31 988 läst ·
120 svar
32k läst
120 svar
Vill jag verkligen ha hus...
Jag tror att om du läser igenom det du skrivit så inser du att du inte vill byta lägenheten mot ett hus. 😜Erik JS skrev:Ja, som trådtiteln lyder. Jag velar något sjukt mycket. Har haft som mål att bo i hus sedan barnen föddes, men det blev aldrig av då vi inte hade råd att köpa något inom de centralare delarna och inte ville flytta ut från puls, kommunikationer och vänner.
Idag är barnen ganska stora och ekonomin ser helt annorlunda ut. Vi har väldigt högt lånelöfte, långt över genomsnittet och kan bosätta oss i dom finaste villaområdena.
Men jag får fan i mig kalla fötter när det börjar budas. Ett stort problem är att jag faktiskt trivs otroligt bra i lägenheten. Den är STOR, nära 120 kvm, jag bor högst upp, det är modernt, fräscht, stooor balkong, hiss direkt ner till varmgarage, tyst, inga problem i världen. Grannar syns knappt. Man är nästan helt anonym. Mycket centralt med närhet till ALLT. Detta gör beslutet svårare för mig. Hade det funnit något jag stört mig på kanske det hade varit lättare att ta steget.
Egentligen har vi inget direkt behov att flytta till hus, utan det skulle mer vara en lyxuppgradering föreställer jag mig. Kanske att man får mer frihet inne i själva huset att väsnas, ha fester osv, men hur ofta har man behov av det? Stor altan är najs, men den måste ju underhållas osv.
Jag får som sagt kalla fötter och börjar leta problem - finns inget varmgarage, får bara plats med 2 bilar, huvudvärk om saker går sönder och måste fixas, trädgård, otryggheten att inte bo högt upp, kanske få jobbiga grannar, osv, osv. Jag är rädd för att dra på mig problem när livet är så otroligt enkelt och fritt. Kan bara stänga dörren och dra iväg vart jag vill i världen, när jag vill utan att oroa mig för inbrott eller att gräset ska klippas eller vad det nu kan vara.
Är det någon annan som befunnit sig i samma sits och som ändå tagit steget? Googlade lite och hittade en tråd på Reddit som hette något i stil med "saker jag önskat att jag vetat innan jag köpte hus" och det var rätt många som hade ångrat sig eller hatade att bo i hus. Jag vill inte bli en av dom 😅
Det är ett jäkla projekt att köpa, sälja och flytta också, så jag vill minimera risken att göra misstag. Har flyttat mycket senaste åren för att till slut trivas i denna lägenhet.
”If there is doubt, there is no doubt”.
Eftersom du verkar ha någotsånär ekonomiska förutsättningar tycker jag du ska satsa på en tomt i den storleken..Erik JS skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
vill du verkligen ha hus när du trivs där du är, inte vill lägga pengarna på ett hus, inte har hittat ett hus du gillar, inte bott i hus förut och du inte vill lägga tiden på att underhålla ett hus?
Nä.
En mer intressant fråga kanske är vilka aspekter du saknar med ditt boende idag som du tänker att ett hus kan bidra med, och hur du istället kan ändra din lägenhet så den har de sakerna?
Nä.
En mer intressant fråga kanske är vilka aspekter du saknar med ditt boende idag som du tänker att ett hus kan bidra med, och hur du istället kan ändra din lägenhet så den har de sakerna?
Gå naken på tomten kan skapa många trådar på BH, var försiktig med det...Erik JS skrev:
Du starta ju en tråd den 19 feb om svarta prickar på balkongen, i huset du nyss köpt?
Att bo i lägenhet är bra ... om man inte vill fixa med saker.
Personligen skaffade jag eget hus då jag skiljde mig.
Vill kunna bestämma som jag vill med saker o ting och ville ha ett varmgarage som gick att göra om till hobby-verkstad med svarvar(trä och metall), bordssåg, pelarborrmakin, bandsåg etc.
Är extremt nöjd.
Men tror inte TS skulle bli nöjdare i hus än i sin nuvarande lägenhet.
Tycker man inte att antingen leka projektledare för hantverkare eller att det är roligt att göra saker själv och samtidigt inte eg har ett intresse av att ha en verkstad etc etc ... då är nog hus ingen bra ide.
Har en kompis som bott i lägenhet hela sitt liv, skaffade fru och de lät bygga ny villa ...
De blev bara sisådär nöjda och tyckte att det var för mycket jobb att få det svenska byggföretaget att göra det som de lovat .... så vad gör de? De köper nybyggt i Spannien!! (tydligen 10 resor värre att få byggföretagen att stå för vad de lovat) och flyttat ned dit permanent.
Iom att TS verkar ha det gott ställt skulle jag i hans ställe bo kvar i lägenheten.
Skaffa ett fritidshus på landet/ skärgården etc istället inom 2 (max 3) timmars bilfärds avstånd.
Då har TS både och.
Känner TS m fru att "oj vi spenderar nästan all vår tid i fritidshuset än i lägenheten" tja då kan det vara dag att kolla på hus igen.
Och tonnårsungarna har kvar sina vänner där de bor nu, de kan bjuda ut dem på fester i fritidshuset etc, TS slipper jobbet med att flytta hela bohaget etc
Personligen skaffade jag eget hus då jag skiljde mig.
Vill kunna bestämma som jag vill med saker o ting och ville ha ett varmgarage som gick att göra om till hobby-verkstad med svarvar(trä och metall), bordssåg, pelarborrmakin, bandsåg etc.
Är extremt nöjd.
Men tror inte TS skulle bli nöjdare i hus än i sin nuvarande lägenhet.
Tycker man inte att antingen leka projektledare för hantverkare eller att det är roligt att göra saker själv och samtidigt inte eg har ett intresse av att ha en verkstad etc etc ... då är nog hus ingen bra ide.
Har en kompis som bott i lägenhet hela sitt liv, skaffade fru och de lät bygga ny villa ...
De blev bara sisådär nöjda och tyckte att det var för mycket jobb att få det svenska byggföretaget att göra det som de lovat .... så vad gör de? De köper nybyggt i Spannien!! (tydligen 10 resor värre att få byggföretagen att stå för vad de lovat) och flyttat ned dit permanent.
Iom att TS verkar ha det gott ställt skulle jag i hans ställe bo kvar i lägenheten.
Skaffa ett fritidshus på landet/ skärgården etc istället inom 2 (max 3) timmars bilfärds avstånd.
Då har TS både och.
Känner TS m fru att "oj vi spenderar nästan all vår tid i fritidshuset än i lägenheten" tja då kan det vara dag att kolla på hus igen.
Och tonnårsungarna har kvar sina vänner där de bor nu, de kan bjuda ut dem på fester i fritidshuset etc, TS slipper jobbet med att flytta hela bohaget etc
Tack alla för intressanta svar. Jag fortsätter spana på Hemnet och så får vi se. Jag har ganska specifika krav numera, både vad gäller typ av hus och område, så det är inte ens säkert att det kommer dyka upp något igen vi kan tänka oss.
Vi bor som sagt jäkligt bra i lägenheten, så även om jag fortfarande är lockad till hus så har mitt nuvarande boende gjort mig otroligt kräsen. Det är första gången jag inte stör mig på en enda sak och det betyder något oerhört mycket har jag lärt mig. Det finns ett stort värde i att känna harmoni i livet.
Det enda jag saknar egentligen, det är väl att man inte riktigt kan väsnas så mycket som man skulle vilja alltid, men ju äldre man blir minskar också detta behov. I alla fall för mig.
Att köpa fritidshus istället är ingen dum idé. Har tittat runt lite och man kan få nästan nybyggda hus för 3.5 mkr med stor tomt.
Vi får se hur det går. Håller er underrättade 👍
Vi bor som sagt jäkligt bra i lägenheten, så även om jag fortfarande är lockad till hus så har mitt nuvarande boende gjort mig otroligt kräsen. Det är första gången jag inte stör mig på en enda sak och det betyder något oerhört mycket har jag lärt mig. Det finns ett stort värde i att känna harmoni i livet.
Det enda jag saknar egentligen, det är väl att man inte riktigt kan väsnas så mycket som man skulle vilja alltid, men ju äldre man blir minskar också detta behov. I alla fall för mig.
Att köpa fritidshus istället är ingen dum idé. Har tittat runt lite och man kan få nästan nybyggda hus för 3.5 mkr med stor tomt.
Vi får se hur det går. Håller er underrättade 👍
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är ju lite så man får jobba. Ställa upp en lista på vilka positiva egenskaper & känslor man är ute efter, prioritera dom och se vad som passar in.
Jag tycker det är en intressant och utvecklande diskussion kring avvägningarna då jag ofta balanseras mellan frågorna. Det är en stark filosofisk faktor som inte ska underskattas.
En sak som jag tycker är skön med huset är just att jag har allt samlat. Bilen står 4m från köket, men ska jag vara ärlig används inte tomten och altanen så mycket. En park är i mina ögon nästan mer värt och skillnaden är främst att det är direktaccess från altan/balkong till gräsmattan. Det finns ju marklägenheter som har samma och till och med en park utanför dörren.
I villaområden kan man inte låta och elda hur som helst, så är det en faktor man vill åt att ha sig en liten fristad och vildmarkskänsla är det kanske bättre att kolla på närliggande fritidshus/torp. Så nära att det är inom tänjbart pendlingsavstånd (<1,5h) så man åker ut direkt efter jobbet på fredag kväll.
Hiss ner till varmgarage låter underbart, inte massa regn och skit när man ska fippla med bilen.
Jag tycker det är en intressant och utvecklande diskussion kring avvägningarna då jag ofta balanseras mellan frågorna. Det är en stark filosofisk faktor som inte ska underskattas.
En sak som jag tycker är skön med huset är just att jag har allt samlat. Bilen står 4m från köket, men ska jag vara ärlig används inte tomten och altanen så mycket. En park är i mina ögon nästan mer värt och skillnaden är främst att det är direktaccess från altan/balkong till gräsmattan. Det finns ju marklägenheter som har samma och till och med en park utanför dörren.
I villaområden kan man inte låta och elda hur som helst, så är det en faktor man vill åt att ha sig en liten fristad och vildmarkskänsla är det kanske bättre att kolla på närliggande fritidshus/torp. Så nära att det är inom tänjbart pendlingsavstånd (<1,5h) så man åker ut direkt efter jobbet på fredag kväll.
Hiss ner till varmgarage låter underbart, inte massa regn och skit när man ska fippla med bilen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg