334 443 läst ·
1 951 svar
334k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Normalt sett kostar elen mellan 1-2kr per kwhR RalleB skrev:Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.
däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?
Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
Och max hemma brukar vara mellan 3-11kwh...
Så per timme 3-22kr...
Nu när en kwh kan kosta 10kr är det såklart lite knepigare
Sabbar hans statistik….. gubben måste vara autistisk. Se till att han skaffar en riktig hobby för han har uppenbarligen för mycket fritid.
Jag hade talat om för svärmor att vi kommer inte för gubbjäveln släpper inte till nån el. Så får vi se hur hett det blir om öronen för gubben.
Jag hade talat om för svärmor att vi kommer inte för gubbjäveln släpper inte till nån el. Så får vi se hur hett det blir om öronen för gubben.
De vi känner i Norrland erbjuder alltid motorvärmare till gäster så lite ladd borde inte vara några bekymmer för som flesta.R RalleB skrev:Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.
däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?
Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
Oavsett elpris blir det liksom inte stora summor en kväll ändå..
Trevlig svärfar som inte låter dottern/sonen få ladda sin gemensamma bil över ett besök på julafton.
Släpp det, ladda innan och före.
Du kan ju dock vara fräck tillbaka någon gång han ska låna något eller få hjälp. Eller så är du bara bättre och låter familjen gå före "elstatistik".
Kutym är att man erbjuder sig betala för strömmen man laddar, för er andra som undrar hur man löser detta dilemma i elbilslivet.
Själv laddar jag upp min bil hos svärfar nu över jul, han vill inte ha betalt men jag swischar ändå 2kr/kwh, vare sig han vill eller inte
enfaspetar med reducerad ström (6A) för er som är oroliga.
Släpp det, ladda innan och före.
Du kan ju dock vara fräck tillbaka någon gång han ska låna något eller få hjälp. Eller så är du bara bättre och låter familjen gå före "elstatistik".
Kutym är att man erbjuder sig betala för strömmen man laddar, för er andra som undrar hur man löser detta dilemma i elbilslivet.
Själv laddar jag upp min bil hos svärfar nu över jul, han vill inte ha betalt men jag swischar ändå 2kr/kwh, vare sig han vill eller inte
Skulle kunna gissa att svärfar har hört att risken finns för brand och möjligtvis oxå att han har obundet pris och ingen aning hur mycket det kostar med en laddning… Känner en nära herre (min far) som oxå har fått för dig att springa och skriva av elmätaren en gång om dagen för att följa förbrukning trots att allt finns på elbolagets hemsida färdigt med staplar… men det är hopplöst att försöka lära honom logga in på hemsidan… Man får helt enkelt bara acceptera att folk får för sig saker och låta det hållas. Bäst för julefridens skull
Svärfars kanske har effekttaxa…