Muhammed al-Hakim skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Muhammed al-Hakim skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Muhammed al-Hakim skrev:
Hej!

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
En Nibe F730 kan du nog få tag på innan vintern skulle jag tro... Om du bor i rätt del av landet.. Vill du kan du ju skicka ett PM, tänker inte sälja något....

P
K KarroZoo skrev:
Ts verkar vara den som är minst intresserad av tråden....
Är ganska deppigt att läsa folk som skriver "ta på dig en mössa - värma så mycket är som att ha hål i tanken - ta på dig en tjock tröja" osv osv. Trots att jag flertalet gånger skrivet att det är p.g.a en sjukdom, tänker inte gå in på diagnoser. Förresten är det nog inte p.g.a sjukdomen. Är p.g.a att Sverige är så kasst!

Men resterande tackar vi självklart för. Bara det att folk svarar utan att läsa.:sick:

Muhammed al-Hakim skrev:
Är ganska deppigt att läsa folk som skriver "ta på dig en mössa - värma så mycket är som att ha hål i tanken - ta på dig en tjock tröja" osv osv. Trots att jag flertalet gånger skrivet att det är p.g.a en sjukdom, tänker inte gå in på diagnoser. Förresten är det nog inte p.g.a sjukdomen. Är p.g.a att Sverige är så kasst!

Men resterande tackar vi självklart för. Bara det att folk svarar utan att läsa.:sick:
Tänkte faktiskt samma sak som TS, svara på det som efterfrågas. sedan killgissas det en hel del med, frånluftsvärmepump innebär INTE värmd tilluft, pumpen omvandlar varm luft till varmt vatten som värmer varmvattentanken och vattenradiatorer.
Förstår heller inte tjatet om luft/luft eller dubbla luft/luft. Om man nu har ett utbyggt vattenburet system, använd det.
Och värmebehovet är som störst och elmätaren räknar flest kWh på vintern när solceller inte ger något och effektiviteten i alla värmepumpar utom bergvärme går ned (går ned lite för bergvärme, men borrar man djupt är det inget problem.)
Frånluftsvärmepump kan heller inte omvandla mer varm luft till värme än den som ventileras ut ur huset, dvs all värme som går ut genom väggar och fönster försvinner.
Ska du ha kvar huset ett tag finns bara ett alternativ. Kör själv bara varmvatten i min bergvärme på natten när elen är billig och värmer i 1a hand huset då med. Hoppas att jag inte behöver värma för mycket på dagen i vinter.
Hoppas att det löser sig.
Så, ska du ha kvar huset

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Björn_66 skrev:
Tänkte faktiskt samma sak som TS, svara på det som efterfrågas. sedan killgissas det en hel del med, frånluftsvärmepump innebär INTE värmd tilluft, pumpen omvandlar varm luft till varmt vatten som värmer varmvattentanken och vattenradiatorer.
Förstår heller inte tjatet om luft/luft eller dubbla luft/luft. Om man nu har ett utbyggt vattenburet system, använd det.
Och värmebehovet är som störst och elmätaren räknar flest kWh på vintern när solceller inte ger något och effektiviteten i alla värmepumpar utom bergvärme går ned (går ned lite för bergvärme, men borrar man djupt är det inget problem.)
Frånluftsvärmepump kan heller inte omvandla mer varm luft till värme än den som ventileras ut ur huset, dvs all värme som går ut genom väggar och fönster försvinner.
Ska du ha kvar huset ett tag finns bara ett alternativ. Kör själv bara varmvatten i min bergvärme på natten när elen är billig och värmer i 1a hand huset då med. Hoppas att jag inte behöver värma för mycket på dagen i vinter.
Hoppas att det löser sig.
Så, ska du ha kvar huset
Du glömmer att alla inte har råd att kasta 100 lök eller vänte tiderna på vissa saker nu.
Luft luft är billigt och går ofta att få tag på och snabbt på plats. Jag körde 2 sådana trots väl utbyggt vatten buret. Min bror bytte till luft vatten. Jag betalade 35k för båda med installation. Min bror betalade över 100k installationen var gratis för svärfadern jobbar som det. Han fock även vänta ett par månader jag väntade en vecka....

• Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
Galne Gunnar skrev:
Kanske bra att hålla igen lite även om du låst till 64 öre i tre år…..
Absolut och det gör jag genom att sänka totala innertemperaturen med två grader och istället nyttja luftvärmen när vi är hemma.
Sen finns det en annan fördel och det är att få ner genomsnittliga årsförbrukningen inför en eventuell försäljning.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Muhammed al-Hakim skrev:

Tråkigt att du känner så, man jag förstår och sympatiserar. Min fru har en kronisk ledsjukdom och reagerar illa på kyla/kallt klimat men vi har elektriska värmefiltar lite här och var i huset som hon lindar in sig i när det blir kallare inne p.g.a. omslag i vädret.
En elektrisk värmefilt tar mellan 100-140W (jag kollad de vi har) så de går ganska "billigt" så kanske något att testa på?

• Gilla
Aprilmaj och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Sahara är inget land, det är en öken, och för alla som gått på en sanddyn i Sahara kan intyga att det inte alls är halkfritt, man glider som bara den!
Nu är det här väldigt OT:
Det beror på att sandkornen i sahara öken inte har vassa kanter utan kanterna är rundade.
Den sand vi här i norden tänker på har vassa kanter och greppar då tag i varandra och blir stabilare.
Det är tex därför de i Dubai köpt in MASSOR med tankfartyg med sand för att kunna bygga sina skyskrapor.
(Förendade Arabemiraten & Dubai har inte alls bara en hel öken med gratis sand att ta ifrån ... varför köper de då in sand? jo "rundad" sand ger mycket dålig hållfasthet på cementen )

• Gilla
MiaV och 3 till
  • Laddar…
Muhammed al-Hakim skrev:

Samtidigt lämnar ju din attityd lite övrigt att önska... faktiskt.

Det är inte normalt att i Sverige ha en innetemperatur i hela huset på 27 grader, speciellt inte ett så stort hus som du verkar bo i. Det går inte bara att knäppa med fingrarna och köpa in en teknisk lösning för detta. Vill du ha ventilation i huset kommer ju en stor del av den varmluft som exempelvis luft-luft-värmepumparna blåser in att vädras rakt ut i tomma intet om du nu inte har någon sorts ventilation med värmeåtervinning, exempelvis FTX.

Tror inte någon är illvillig, men bara för att någon har en sjukdom (antagligen relaterat till ledvärk) som "kräver" en omgivande temperatur på 27 grader, betyder ju inte detta att HELA huset måste ha den temperaturen. Personen i fråga kan ju göra andra saker för att hålla sin person varm, som kläder, elektrisk värmefilt eller vad som nu kan hjälpa. En lösning kan bestå av många olika saker, det är nog detta som folk vill försöka förmedla. Att som du är inne på hålla 27 grader i hela huset under vintern uppfattar nog många som den dyraste/sämsta. En sammansatt lösning av flera olika saker behöver ju inte vara mindre dålig för det, eller?

Vänd på det, vad är rimligast att kyla på sommaren med höga elpriser, hela huset eller sovrummen och kanske ett allrum?

/S

• Gilla
nochl och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu är det här väldigt OT:
Det beror på att sandkornen i sahara öken inte har vassa kanter utan kanterna är rundade.
Den sand vi här i norden tänker på har vassa kanter och greppar då tag i varandra och blir stabilare.
Det är tex därför de i Dubai köpt in MASSOR med tankfartyg med sand för att kunna bygga sina skyskrapor.
(Förendade Arabemiraten & Dubai har inte alls bara en hel öken med gratis sand att ta ifrån ... varför köper de då in sand? jo "rundad" sand ger mycket dålig hållfasthet på cementen )
Beviset för att lite offtopic aldrig är fel. Nu har man lärt sig något nytt och när jag bygger mitt sommarpalats i Sahara så gör jag inte misstaget att blanda betong med sanden på tomten. Det hade ju kunnat bli jättetokigt.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Du glömmer att alla inte har råd att kasta 100 lök eller vänte tiderna på vissa saker nu.
Luft luft är billigt och går ofta att få tag på och snabbt på plats. Jag körde 2 sådana trots väl utbyggt vatten buret. Min bror bytte till luft vatten. Jag betalade 35k för båda med installation. Min bror betalade över 100k installationen var gratis för svärfadern jobbar som det. Han fock även vänta ett par månader jag väntade en vecka....
Det är nog inga större problem att utöka banklånet lite för installation av bvp.
Kamrerer gillar payoff på 2-3 år.

Muhammed al-Hakim skrev:

Frågar igen

Vad jobbar du med?

P
D David_.._ skrev:
Frågar igen

Vad jobbar du med?
Jag är ägare till ett företag. Vad tänkte du på? :thinking:

K karlmb skrev:
Det är nog inga större problem att utöka banklånet lite för installation av bvp.
Kamrerer gillar payoff på 2-3 år.
Möjligt men att räkna payoff metoden är den sämsta metoden att räkna tillbaka pengarna. Anuitets eller nuvärdes metoden är bättre.

Muhammed al-Hakim skrev:

Bry dig inte om de som stör dig, det är tillräckligt med läskunnigt folk som svarat vettigt - de kan du läsa och fundera på. Man märker vilka som svarar bara för de måste säga något (istället för att scrolla vidare till andra trådar) och de som faktiskt iaf försöker komma med något tips/vara hjälpsamma..

Sverige är ungefär lika kasst som andra länder, alla länder har sina för och nackdelar.

Du behöver inte delge någon några diagnoser, de ska räcka att du ställer din fråga med de "villkor" du har.. VARFÖR du har dessa krav.. ska de/vi eg inte bry oss om!

Det är jäkligt tröttsamt ibland att se vissa svar. Ett par grader i inomhustemperaturen kan göra att skiljer mellan att kunna ta sig upp ur sängen eller om man blir kvar i sängen.. (och då snackar man inte om att bli kvar i sängen för man är trött).

Som sagt, det finns många alternativ att läsa härinne.. tips och trix.. de kanske inte pasar er, eller de kan vara svåra att genomföra - men alla tips har inte varit dåliga (eller illa ment).

• Gilla
  • Älska
Peken och 3 till
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Bry dig inte om de som stör dig, det är tillräckligt med läskunnigt folk som svarat vettigt - de kan du läsa och fundera på. Man märker vilka som svarar bara för de måste säga något (istället för att scrolla vidare till andra trådar) och de som faktiskt iaf försöker komma med något tips/vara hjälpsamma..

Sverige är ungefär lika kasst som andra länder, alla länder har sina för och nackdelar.

Du behöver inte delge någon några diagnoser, de ska räcka att du ställer din fråga med de "villkor" du har.. VARFÖR du har dessa krav.. ska de/vi eg inte bry oss om!

Det är jäkligt tröttsamt ibland att se vissa svar. Ett par grader i inomhustemperaturen kan göra att skiljer mellan att kunna ta sig upp ur sängen eller om man blir kvar i sängen.. (och då snackar man inte om att bli kvar i sängen för man är trött).

Som sagt, det finns många alternativ att läsa härinne.. tips och trix.. de kanske inte pasar er, eller de kan vara svåra att genomföra - men alla tips har inte varit dåliga (eller illa ment).
:heart::heart:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.