8 045 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Vill byta Takventil i lägenhetshus, är det möjligt?
Hej! Vill måla om i vår nyköpta lägh och ser att takventilerna är jättestora och fula!
Kan jag byta ut dessa själv och isf till vad? Jag är van med och se små, runda vita vanliga ventiler som är 15-20 cm.
Dessa är med plattan runt är ca 30 cm.
Huset är byggt 1978.
Kan jag byta ut dessa själv och isf till vad? Jag är van med och se små, runda vita vanliga ventiler som är 15-20 cm.
Dessa är med plattan runt är ca 30 cm.
Huset är byggt 1978.
I vilken typ av rum sitter dessa?
Ser nämligen ut som tilluftsdon.
Både frånluftsdon & tilluftsdon är injusterade för att ge rätt luftmängd i förhållande till rums/lägenhetsstorlek.
Själva luftdonen kan ligg på lägenhetsinnehavarens ansvar, ventilationssystemet ligger normalt på föreningens ansvar.
”Extratallriken” är till för att skydda taket mot damm som finns i inomhusluften och som virvlar/trycks mot taket när tilluft blåses in i rummet via tilluftsdonet.
Både frånluftsdon & tilluftsdon är injusterade för att ge rätt luftmängd i förhållande till rums/lägenhetsstorlek.
Själva luftdonen kan ligg på lägenhetsinnehavarens ansvar, ventilationssystemet ligger normalt på föreningens ansvar.
”Extratallriken” är till för att skydda taket mot damm som finns i inomhusluften och som virvlar/trycks mot taket när tilluft blåses in i rummet via tilluftsdonet.
Dessa finna i vardagsrum och båda sovrummen. Ok, tror inte föreningen vill byta ut dom för jag tycker dom är fula... men man kanske kan måla dom vitaDemmpa skrev:
I vilken typ av rum sitter dessa?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Du kan ju också välja att se de som tidstypiska. Typiskt 1978. Men jag håller med, de är fruktansvärda. Innan du byter ventil eller tar bort tallriken (vilket förmodligen inte går) bör du ta ett snack med styrelsen. Måla tallriken är en annan sak, det är bara att köra.
Om tallrikarna tas bort så kommer taket att bli smutsigt istället för tallriken.
Även med tallrikarna så blir taket lite smutsigt.
Täcker ventilationen bara din lägenhet eller täcker den flera?
Har du kryddhyllefläkt?
Även med tallrikarna så blir taket lite smutsigt.
Täcker ventilationen bara din lägenhet eller täcker den flera?
Har du kryddhyllefläkt?
Japp har kryddhyllefläkt.Demmpa skrev:
Hur menar du? Bor 1 våning upp. Ingen över oss men en boende under.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Det beror väl på vad som står i stadgarna. Även om hela ventilationssystemet finns inom lägenheten så är det väl fastighetsägaren som ska få OVK godkänt och det kan ju då tänkas att föreningen vill fortsätta med att vara ansvariga för ventilationen.Demmpa skrev:
BirgitS skrev:
Det är vår HSB förening som ansvarar för ventilationen i lägenheten.Demmpa skrev:
Domdär bör vara tilluft om de sitter i vardags och sovrum, blåser det inte ur dom?
Frånluft ”ska” bara vara från ”dåliga” rum som tex kök, tvättstuga, klädkammare.
Tilluft ”ska” vara i ”bra” rum som tex vardagsrum, sovrum.
Utrymmen som hall/korridor har så kallad ”överluft”.
Bild på kryddhyllefläkten?
Tilluft ”ska” vara i ”bra” rum som tex vardagsrum, sovrum.
Utrymmen som hall/korridor har så kallad ”överluft”.
Bild på kryddhyllefläkten?
Här är bild på kryddhyllan och bild 2 är från klädkammaren/förråd.Demmpa skrev:
Men vi som har tänkte att göra om förrådet till sovrum...det kanske inte går då eftersom takventilen är en frånlufts-ventil?
Det där är ingen kryddhyllefläkt, utan en vanlig köksfläkt.
Här är kryddhyllefläkt,
https://flaktbutiken.se/ventilation...minimaster-minivent-acf/bahco-acf-flaktmotor/
Donet i klädkammaren/förrådet är frånluftsdon.
Nej det är inte så lätt att göra om klädkammaren/förrådet till sovrum, dels med anledning av ventilationen, dels även att det ”ska” vara fönster i sovrum.
Här är kryddhyllefläkt,
https://flaktbutiken.se/ventilation...minimaster-minivent-acf/bahco-acf-flaktmotor/
Donet i klädkammaren/förrådet är frånluftsdon.
Nej det är inte så lätt att göra om klädkammaren/förrådet till sovrum, dels med anledning av ventilationen, dels även att det ”ska” vara fönster i sovrum.