P
B Bjober skrev:
[bild]
Detta är idag. 1590/1700kg vagn står i princip plant, bilen i nerförslut. Så halt att jag inte fick i släpkontakten, båda fötterna halkade undan. Men det funkade en gång att backa tillbaks (testade) . En timme senare kom jag 2 meter men fick sen sanda .
Fick gå omväg för bredvid bilen tog jag mig inte fram. Visst är det 4wd och bilen är tung men det märks att det även bromsar och det står däcken för.
Mina dubbade däck hade inte gjort det bättre.
I slitage mm/mil är de nog sämre än dubbdäcken men i prestanda efter 2-3 säsånger är de överlägsna.

Hade det varit en elbil hade det gått ännu bättre , av tidigare nämnda skäl.

Volvo Lastvagnar gör för övrigt nu reklam om eldriftens överlägsenhet i halt väglag. Då har man som jag förstår ändå en motor fram, en standard växellåda och bakhjuldrift. Inte optimalt i mitt tycke.
Förvisso. Eller kan man förundra sig över varför någon vill dra iväg med husvagnen på vintern? Husvagnscampa på vintern går över mitt förstånd? Det finns ju stugor att hyra eller hotell.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det för snål arbetsgivare som inte tillåter laddning av cykelbatteri?
Ja det låter ju mer än överjävlig sniket. Sen kanske man som arbetsgivare ser det lite annorlunda om man helt plötsligt får tiotals eller hundratals anställda som vill ladda sina cyklar. Tänker på alltifrån mängden eluttag till eventuella (brand)risker.

F fsn skrev:
Får du ladda din mobiltelefon på jobbet, det är ju lika stor förmån det med?
Njae. inte om det är arbetsgivarens telefon. :crysmile:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Förvisso. Eller kan man förundra sig över varför någon vill dra iväg med husvagnen på vintern? Husvagnscampa på vintern går över mitt förstånd? Det finns ju stugor att hyra eller hotell.
Eller på sommaren, finns väl inget läge där husvagn vore att föredra :giggle:
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
P
V videopac skrev:
Eller på sommaren, finns väl inget läge där husvagn vore att föredra :giggle:
Har testat på sommaren någon gång när jag var liten. Trångt och kass. Inget riktigt kök. Alla störde alla. Värdelöst när det regnade.
Men är man bara ett par och kan betala för mkt bensin så kan det nog vara mysigt.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Förvisso. Eller kan man förundra sig över varför någon vill dra iväg med husvagnen på vintern? Husvagnscampa på vintern går över mitt förstånd? Det finns ju stugor att hyra eller hotell.
Nöjde mig med att rulla 20meter idag pga att den stod i vägen....och så fick jag ju lite forumsnacksunderlag. :crysmile:
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
P
B Bjober skrev:
Nöjde mig med att rulla 20meter idag pga att den stod i vägen....och så fick jag ju lite forumsnacksunderlag. :crysmile:
Eller varför tog du upp det alls? Dra en sån stor husvagn med en vanlig personbil? Ser det på vägarna ofta och vagnen vobblar. En rejäl pick-up borde det va. Annaes kan det kvitta tycker jag.
 
P
N Nilsson i Boda skrev:
Jag undrar om vi kommer tillbaks till genbilen. Under senaste världskriget så fanns det 80000 bilar i Sverige.

[länk]
Biogas finns ju, nära samma sak
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag var "inblandad" i en laddning häromdagen och som i princip helt okunnig inom ämnet dök det upp några frågor. Vi snabbladdade vid en McDonalds.
Bra frågor som jag tycker förtjänar ett tydligare svar än de fått. (Har stuvat om två likartade frågor.)
Alfredo Alfredo skrev:
  • Effekten var 50 kW. Låter det rimligt och normalt?
Det är de vanligaste snabbladdarna, men att betrakta som äldre standard. De nya kan ofta ladda med 150–350 kW. De flesta elbilar kan dock inte ladda så snabbt, och i alla fall inte så länge. Ju fullare batteri, desto långsammare kan det ta emot laddning.
Alfredo Alfredo skrev:
  • Man fick stå parkerad och ladda max 45 minuter. Normalt?
  • Efter 45 minuter tillkom en "trängselavgift" med 180 kronor i timman. Normalt och rimligt?
Ja, det är ganska normalt, särskilt på 50 kW-laddare. Ofta står dessa ensamma (medan nyare laddare ofta installeras i grupp) vilket gör att det generellt blir bra för alla om ingen laddar onormalt länge. Parat med att laddeffekten bilen kan ta emot går ner över tid är nog 45 min. en rimlig kompromissnivå när man vill styra bort användning med straffavgifter. Vissa gör det redan efter 30 min.
Alfredo Alfredo skrev:
  • På 45 minuter skulle då maximalt laddas 37,5 kWh, eller som bäst uppemot 20 mil. Inte ens nära fulladdat. Brukar det fungera så eller missar jag något?
Det finns som sagt snabbare laddare och kör man långt vill man gärna tidsoptimera så att man laddar från 10 till 80 % per laddning. På exempelvis min ID4 skulle det dock motsvara 54 kWh, så på det viset är ju 45 min med en 50 kW-laddare i minsta laget. Men det finns som sagt snabbare laddare. Med en 150 kW-laddare laddar man kanske dubbelt så fort. Att det inte är tre ggr så fort beror alltså på att bilen sällan kan ta emot så mycket som 150 kW mer än under en kort stund när batteriet är nästan tomt.

För egen del är dock min långa ”standardresa” strax över bilens räckvidd, och då räcker ett McD-stopp med en 50 kW-laddare utmärkt. Många som kör 30–40 mil har nog liknande uppfattning.

Alfredo Alfredo skrev:
  • Kostnaden var om jag fattade rätt 6 kr/kWh eller sisådär 12 kr/mil. Kanske normalt och rimligt men inte direkt jättebilligt men så är det kanske med "publik snabbladdning"?
Jag tycker det låter lite dyrt, men inom det normala. De 50 kW-laddare jag brukar använda i Sörmland och Östergötland ligger på en femma jämnt, men har gått upp från 3–4 kr under vintern. Elen är dyr nu.

Ännu snabbare laddare är ännu dyrare, så klarar man sig på det man får i från en 50 kW-laddare på ett McD-stopp så kan det vara prisvärt. Och som andra påpekat, det mesta laddar man ju ändå hemma.
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Eller varför tog du upp det alls? Dra en sån stor husvagn med en vanlig personbil? Ser det på vägarna ofta och vagnen vobblar. En rejäl pick-up borde det va. Annaes kan det kvitta tycker jag.
Vet inte riktigt vart du vill komma... jag tog upp det som svar på tidigare diskussion om dubbfritt , bak/framhjulsdrift, elbil mm mm.
Jag äger för övrigt en lång f250 7,3 diesel också och tycker båda bilarna drar vagn bra i alla väglag. VWn är smidigare och något billigare. Forden är frän men tar plats.
Slinger det har man lastat fel.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
P
B Bjober skrev:
Vet inte riktigt vart du vill komma... jag tog upp det som svar på tidigare diskussion om dubbfritt , bak/framhjulsdrift, elbil mm mm.
Jag äger för övrigt en lång f250 7,3 diesel också och tycker båda bilarna drar vagn bra i alla väglag. VWn är smidigare och något billigare. Forden är frän men tar plats.
Slinger det har man lastat fel.
Vill komma till att jag tycker det är lurigt i allmänhet att möta stora husvagnar dragna av vanliga mindre personbilar, speciellt när de vobblar.
 
Magnus Filip skrev:
Eller varför tog du upp det alls? Dra en sån stor husvagn med en vanlig personbil? Ser det på vägarna ofta och vagnen vobblar. En rejäl pick-up borde det va. Annaes kan det kvitta tycker jag.
Aah jag minns med vördnad Gösta & Hjördis i Solstollarna à la 1987... Var det en Mini de körde? Och så samma storlek på husvagn som Bjober här ovanför
 
Fairlane
Magnus Filip skrev:
Vill komma till att jag tycker det är lurigt i allmänhet att möta stora husvagnar dragna av vanliga mindre personbilar, speciellt när de vobblar.
Varför är det lättare att möta en stor husvagn dragen av en stor bil än en stor husvagn dragen av en liten bil om inget av ekipagen vobblar?

Samma fråga kan väl ställas om båda ekipagen vobblar.
 
Unikt namn
F fsn skrev:
vilka nackdelar har du identifierat på fossildrivna bakhjulsdrivna bilar?
Med bakhjulsdrift vill man sladda runt på vintern, och det är dyrt med dagens bensinpriser :(
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med bakhjulsdrift vill man sladda runt på vintern, och det är dyrt med dagens bensinpriser :(
Det får gå på nöjeskontot.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.