mycke_nu skrev:
I Taiwan har skatteverket ett ständigt pågående kvittolotteri.

Varje månad är det dragning på det unika kontrollnummer som finns på varje kvitto. Skapliga vinster dessutom, upp till motsvarande 300 000 SEK.

Ingen som inte ber om kvitto där inte.
Medför inte det att folk köper saker en och en, för att få så många "lottsedlar" som möjligt?

Det är nog tvärs emot den hypereffektiva Taiwanesiska mentaliteten dessutom extremt dålig timpenning på det. :)

K
Själv är jag bara tacksam om jag slipper kvitto på "vardagsvaror". Jag ser ingen anledning till att spara ett kvitto från matvaruaffären, bensinmacken eller lunchrestaurangen. Kanske beror det på att jag är lat och aldrig kollar kvitton om jag inte redan vid betalning tycker att beloppet inte stämmer......

De enda kvitton jag sparar är utlägg i jobbet och större inköp där kvittot kan behövas för garanti eller i deklarationen.

/Krille

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Men, vad betyder det, ska de alltid fråga? En kund ska få kvitto, därför tycker jag frågan är onödig.
Du har aldrig jobbat i en butik va? ;)
Det är ju samma sam i bankomaten vill du ha kvitto ja/nej
Skillnaden är dock att bankomaten inte automatiskt spottar ut kvitto som sedan folk inte tar eller bara slänger på marken.

Lika dan i butikerna de får kvitto men även hamnar de nere vid rullbanden eller på golvet.
Dock kommer kvittot alltid ut enda skillnaden är att vill du inte ha det så slänger det dig åt dig om du inte vill ha det.

M
Helt okej för mig att de gör som hos den lokala handlaren och lägger fram kvittot på den där plastgrejen med spelreklam. En aktiv handling av att erbjuda mig kvittot. Tar jag det inte så åker det ner i papperskorgen.

Andreas Blomkvist skrev:
De ända ställena som jag nästan aldrig får kvittot eller blir erbjuden kvittot på är McDonalds och Statoil.
De gånger jag är på McDonalds ligger alltid kvittot på brickan. Dock ingen som frågar först.

Jag har funderat på att skapa en liten skylt där det står Nej tack!

Den kunde affärerna, inklusive Systemet, dela ut gratis,
Och kunderna bära på rockslaget/tröjan/skjortan/blusen.

Så slapp kassörerna/kassörskan förstöra stämbanden med det evinnerliga Vill du ha kvitto?
Fan vad trötta de måste vara på att säga det :(

Nej, varför skulle personen i kassan vilja ha tio sekunders interaktion med kunden innan bandet drar igång igen? :x

Så mycket bättre att bara sitta där som en skanningsrobot.

;)

Det kan väl finnas annat roligare att prata om.

Måste vara ganska tjatigt med det ständiga Vill du ha kvitto.

ullberg
Jag hade blivit galen av
-hej
-tjena
-vill du ha kvittot?

-hej
-tjena
-vill du ha kvittot?

-hej
-tjena
-vill du ha kvittot?

Osv, efter 8h vill man nog bara gå ut i vedbon och stå på den vingliga pallen...

Jag brukar alltid säga att dom ska slänga det innan dom hinner öppna pajhålet

Tips till ICA, City, Konsum m.fl.

Lägg in "Vill/Vill inte ha kvitto" i kundprofilen. Många är ju registrerade kunder.
Så vet kassaapparaten om den skall skriva ut kvitto eller ej. Heureka :cool:

Funkar inte. Jag vill ha kvitto om

1. jag inte erbjuds det.
2. Om jag köpt vissa dyrare varor (jag har ju tillochmed köpt en skruvdragare på icamaxi).

Nu har visserligen ICA dispens från kassalagen(kontrollboxen) säkert ett bra tag framöver. Men de som inte har det kan inte stänga av sina kvitton.

Även om ICA och andra stora aktörer inte behöver kontrollboxen tror jag ändå att de måste följa lagarna kring hur ett kassaregister ska fungera.

Klart man ska ha kvitto, slänga det får man gör själv. Det är frågan jag vill slippa svara på varje gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.