Hej!

Håller på att sätta in ett ikea kök i vårt nya hem. Det är så att rörstammen går bakom kylskåpet så vi måste bygga ut en bit från väggen och ikea täck sidor är bara 217x60 och det vi behöver täcka är 240x75 känns inge kul och skarva ikeas skivor på båda höjd och längd. Har funderat på att göra en vägg i glas block. Eller ta en mdf skiva och måla den. Alt göra en gips vägg. Men alla dessa förslag känns lite tråkiga. Är det nån som har nått bra tips? Köket är i höglans vitt.

Mvh T

Jag har en skarvad skiva från IKEA - men då bara på höjden. Inte så snyggt men OK.

Annars skulle jag nog rekommendera en tillsågad skiva och en riktig lackering. Om du tar med en lucka till en färghandlare (eller kanske lackerare) kan dom "skjuta" den åt dig för att få till en skapligt lika färg.

Vi har samma problem då vi har ett element innanför skåp, skiva som är 70 djup. Detta är ju inget nytt problem med täckskivorna så det är synd att inte IKEA kan erbjuda större skivor som man kan anpassa fritt. Vi kommer troligtvis att välja att placera pärlspont då det redan finns i rätt färg. Det fungerar ju då vi har Lidingö. Ni kanske kan plocka upp något annat ur er interiör som golv eller bänkskiva, vilket de har gjort på TV eller tapet, något fräckt tyg mm som ni kan placera på en skiva.

Tack för svaren. Men verkar mest som om ja går till en billackerare och målar en mdf skiva i högglans vit. Såg nån kod här på forumet. Så försöker få en rätt lika. Sen så ringde ja till en kökstillverkare dom ville bara ha 3500kr + frakt från malmö till norrland för en skiva som är 240x75;) . Men en Mdf board kan man nog komma undan med ca: 1000kr 500kr för boarden 500kr för lacken. Men tar gärna i mot mer tips. Alla är bra men vi vill att allt ska kännas rätt cleant och snyggt.

Skulle ett par av IKEAs 75cm djupa skrivbordsskivor kunna vara en idé? (Trämönstrade, vita, glas, rostfria, mönstrade, ...)

Måste ju vara högglansvita och 240lång ooch 75 bred som du sa...

Kodax skrev:
...Sen så ringde ja till en kökstillverkare dom ville bara ha 3500kr + frakt från malmö till norrland för en skiva som är 240x75;) . ..
Jag har bra erfarenhet av Storsjökök vad gäller täcksidor i specialmått/specialkulör. Åtminstone för mig i Övik var inte frakten något problem (via lokal återförsäljare).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.