Bankskivan skrev:
Kritik måste man få framföra, jag tror det är därför han lagt ut bilderna på sitt kök
Anledningen att jag visade mina bilder var nog främst för att många andra här på forumet gör det. Alltid intressant att se andras lösningar och val. Av responsen att dömma förstår jag ju att vårt kök inte hör till de allra bästa, men vi är själva nöja och tycker att det fungerar precis som vi vill.

dasjo skrev:
Jag håller med rico et al om att det sällan blir riktigt jättebra när man bygger franska lantkök i sextiotalshus
Nä, det är möjligt att det ligger något i det. Jag är ingen expert på vad som passar var. Säkert är dock att flera av de exakt likadan villorna på denna gatan har tämligen nymonterade ekkök, så jag är inte ensam om att vara korkad på den fronten.

Det är svårt att ge negativ kritik utan trampa allt för hårt på kreatörens tår.
Jodå! Trampa på ni. Det är ju jag som får lida i det hemska köket!  Inte ni! ;)

Bjothi skrev:
Grattis till ett skit snyggt kök. Funderar själv på fassettkakel, vilken storlek valde ni?
10 X 20 Cm

johansjostrand skrev:
Precis som jag skrev så ska man ju välja det man tycker är finast själv. Sen kan andra ha åsikter som går åt ett annat håll, men det är ju liksom skit samma bara man själv är nöj. Det är säkert många som tycker att det köket jag precis köpt är fult och korkat på många olika sätt (t ex har vi bara tre små väggskåp, men det var allt som fick plats.)

Snyggt, härligt kök att arbeta i. Allting lättillgänglig.
Skulle gärna byta, ni kan få vårt lägenhetskök med vita slitna luckor, ett vitt kakel med en gulnad fog och dåligt planerad yta. Diskmaskin av modell bänk, och en fläkt som fungerar allt annat än tillfredsställande. Det är bara att säga till, om de skulle vara så ;)

johansjostrand skrev:

En eloge till johansjostrand för att du bara låter det rinna av dig och inte påverkas :o
Själv hade jag gått igång för länge sedan...

Gratulerar, vilket tjusigt kök. Vi skall själv byta om ett par veckor (ikea) och jag ser verkligen fram emot det efter att ha tittat på Ditt. Mitt råd är att Njuuuuta nu när det blev så fint.
hälsningar
Micha

Rico:
Såg ditt inlägg om rostfritt.
Måste bara få säga att många svenska är så komiska i sin strävan att vara "rätt" och "inne". - Rostfritt överallt får mej i bästa fall att småle, i sämsta fall att bli kräkfärdig eftersom jag tror att jag är inlagd på akuten, för att inte tala om "rena ytor", "less is more" o.s.v. Känns som är förlegad 90-tals inredningsideal. För att inte tala om "funkis". Hur komiskt som helst. Kanske en liten PH-lampa också ..? Hur kul är det att alla andra har likadant ?

Pius skrev:
Rico:
Såg ditt inlägg om rostfritt.
Måste bara få säga att många svenska är så komiska i sin strävan att vara "rätt" och "inne".  - Rostfritt överallt får mej i bästa fall att småle, i sämsta fall att bli kräkfärdig eftersom jag tror att jag är inlagd på akuten, för att inte tala om "rena ytor", "less is more" o.s.v. Känns som är förlegad 90-tals inredningsideal. För att inte tala om "funkis". Hur komiskt som helst. Kanske en liten PH-lampa också ..? Hur kul är det att alla andra har likadant ?
Tycker själv att rostfritt är snyggast, men det är som allt annat en smaksak. Rico är bannad så han kan inte svara själv. Man kan tycka att den enkla designen är finast utan att överdosera på Louis Poulsen och myranstolar, även om många inredningstidningar verkar tycka att det är nödvändigt. Det finns ett mellanting mellan detta och franska lantkök i vartenda radhus. Det är då det blir personligt.

Hej! Vi ska snart sätta igång med totalrenovering av ett kök nästan identiskt med ditt. Vi har valt ett vitt ikea kök och skulle vilja ha diskmaskinen som du har placerat din dvs till vänster när man står och diskar...men på ikea så sa man att detta inte var någon bra lösning. Fick ingen bra förklaring varför (bara att det inte fungerade med den så nära väggen)...så därför ville jag kolla hur det har fungerat för Er...och fick ni göra någon "speciallösning" för att kunna ha den placerad där?

Inte johansjostrand men svarar ändå!

Vi ska också ha diskmaskinen på motsvarande placering. 2 saker är dock tänkvärda - dels att du måste ha passbit sista 5-10 cm så att du verkligen kan öppna luckan, och så är det värt att tänka på vad du har för material på väggen bredvid. En nydiskad maskin släpper ifrån sig massvis med varm ånga när du öppnar luckan, och har du då tapet bredvid så kommer den på sikt att släppa.

Vi har inte riktigt kommit fram till vilket material vi ska ha på väggen, men det blir antingen kakel, rostfri plåt (hela diskbänken ska vara rostfri) eller glasskiva (ska ha glas som stänkskydd ovanför diskbänken).

Konstigt att personen på ikea inte kunde ge er de två argumenten ovan?!?!

/alacs

Mian72 skrev:
Hej! Vi ska snart sätta igång med totalrenovering av ett kök nästan identiskt med ditt. Vi har valt ett vitt ikea kök och skulle vilja ha diskmaskinen som du har placerat din dvs till vänster när man står och diskar...men på ikea så sa man att detta inte var någon bra lösning. Fick ingen bra förklaring varför (bara att det inte fungerade med den så nära väggen)...så därför ville jag kolla hur det har fungerat för Er...och fick ni göra någon "speciallösning" för att kunna ha den placerad där?
Jag hade diskmaskinen närmast väggen. Det blir rätt mycket skvätt av kaffemuggar, vinglas mm på väggen, när de är på väg in i diskmaskinen.
Sen kan ju IKEA mena att det kan bli svårt att öppna luckan om den hamnar för nära väggen. Alla väggar är ju inte raka.
Är man sedan högerhänt så är det bekvämare att ha diskmaskinen till höger om hon, för då får man använda högerhanden för att flytta grejer därifrån till maskinen.

Mian72 skrev:
Så därför ville jag kolla hur det har fungerat för Er...och fick ni göra någon "speciallösning" för att kunna ha den placerad där?
Tjena!
Anledningen till att vår diskmaskin står där är att den är minst i vägen. Vi tänkte till en början ha den till höger om diskbänken, men i nedfällt läge blockerar den då hela köksgången och kan i värsta fall bli livsfarlig om någon skulle snubbla och falla eller vad som helst. Som tidigare skrivet, måste man börja med en passbit vid väggen. Vi hade dessutom ett element där så passbiten är ganska stor, 80 mm för at vara exakt.

Lycka till!

Fantastisk förvandling  :D
Gillar fläktkåpan. Grymt snygg.

johansjostrand - Skulle du vilja lägga ut en närbild på kaklet? Ska snart sätta upp fasettkakel och är inte heller sugen på ngn fog, fast jag har aldrig sett det utan. Är alla plattorna riktigt raka eller blir det en del glipor? Om glipor, hur har ni gjort då? - Tackar på förhand :)

Såhär ser det ut. Jag tycker nog att plattorna är och sitter hyffsat raka. Kanske skiljer nån tiondel, men inget man ser med blotta ögat.

• IMGP0934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker kaklet blev rackarns snyggt utan fog men min sambo är inte övertygad... Han tycker det borde kunna smita in skräp mellan plattorna utan fog. Har du upplevt ngt sånt än? Eller kan man lägga en tunn tunn siliconsträng mellan plattorna?

RicoRider skrev:
Ek kan vara skit snyggt i ett stort kök i nån herrgård eller ett fett funkishus, men hur snyggt blir det i det lilla radhuset? Kåken/lägenheten blir aldrig större
145 + 55 kvm friliggande villa. Köket blir nog däremot aldrig större... ;D

¤ maria ¤ skrev:
Tycker kaklet blev rackarns snyggt utan fog men min sambo är inte övertygad... Han tycker det borde kunna smita in skräp mellan plattorna utan fog. Har du upplevt ngt sånt än? Eller kan man lägga en tunn tunn siliconsträng mellan plattorna?
Tiden får väl utvisa om det sammlas något mellan plattorna eller ej. Men jag tror inte det kommer bli nån fara. Det finns inga såna tendenser som det ser ut nu. Att kleta silicon kan nog bli krångligt.

Kul att du gillade det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.