337 618 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
H Haladria skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Men när du valt att åka laddbart så ska du väl inte lägga in i kalkylen att du systematiskt ska kunna snika till dig laddning under dina resor - oavsett om du betalar för de exakta kWh eller inte. Det kan finnas flera olika anledningar till varför någon inte vill att du ska ladda hos dem.Nötegårdsgubben skrev:
Med bensinbil beräknar man ju inte heller att man ska få tag i bensin hos den man besöker. Man ser till att man klarar sig själv. Nödsituation är en helt annan sak!
Du har valt en biltyp som har dessa begränsningar och får planera därefter.
S sonabr4000 skrev:Men när du valt att åka laddbart så ska du väl inte lägga in i kalkylen att du systematiskt ska kunna snika till dig laddning under dina resor - oavsett om du betalar för de exakta kWh eller inte. Det kan finnas flera olika anledningar till varför någon inte vill att du ska ladda hos dem.
Med bensinbil beräknar man ju inte heller att man ska få tag i bensin hos den man besöker. Man ser till att man klarar sig själv. Nödsituation är en helt annan sak!
Valt och valt? Familj och allt kostar en del och då flong ny bil och inget mek alls för 1995sek/mån + lite el istället för19 sek litern och över tusenlappen tankningen det ger det sig självt.S sonabr4000 skrev:Men när du valt att åka laddbart så ska du väl inte lägga in i kalkylen att du systematiskt ska kunna snika till dig laddning under dina resor - oavsett om du betalar för de exakta kWh eller inte. Det kan finnas flera olika anledningar till varför någon inte vill att du ska ladda hos dem.
. Är några år före i tiden bara det. Du kommer i kapp och har el-bil också om ett tag
Redigerat:
Så om någon vill köpa 20 liter bensin av dig så går inte det för att det sabbar statistiken på ditt betalkort? TS har väl inte sagt att han vill ladda gratis?G gedholm skrev:
Kan väl bara konstatera att tråden belyser människan ur ett beteendeperspektiv.
Vi har olika syn på vad som är viktigt i livet, för vissa är tabellen med förbrukad el en livsfråga som inte får rubbas.
Ungefär som Arkimedes ropade "rubba inte mina cirklar" som var ritade i sand innan han blev ihjälhuggen av en romersk soldat. (om det nu är sant).
Vi har olika syn på vad som är viktigt i livet, för vissa är tabellen med förbrukad el en livsfråga som inte får rubbas.
Redigerat:
Svärfar bör lägga till en stapel i Excel-dokumentet för "oförutsedda utgifter", tex svärsöner, hantverkare osv som uppenbarligen kan dra extra el. 
Stämmer, beteenden, efter allt vi vart med om e jag totalt allergisk mot påpekande och folks olika jobbiga åsikter från de jag stöter på. När man haft manuel bil frågar de varför köpte du inte automat? Och när man har automat frågar de varför köpte du inte manuell? Det är väl roligare ?A AndersS skrev:Kan väl bara konstatera att tråden belyser människan ur ett beteendeperspektiv.
Vi har olika syn på vad som är viktigt i livet, för vissa är tabellen med förbrukad el en livsfråga som inte får rubbas.Ungefär som Arkimedes ropade "rubba inte mina cirklar" som var ritade i sand innan han blev ihjälhuggen av en romersk soldat. (om det nu är sant).
Men åldersskillnaden då? Varför delar ni inte på föräldraledigheten? Varför är det alltid hon som hämtar och lämnar barnen? Kan du inte laga mat? Varför köpte du el-bil för? E de verkligen bra? Varför kör du dubb fritt, tänkt om det är jättehalt?
Stöter bort dom snabbare än snabbt. Men släkt är svårare, bara dra ner påt kan man göra.
Min släkt är totalt motsatt nåt så otroligt motsatt.
Redigerat:
Oavsett hur lite laddning gäster har skulle jag inte kunna erbjuda laddning dagtid nu på vintern om jag får elbilsgäster med grund i hur nära gränsen jag ligger nu belastningsmässigt och hur enkelt det är att knäcka en av huvudsäkringarna. Sanningen är att jag kan belasta max 8 amp sommartid om köket ska vara igång samtidigt.
Detta testades i somras när svärmor var på besök...
Undrar också hur de har tänkt ? Häst å vagn? Tvinga alla flytta till lägenhet i storstäderna?VidarH skrev:
Oavsett hur lite laddning gäster har skulle jag inte kunna erbjuda laddning dagtid nu på vintern om jag får elbilsgäster med grund i hur nära gränsen jag ligger nu belastningsmässigt och hur enkelt det är att knäcka en av huvudsäkringarna. Sanningen är att jag kan belasta max 8 amp sommartid om köket ska vara igång samtidigt.
Inget fossilt och el-bil i stället. Sedan räcker inte ampen till på massa ledningar å brist på el e de samtidigt. Och landet vårt är kallt.
Det är väl ett sätt att sälja in fjärrvärme på? Avlasta elnätet så du kan ladda bilen på vintern.F Fredrik-1980 skrev:
Men jag skulle tro att det blir bättre när fler har elbil och smart laddare som drar ner effekten då det behövs. Att koppla in sig på någons utomhusuttag 1-fas lär kunna lösa ut säkringar enkelt...
Den ska du nog släppa, man kan inte begära att någon ska bygga om eller säkra upp sitt elabonnemang för bostaden för att besökande ska kunna ladda om man själv inte har behovet. Men det påståendet kanske var utifrån okunskap hur en bostads el fungerar.F Fredrik-1980 skrev:
Och du reagerar precis som de som ifrågasätter dig och nu ifrågasätter du andra.
Mitt hus är så spännande att det är normalt att byta en huvudsäkring i veckan när det är -10° eller kallare. I vinter har jag å andra sidan sänkt temperaturen mer än vanligt och har i stort sett bara frostvaktstemperatur i garage (tvättstugan) och snickerboa.
Det är med andra ord lite svårt att plugga in en bil utan att det blir konsekvenser... Men jag är inte emot tanken på att skaffa en men då är det som sagt nattetid den kan laddas
Det är med andra ord lite svårt att plugga in en bil utan att det blir konsekvenser... Men jag är inte emot tanken på att skaffa en men då är det som sagt nattetid den kan laddas
Det är ju förvisso ett alternativ. Kostar dock mer än två paket säkringar om året. Och det är hiskeliga 5 meter från bakdörren till huvudsäkringarna så jag kan inte gnälla på att det är för långt att gå.