så delar av huset värms inte upp (litet hus 80 kvm, 1 våning. Blir väldigt varmt där pumpen når. Vilka värden är viktigt att titta på för att få en riktigt bra luft-luftvärmepump? Tack på förhand.
Vi köpte en Mitsubishi Multisplit MXZ (utedelen) och två st Mitsubishi Hero (innedelen). Valde den då vi fick den rekommenderad och den skulle vara bäst-i-test. Vi har en ca 190 kvm 1,5 plansvilla. Vi märkte att den nya skickade runt luften mkt bättre än den ca 10 år gamla LVP som vi ersatte så kanske ändå räcker med en innerdel för er om ni har 80 kvm?

Detta förslag är möjligtvis helt ogenomförbart och ganska dåligt av andra skäl, men ett helt annorlunda alternativ vore ju att långtidshyra ett rum på ett bekvämt hotel i t.ex Thailand eller annat land med högkvalitativ sjukvård. Beroende på sitautionen med barn och arbete kanske det är omöjligt men kanske en behaglig lösning i varm sol. De har många läkare som är utbildade i USA. Lycka till!

J jack23 skrev:
Om ni vill ha bergvärme borde en Thermia Atlas 4-18kW vara lagom om ni vill ha så varmt inne utan eltillsats.
Kör själv med Nibe.
Har också frånluftsåtervinning med en
Nibe FLM30
Du kan enkelt byta ut din 490 med liknande och använda befintliga kanaler.

Det värsta är ändå att det är kö på allt… alla jagar allt som kannsäbka deras elförbrukningar.

Jag hade tur som (de är inte ditsatta än..) bara fick vänta ca 5 veckor på luft/luft.. vissa andra hade längre väntetid (vissa pga tid att sätta upp.. andra pga att pumparna inte räcker.. saknas både komponenter och levererad utrustning - maskinerna är helt enkelt restade).

L/l pumpar ger väldigt skön värme.. om man har problem med leder/rörelse.. och den kan nog hjälpa er delvis.. i väntan på att ni får ordning på andra alternativ.

Den höga temp ni har kräver mycket av värmesystemet.. och jag tyckte generellt inte det var mycket att säga om er förbrukning (med tanke på förutsättningarna).. nästan att jag tyckte det lät ”bra”.. för eran temp !

Sedan är det ju skit.. med elpriset :(

Börjar ni stänga ventiler o täta för mycket.. håll koll på inomhusluftens kvalite.. så ni inte får fukt/mögel el andra relaterade problem.

varje rum ni kan stänga till och sänka värmen i kan vara bra. Oftast som sjuk.. springer man inte in i alla rum dagligen.. man har ofta ett invant mönster.. (kök, bad, tv-rum, sovrum.. varav man spenderar oftast mest tid i ett par av dem - ni får leta efter just hur ni rör er)

Använd inte så mycket varmvatten (brukar vara det dyraste o värma upp l övrigt).. se över duschvanor..

Har ni kamin? Öppen spis?

Har själv en förbrukning på 38 000.. och bor i Skåne (dvs dyrare el ändå..)

Fridh78 Fridh78 skrev:
Vi köpte en Mitsubishi Multisplit MXZ (utedelen) och två st Mitsubishi Hero (innedelen). Valde den då vi fick den rekommenderad och den skulle vara bäst-i-test. Vi har en ca 190 kvm 1,5 plansvilla. Vi märkte att den nya skickade runt luften mkt bättre än den ca 10 år gamla LVP som vi ersatte så kanske ändå räcker med en innerdel för er om ni har 80 kvm?
Kan inte så mycket om detta, så är glad du svarade. Trodde värmen skulle gå runt mer i huset än den gör. Ska kolla på den modellen du skrev.
Har en Samsung airconditioner, några år gammal bara. Nyinflyttad o alltid haft vattenelement förut. Så det är helt nytt med AC. Är intressant läsa om det, och lära sig. Tack!

Håller med om förslagen om LLVP som en snabb och effektiv lösning, mycket kort återbetalningstid på investeringen.

Förslagen om att byta till modernare FLVP ställer jag mig mera tveksam till. Luftväxlingen i en typisk villa är relativt låg i jämförelse och effekten man kan få ut av en dylik installation är begränsad av luftutbytet i kåken. Men visst det kan bidra litet.

StefanEriksson skrev:
Vi brukar ha väldigt hög inomhustemp, cirka 25-27 grader.
Behöver ha hög temp p.g.a sjukdom.
Bergvärme alla dagar i veckan med det behovet oavsett var du bor i Sverige. Borra så djupt det går, har 200m själv. Djupare hål = varmare vatten in till pumpen = effektivare pump. Har du behov av kyla på sommaren, koppla en extra slinga på pumpens kalla sida och sätt in ett par fläktradiatorer på denna så får du i princip gratis AC med.
Absolut snabbaste du kan göra, det andra tar längre tid. Finns inget av isolering etc som sänker lika mycket om du har ett normalt hus. Styra ner ventilationen när det är kallt sparar mycket, och ventilationen är viktigast på sommaren då man behöver få ut fukt ur huset, inte lika viktigt på vintern.
Mitt hus hade 30.000 kWh i förbrukning, efter värmepump hälften. Sänker du ventilationen på vintern sparar du ännu mer. Skaffa en tidsstyrd termostat till badrumsgolvet och sätt in t ex en handdukstork som värmeradiator så behöver inte elgolvet värma badrummet självt.

K KjellTimell skrev:
Sänka temperatur är nog det som ger mest bang for the buck. 5% besparing för varje grad ni sänker innetempen, sägs det.

Isolera huset och sänk framledningstemperaturen med bibehållen komfort. Ökar COP/verkningsgrad.

Fundera ut vart dom 30000kWh försvinner och ta er en funderare över vad som är Nice to have kontra good to have.
5% besparing för varje grads sänkning! Ett mantra som alla energirådgivare använder. Ngn har påstått detta en gång, sedan har det blivit sanning

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
5% besparing för varje grads sänkning! Ett mantra som alla energirådgivare använder. Ngn har påstått detta en gång, sedan har det blivit sanning
Det får väl antas gälla uppvärmningskostnaden, dvs inte hushållsel och varmvatten. Vilket dominerar vintertid.
Om man tänker sig att utomhustemperaturen i stora delar av södra Sverige är ca 0 grader i snitt och man har +20 grader inomhus, så har man alltså en tempdiff inne och ute på 20 grader, och värmen som går ut genom husväggen är direkt propotionerlig mot diffen, så minskar du till +19 grader så motsvarar det 5%. Sänker du sedan till +18 inne får du lite mer än 5% i ytterligare besparing jämfört med +19 osv.
Så ja det är en sanning eller snarare en tumregel som avviker lite beroende på var du bor och hur varmt du har det, men myndigheter och andra kan ju inte ge dig formel för ditt hus, de måste generalisera lite.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Du får gärna läsa igenom inlägget en gång till innan du spottar ut dig ett sånt uttalande.

Personen lider av en neurologisk sjukdom, inte bara skadat ryggen, foten eller lilltån. Här är det hela kroppen, verkligen hela kroppen.

Sen att svensk sjukvård är en av EU:s sämsta gör inte saken bättre.

Därför är vi tvungna att hålla varm temperatur, hade man fått bra hjälp hade det säkert gått att lösa på något annat sätt.

Tack övriga för alla tips! Jättesnällt. Vi bor i elområde SE3.
Om det är värkproblematik kan jag tipsa om värmefilt, vantar och strumpor (går visserligen på el) och underställ plus ”vanliga” kläder i ull, kanske går att sänka temperaturen om hen klär sig varmt. Just ull i lager på lager blir väldigt varmt utan att bli bylsigt. Har själv problem med värk och värme lindrar ju så förstår att man vill ha varmt inomhus.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Intressant, tack!

Vi ska nog seriöst börja titta på en berg-vp eller luft/vatten-vp.

Kändes för ett par år sedan som en enorm investering som man kunde räkna hem först efter 10 år, men med dagens förhållanden så kanske den tiden är nere på ett par år.

Vi är mest rädda för att bli "lurade", läser man inte på och själv lär sig det som ska göras så är det enligt vår erfarenhet ofta tyvärr väldigt mycket lurendrejeri. Precis som att vi fått denna pump som tydligen är helt fel till detta hus.
Oavsett om ni väljer bergvärme eller vad ni väljer så bör ni ha ett rätt stort tak som ni kan få plats med solceller på. Kör båda och lägg till en kamin. Visst, det blir dyrt men det kan det kanske vara värt.

Sen är inte en värmekamera helt fel att hyra.

S
Låt den drabbade gå runt med infraröd värmare på ett stativ och tofflor. Då lär den alltid känna dig varm.

Sen väljer du valfritt alternativ av allt annat som redan har föreslagits och sänker temperaturen till 20grader.

• Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.