Hej! Ska byta vattenutkastare men är osäker på hur jag stänger av vattnet på bästa sätt. Jag har följt alla vattenledningar men hittar ingen ballofix, iaf inte till det röret jag behöver stänga av.

Det ser ut att finnas två avstängningar på vardera sidan vattenmätaren, men den den ena, ett rött handtag, är avsågat vad det verkar och jäkligt segt, får den inte att röra sig samt att jag inte törs vålda för mycket.

Den andra ser ut att likna såna elementsavstängningar jag läst om i andra trådar.

Frågan är då vad ska jag göra för att stänga av vattnet?

• Rött avstängningshandtag på en vattenledning, pepparrör och vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rörsystem med vattenledning, synlig ventil med rost och avlagringar, monterad på vägg, kopparrör ansluter under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ge dig på den röda spaken. Försök vrida den medurs. Förr eller senare måste du ändå få den att röra sig. Det finns inte för mycket våld. Om du inte får den att röra sig är det rörmokaren som behöver byta men det är inte någon bråttom sak.
Om du får den att röra på sig - grattis!
Tänk på att motionera alla avspärrningar en gång om året, just för att motverka att dom blir fasta.
Det kan finnas andra avspärrningar som stänger av delar av vattensystemet. Följ rören.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ge dig på den röda spaken. Försök vrida den medurs. Förr eller senare måste du ändå få den att röra sig. Det finns inte för mycket våld. Om du inte får den att röra sig är det rörmokaren som behöver byta men det är inte någon bråttom sak.
Om du får den att röra på sig - grattis!
Tänk på att motionera alla avspärrningar en gång om året, just för att motverka att dom blir fasta.
Det kan finnas andra avspärrningar som stänger av delar av vattensystemet. Följ rören.
Okej! Tack för snabbt svar 👍 ska göra det i fortsättningen, har precis bott vårat första år i kåken.

Finns tyvärr inga andra avspärrningar, det får bli nästa projekt att installera det.

Magnus E K
Kan vara bra att veta hur man upprättar en vägspärr i pannrummet.

• Haha
snaggletooth
  • Laddar…
Allt färgavskrap tyder på att någon behövt vålda med den röda kranen förr, och har tagit hjälp av verktyg för att få den att röra sig.

Jag antar att ni inte fått vattenmätaren bytt det senaste åren men om så vore fallet hade det varit bättre att stänga av efter mätaren, den kommer fellarma om den går torr enligt de som installerade vår nya.

Bor man i hus kan det räcka med en avstängning tycker jag, värre i lägenhet om man måste bryta för andra.

Men du borde byta ut ventilerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.