337 598 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Jodå, visst är det så, men å andra sidan kan man bromsa 60 ton i kraftig nerförsbacke med asfalt utan större problem.F fsn skrev:
Fast det kan man ju få om man motorbromsar i halka med en vanlig bakhjulsdriven bil också.F fsn skrev:
Jag håller med om fysik och bromsfördelning, men vidhåller att antalet gånger grusväg och halka sätter ned möjligheten till regenerering kraftigt bör vara relativt små och därmed troligen inte väga så mycket sett till helheten när man designar en budget elbil...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Frågan var vad som var effektivast, inte vad som går att göra. Det är ett faktum att bakhjulsdrivna elbilar har regenereringsbegränsning och/eller frambromsstöttning för att stabilisera upp bilen även på ren asfalt under vissa förutsättningar.J JohanLun skrev:Jodå, visst är det så, men å andra sidan kan man bromsa 60 ton i kraftig nerförsbacke med asfalt utan större problem.
Fast det kan man ju få om man motorbromsar i halka med en vanlig bakhjulsdriven bil också.
Jag håller med om fysik och bromsfördelning, men vidhåller att antalet gånger grusväg och halka sätter ned möjligheten till regenerering kraftigt bör vara relativt små och därmed troligen inte väga så mycket sett till helheten när man designar en budget elbil...
Jag föredrar själv bakhjulsdrift, men det är trots det ett faktum att det är effektivare med framhjulsdrift ur det perspektivet även om det är rätt marginellt. Det jag stör mig på är begåvningsreserven som tror att risken för bakhjulssladd är större på framhjulsdrivet, det är inte ens nära att vara rätt.
Och på en lastbil på 60 ton så har du mycket vikt över drivande hjul, det är inte en rättvis jämförelse med en personbil.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Överföringsavgifter varierar en del men om man bara antar att det är minst 16öre + moms så betyder det att du har ett fast avtal på ca 15öre + moms eller nåt sånt?@ @ndreas skrev:
Jag hoppas alla förstår att tiden då man skrev extremt attraktiva fasta avtal är över och det kommer troligtvis landa minst 4gånger högre eller kanske tom upp mot 70-75 öre som bäst nästa gång man skall teckna nytt avtal. Det finns också en sannolikhet att elbolagen som blöder svårt pga underskattade elpriser inte vill erbjuda fasts avtal i framtiden.
Och jag tänker att det kanske inte behöver vara det som är mest effektivt och ger bäst prestanda på en budget elbil. Utan att andra faktorer kan avgöra. Utan att ha några fakta är det svårt att säga hur ofta (globalt, för alla har inte ishalka) det är ett problem och isåfall hur mycket förkortad range man får. Säkert otroligt beroende på körsätt och om det är stad eller landsväg. Jag hoppas och tror på små, billiga, lätta, okomplicerade elbilar. Och personligen är drift fram (tex Zoe) eller bak (tex i3) inte något som skulle avgöra mitt val.F fsn skrev:Frågan var vad som var effektivast, inte vad som går att göra. Det är ett faktum att bakhjulsdrivna elbilar har regenereringsbegränsning och/eller frambromsstöttning för att stabilisera upp bilen även på ren asfalt under vissa förutsättningar.
Jag föredrar själv bakhjulsdrift, men det är trots det ett faktum att det är effektivare med framhjulsdrift ur det perspektivet även om det är rätt marginellt. Det jag stör mig på är begåvningsreserven som tror att risken för bakhjulssladd är större på framhjulsdrivet, det är inte ens nära att vara rätt.
Och på en lastbil på 60 ton så har du mycket vikt över drivande hjul, det är inte en rättvis jämförelse med en personbil.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Igen, det är inte det det handlar om. Ta två relativt lika elbilar som Polestar 2 och Tesla 3. Teslan är påtagligt energieffektivare och det beror inte på bättre regenerering.J JohanLun skrev:Och jag tänker att det kanske inte behöver vara det som är mest effektivt och ger bäst prestanda på en budget elbil. Utan att andra faktorer kan avgöra. Utan att ha några fakta är det svårt att säga hur ofta (globalt, för alla har inte ishalka) det är ett problem och isåfall hur mycket förkortad range man får. Säkert otroligt beroende på körsätt och om det är stad eller landsväg. Jag hoppas och tror på små, billiga, lätta, okomplicerade elbilar. Och personligen är drift fram (tex Zoe) eller bak (tex i3) inte något som skulle avgöra mitt val.
Fast även diesel/bensin kommer knappast att bli billigare framöver?F fsn skrev:Överföringsavgifter varierar en del men om man bara antar att det är minst 16öre + moms så betyder det att du har ett fast avtal på ca 15öre + moms eller nåt sånt?
Jag hoppas alla förstår att tiden då man skrev extremt attraktiva fasta avtal är över och det kommer troligtvis landa minst 4gånger högre eller kanske tom upp mot 70-75 öre som bäst nästa gång man skall teckna nytt avtal. Det finns också en sannolikhet att elbolagen som blöder svårt pga underskattade elpriser inte vill erbjuda fasts avtal i framtiden.
Räknar vi på 2 kWh/mil för elbilen resp. 0,6 liter/mil á 25 kr för dieselbilen är det "billigare" med el så länge elpriset är under 7,50 kr kWh.
/Krille
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 682 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 682 inlägg
Jo, än större anledning att "skita i" var drivningen sitter. Jag tror man med dagens avancerade antisladdsystem och logik kring regenerering kan tänka som de flesta icke-tekniska tänker. Man sätter sig i bilen och kör. Man bör inte få sladd. Räckvidden blir som den blir. Baserat på hur bilen är konstruerad, om drivlinan är effektiv eller har förluster, luftmotstånd, rullmotstånd, mjukvarans "smarthet", värmepump osv. Hur många som köper en fossilbil analyserar egentligen i detalj hur tekniken är uppbyggd. Jag tror tex många inte vet om bilen är bak eller fram eller fyrhjulsdriven, om det är en konventionell automat eller robotiserad låda. Alltså, många vet knappt om det är bensin eller diesel. Min fru brukar fråga (de få gånger hon tankar), vad har vi för bil nu? Står bakom tankluckan svarar jag.F fsn skrev:
Om jag köper en begagnad bil så tittar jag efter om det finns några vanliga och dyra fel eller underhåll.
Om jag "leasar" en bil så tittar jag på månadskostnad.
Jag har inte jagat sista öret på "bränslekostnad", det tror jag inte är det som kostar mest i ägandet.
Du har gått från att framhålla bakhjulsdrivna bilars alla fördelar, till att säg att det inte spelar någon roll? Jag håller med om att 90% av köpare inte bryr sig, men ingenjörerna som sitter och bygger bilarna måste ju ändå väga för och nackdelar med olika lösningar.
Jo, hinner inte elektroniken med och man har kraftig regenering så kan det kanske vara ett problem. Man borde göra regenerering mer styrd av föraren.F fsn skrev:
Men tillräckligt med energi kan man hämta från bakaxeln iaf, vilket var vad detta handlar om.
Om skälet till framhjulsdriven elbil är att regenering är ineffektiv så kör jag hellre cykel. Dina argument om bromsdimensionering är just som från begåvningsreserven.F fsn skrev:Frågan var vad som var effektivast, inte vad som går att göra. Det är ett faktum att bakhjulsdrivna elbilar har regenereringsbegränsning och/eller frambromsstöttning för att stabilisera upp bilen även på ren asfalt under vissa förutsättningar.
Jag föredrar själv bakhjulsdrift, men det är trots det ett faktum att det är effektivare med framhjulsdrift ur det perspektivet även om det är rätt marginellt. Det jag stör mig på är begåvningsreserven som tror att risken för bakhjulssladd är större på framhjulsdrivet, det är inte ens nära att vara rätt.
Och på en lastbil på 60 ton så har du mycket vikt över drivande hjul, det är inte en rättvis jämförelse med en personbil.
Trodde vi förstod varandra gällande bakjulsdrift men du vågar tydligen aldrig motorbromsa då.
Herregud vad man kan snöa in på en faktor..