337 598 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Håller med.useless skrev:
Ja, huvudanledningen till att i princip alla (ICE-) bilar idag är i grunden framhjulsdrivna är att det är billigare att trycka ner en standardiserad tvärställd motor med hela drivlinan integrerad. Från början fanns även 'säkerhetsaspekten' att en framhjulsdriven bil är mer förutsägbar i sämre väglag, men sånt löser man med elektroniska stabiliseringssystem idag.
Med en modern elbil är man fri att göra som man vill och då placerar man i första hand motor och drivning bak så man får bättre köregenskaper och en billigare konstruktion.
I en småbil (ICE) är det ju av packningskäl vettigast att ha framhjulsdrift. En gammal VW bubbla var ju smart packningsmässigt, men (för mig som kört rätt mycket bubbla) finns andra nackdelar med motorn bak. Men båda delar att man inte har en kardan genom hela bilen.
I en stor premiumbil kanske inte kostnad och utrymme är ett problem, dessutom är det ett bättre sätt att få ned mycket kraft i backen, dels pga dynamiken och dels pga man slipper drivknutar mm varför bakhjulsdrift huvudsakligen är kvar på stora motorstarka premiumbilar. Problemet är ju att en tung motor fram gör att vikten på bakhjulen blir liten. Men igen, en stor bil är lättare att "optimera" viktfördelningen än en liten bil man försökt dra ned på allt.
Att man för länge sen hade bakhjulsdrift bör varit för att det helt enkelt var för komplicerat att driva framhjulen som också ska vara svängbara.
Fyrhjulsdrift är givetvis mest optimalt körmässigt, men det har också ett pris genom högre tillverkningskostnad, underhåll och bränsleförbrukning.
Så kommer elbilarna som vänder upp och ned på detta. Batterierna sitter ofta mitt i bilen så viktfördelning är inget problem alls. Motorn är liten och lätt och behovet av en komplicerad transmission minimal. Reglerbarheten i en elmotor enormt mycket bättre än en motsvarande modern ICE bil. ESP system gör att risken för bakvagnskast (som var anledning att vissa tyckte bakhjulsdrivet var läskigt att köra) minimeras.
Jag ser inte annat än att framtidens små elbilar kommer vara bakhjulsdrivna i övervägande del, och det dessutom med förbättrad körbarhet.
Är man bara en vettig förare är bakhjulsdrift inga problem alls. Men det är ju lättare att skylla på att bilen är kass att köra på vintern än att fundera på om man som förare kanske behöver lära sig köra bättreMagnus Filip skrev:
Har aldrig haft problem med bakhjulsdrift. Föredrar bakhjulsdrift framför framhjulsdrift. Kan man bara köra så är det inga problemD Daniel 109 skrev:
En nackdel är att den mesta delen av bromsverkan kommer på framhjulen, och om du vill regenerera mesta möjliga ström är det där du skall ha "generatorn" dvs motorn.J JohanLun skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Hmm, jag trodde att framhjul och bakhjul roterade med ungefär lika många rpm under färd så att det inte spelar någon roll för strömåtervinningen ifall regenerering sker fram eller bak. Rotation och massa är samma. Så hur kan det regenereras mer ström med motorn fram än bak?M -MH- skrev:
Har en bakhjulsdriven elbil från 2011. Bilen har tre lägen för regenerering där den kraftigaste medger enpedalskörning. Regenereringen sätter in när man släpper gasen eller trampar lätt på bromsen och eftersom det då bromsas på de drivande bakhjulen medan framhjulen rullar fritt, så eliminimeras risken för bakvagnskast vid riktigt halt väglag jämfört med om regenerering hade skett på framhjulen.
En annan fördel, jag läst mig till men inte kunnat testa och jämföra, är att ESP ofta fungerar effektivare på bil med bakhjulsdrivning. Att vändcirkeln är 9 meter är en annan trevlig effekt från bakhjulsdrivningen.
Bilen är nu 12 år och vi kör fortfarande på samma bromsbelägg som satt på bilen som fabriksny och bak har den trumbromsar vilket också verkar vara närmast underhållsfritt. Varje besiktning utan anmärkningar.
Ingen imponerande räckvidd med sitt mindre batteri, men helt klart den bästa bil vi någonsin har haft av de 9 man hunnit rosta sig igenom under åren.
Redigerat:
Ända till hjulen låser sig. Och de bakre hjulen låser sig tidigare (dvs vid mindre bromskraft) än de främre. Det är därför skivorna bak ofta rostar ihop.Eriksgatan skrev:
Tyvärr är det exakt tvärt om. Man får bakvagnskast om man bromsar enbart bakhjulen, men inte om man bromsar enbart framhjulen.Eriksgatan skrev:
Tänk dig att du sitter på en cykel och bromsar. Vilket av hjulen får då mer tyngd på sig? Jo det främre. Vilket innebär att greppet på det främre ökar (ökat tryck=ökad friktion) - vilket då gör att man kan ha större bromskraft på det främre hjulparet.
Tänk nu tvärt om, att du trampar på som en galning. Vad händer då. En cykel "lyfter" då framhjulet eller iallafall minskar trycket på framhjulet. Vilket leder till att det får sämre grepp vid acceleration.
Om man dessutom testar att bromsa hårt på grus med fram resp bakhjul på en cykel så får man olika beteende. På en bil vill man inte som nämnts tidigare få bakjulssladd.
Det innebär att vid bromsning så går att få störst kraft från framhjul, för framkomlighet eller kraftig acceleration är det bäst att ha drivning på bakhjulen. Om vi antar att viktfördelning stillastående är 50-50.
Nu tror jag bromsåtervinningsenergin vid så kraftig inbromsning vi talar om här (risk för låsta hjul) innehåller såpass lite energi och görs såpass sällan att man faktiskt kan nöja sig med att inte kunna återvinna allt. Trots allt har en elbil hjulbromsar och batteriet kan troligen heller inte ta emot så mycket laddning som en kraftig inbromsning ger. Tänk en "vanlig" liten elbil, så har den troligen inte förmåga att spinna med hjulen i säg 70km/h och sannolikt kan den då inte reverserat bromsa och återvinna mer energi än den kan ge för framdrift. Därmed vågar jag nog gissa att småbilar kommer ha tillräcklig återvinning på bakhjulen. Om vi pratar elsportbilar så är det en annan sak, men nu tänker jag mig typiskt en bil i "Zoe" klass... Det är inget krutpaket a la Tesla utan en mormorsbil sett till effekt...
Tänk nu tvärt om, att du trampar på som en galning. Vad händer då. En cykel "lyfter" då framhjulet eller iallafall minskar trycket på framhjulet. Vilket leder till att det får sämre grepp vid acceleration.
Om man dessutom testar att bromsa hårt på grus med fram resp bakhjul på en cykel så får man olika beteende. På en bil vill man inte som nämnts tidigare få bakjulssladd.
Det innebär att vid bromsning så går att få störst kraft från framhjul, för framkomlighet eller kraftig acceleration är det bäst att ha drivning på bakhjulen. Om vi antar att viktfördelning stillastående är 50-50.
Nu tror jag bromsåtervinningsenergin vid så kraftig inbromsning vi talar om här (risk för låsta hjul) innehåller såpass lite energi och görs såpass sällan att man faktiskt kan nöja sig med att inte kunna återvinna allt. Trots allt har en elbil hjulbromsar och batteriet kan troligen heller inte ta emot så mycket laddning som en kraftig inbromsning ger. Tänk en "vanlig" liten elbil, så har den troligen inte förmåga att spinna med hjulen i säg 70km/h och sannolikt kan den då inte reverserat bromsa och återvinna mer energi än den kan ge för framdrift. Därmed vågar jag nog gissa att småbilar kommer ha tillräcklig återvinning på bakhjulen. Om vi pratar elsportbilar så är det en annan sak, men nu tänker jag mig typiskt en bil i "Zoe" klass... Det är inget krutpaket a la Tesla utan en mormorsbil sett till effekt...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 703 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 703 inlägg
Eller typ HELT TVÄRT OM. Det är väl självklart att en framhjuls- eller 4-hjulsdriven elbil regenererar mer då naturligtvis mer bromsning sker fram.Eriksgatan skrev:
Hmm, jag trodde att framhjul och bakhjul roterade med ungefär lika många rpm under färd så att det inte spelar någon roll för strömåtervinningen ifall regenerering sker fram eller bak. Rotation och massa är samma. Så hur kan det regenereras mer ström med motorn fram än bak?
Har en bakhjulsdriven elbil från 2011. Bilen har tre lägen för regenerering där den kraftigaste medger enpedalskörning. Regenereringen sätter in när man släpper gasen eller trampar lätt på bromsen och eftersom det då bromsas på de drivande bakhjulen medan framhjulen rullar fritt, så eliminimeras risken för bakvagnskast vid riktigt halt väglag jämfört med om regenerering hade skett på framhjulen.
En annan fördel, jag läst mig till men inte kunnat testa och jämföra, är att ESP ofta fungerar effektivare på bil med bakhjulsdrivning. Att vändcirkeln är 9 meter är en annan trevlig effekt från bakhjulsdrivningen.
Bilen är nu 12 år och vi kör fortfarande på samma bromsbelägg som satt på bilen som fabriksny och bak har den trumbromsar vilket också verkar vara närmast underhållsfritt. Varje besiktning utan anmärkningar.
Ingen imponerande räckvidd med sitt mindre batteri, men helt klart den bästa bil vi någonsin har haft av de 9 man hunnit rosta sig igenom under åren.![]()
Mitt elcykelbatteri är på 360 Wh (36V, 10Ah) =0,36kWhF fsn skrev:
Antar man att elen högt räknat kostar 3 kr/kWh inkl allt så blir kostnaden = 1,08 kronor per laddning av HELT TOMT batteri. Om arbetsgivaren/tagaren inte tål den eventuella förmånsskatten på detta belopp så vet jag inte vart vi är på väg.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 703 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 703 inlägg
Typ så. Lite som att ladda en mobiltelefon. Det var väl bara RyanAir som inte tillät sina anställda att föra det vad jag vet?D Dilato skrev: