337 598 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Förvisso. Eller kan man förundra sig över varför någon vill dra iväg med husvagnen på vintern? Husvagnscampa på vintern går över mitt förstånd? Det finns ju stugor att hyra eller hotell.B Bjober skrev:[bild]
Detta är idag. 1590/1700kg vagn står i princip plant, bilen i nerförslut. Så halt att jag inte fick i släpkontakten, båda fötterna halkade undan. Men det funkade en gång att backa tillbaks (testade) . En timme senare kom jag 2 meter men fick sen sanda .
Fick gå omväg för bredvid bilen tog jag mig inte fram. Visst är det 4wd och bilen är tung men det märks att det även bromsar och det står däcken för.
Mina dubbade däck hade inte gjort det bättre.
I slitage mm/mil är de nog sämre än dubbdäcken men i prestanda efter 2-3 säsånger är de överlägsna.
Hade det varit en elbil hade det gått ännu bättre , av tidigare nämnda skäl.
Volvo Lastvagnar gör för övrigt nu reklam om eldriftens överlägsenhet i halt väglag. Då har man som jag förstår ändå en motor fram, en standard växellåda och bakhjuldrift. Inte optimalt i mitt tycke.
Ja det låter ju mer än överjävlig sniket. Sen kanske man som arbetsgivare ser det lite annorlunda om man helt plötsligt får tiotals eller hundratals anställda som vill ladda sina cyklar. Tänker på alltifrån mängden eluttag till eventuella (brand)risker.F fsn skrev:
Njae. inte om det är arbetsgivarens telefon.F fsn skrev:
Har testat på sommaren någon gång när jag var liten. Trångt och kass. Inget riktigt kök. Alla störde alla. Värdelöst när det regnade.V videopac skrev:
Men är man bara ett par och kan betala för mkt bensin så kan det nog vara mysigt.
Nöjde mig med att rulla 20meter idag pga att den stod i vägen....och så fick jag ju lite forumsnacksunderlag.Magnus Filip skrev:
Eller varför tog du upp det alls? Dra en sån stor husvagn med en vanlig personbil? Ser det på vägarna ofta och vagnen vobblar. En rejäl pick-up borde det va. Annaes kan det kvitta tycker jag.B Bjober skrev:
Jag undrar om vi kommer tillbaks till genbilen. Under senaste världskriget så fanns det 80000 bilar i Sverige.
http://www.gengas.se/build_gasifier.htm
http://www.gengas.se/build_gasifier.htm
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Bra frågor som jag tycker förtjänar ett tydligare svar än de fått. (Har stuvat om två likartade frågor.)Alfredo skrev:
Det är de vanligaste snabbladdarna, men att betrakta som äldre standard. De nya kan ofta ladda med 150–350 kW. De flesta elbilar kan dock inte ladda så snabbt, och i alla fall inte så länge. Ju fullare batteri, desto långsammare kan det ta emot laddning.Alfredo skrev:
Ja, det är ganska normalt, särskilt på 50 kW-laddare. Ofta står dessa ensamma (medan nyare laddare ofta installeras i grupp) vilket gör att det generellt blir bra för alla om ingen laddar onormalt länge. Parat med att laddeffekten bilen kan ta emot går ner över tid är nog 45 min. en rimlig kompromissnivå när man vill styra bort användning med straffavgifter. Vissa gör det redan efter 30 min.Alfredo skrev:
Det finns som sagt snabbare laddare och kör man långt vill man gärna tidsoptimera så att man laddar från 10 till 80 % per laddning. På exempelvis min ID4 skulle det dock motsvara 54 kWh, så på det viset är ju 45 min med en 50 kW-laddare i minsta laget. Men det finns som sagt snabbare laddare. Med en 150 kW-laddare laddar man kanske dubbelt så fort. Att det inte är tre ggr så fort beror alltså på att bilen sällan kan ta emot så mycket som 150 kW mer än under en kort stund när batteriet är nästan tomt.Alfredo skrev:
För egen del är dock min långa ”standardresa” strax över bilens räckvidd, och då räcker ett McD-stopp med en 50 kW-laddare utmärkt. Många som kör 30–40 mil har nog liknande uppfattning.
Jag tycker det låter lite dyrt, men inom det normala. De 50 kW-laddare jag brukar använda i Sörmland och Östergötland ligger på en femma jämnt, men har gått upp från 3–4 kr under vintern. Elen är dyr nu.Alfredo skrev:
Ännu snabbare laddare är ännu dyrare, så klarar man sig på det man får i från en 50 kW-laddare på ett McD-stopp så kan det vara prisvärt. Och som andra påpekat, det mesta laddar man ju ändå hemma.
Vet inte riktigt vart du vill komma... jag tog upp det som svar på tidigare diskussion om dubbfritt , bak/framhjulsdrift, elbil mm mm.Magnus Filip skrev:
Jag äger för övrigt en lång f250 7,3 diesel också och tycker båda bilarna drar vagn bra i alla väglag. VWn är smidigare och något billigare. Forden är frän men tar plats.
Slinger det har man lastat fel.
Vill komma till att jag tycker det är lurigt i allmänhet att möta stora husvagnar dragna av vanliga mindre personbilar, speciellt när de vobblar.B Bjober skrev:Vet inte riktigt vart du vill komma... jag tog upp det som svar på tidigare diskussion om dubbfritt , bak/framhjulsdrift, elbil mm mm.
Jag äger för övrigt en lång f250 7,3 diesel också och tycker båda bilarna drar vagn bra i alla väglag. VWn är smidigare och något billigare. Forden är frän men tar plats.
Slinger det har man lastat fel.
Aah jag minns med vördnad Gösta & Hjördis i Solstollarna à la 1987... Var det en Mini de körde? Och så samma storlek på husvagn som Bjober här ovanförMagnus Filip skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Varför är det lättare att möta en stor husvagn dragen av en stor bil än en stor husvagn dragen av en liten bil om inget av ekipagen vobblar?Magnus Filip skrev:
Samma fråga kan väl ställas om båda ekipagen vobblar.