4 421 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vill börja med epoxy - möbler
Hej!
Vet att en del "finmöbelsnickare" ser rött nu men jag tycker att rivertables är vansinnigt snygga.
Vill komma igång och har nu ett lämpligt bord att pröva på. Men jag har svårt att hitta beskrivningar. Jag har 0 förkunskaper, närmaste jag kommer är att vi förstärkte en plasteka för 7-8 år sedan
.
Hur förbereder man? Ska man försluta träet mot epoxin på nåt sätt? Vart ska jag handla? Vad ska jag köpa så jag har allt som behövs? Vilka fallgropar finns?
Vart hittar jag mer information? Typ epoxybord for dummies...
Vet att en del "finmöbelsnickare" ser rött nu men jag tycker att rivertables är vansinnigt snygga.
Vill komma igång och har nu ett lämpligt bord att pröva på. Men jag har svårt att hitta beskrivningar. Jag har 0 förkunskaper, närmaste jag kommer är att vi förstärkte en plasteka för 7-8 år sedan
Hur förbereder man? Ska man försluta träet mot epoxin på nåt sätt? Vart ska jag handla? Vad ska jag köpa så jag har allt som behövs? Vilka fallgropar finns?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Epoxy är ganska enkelt att jobba med. Lamineringsepoxy från epoxybutiken eller biltema duger. Man kan även blanda i färgpulver, glitter etc.
Blandad epoxy fastnar på allt typ så släppytor kan man behandla med släppmedel, vax etc. Men räkna med att efterslipa ytor ändå.
Börja med små bitar t.ex. en vedklave etc och gör några provgjutningar.
Använd nitrilhandskar, vanliga handskar löses upp. God ventilation och blanda i aluminiumfolie burkar.
Blandad epoxy fastnar på allt typ så släppytor kan man behandla med släppmedel, vax etc. Men räkna med att efterslipa ytor ändå.
Börja med små bitar t.ex. en vedklave etc och gör några provgjutningar.
Använd nitrilhandskar, vanliga handskar löses upp. God ventilation och blanda i aluminiumfolie burkar.
Kan rekommendera ett samtal till NM Epoxi; rimliga priser, stort utbud och gedigen kunskap.
M Mikael K. skrev:Hej!
Vill komma igång och har nu ett lämpligt bord att pröva på. Men jag har svårt att hitta beskrivningar. Jag har 0 förkunskaper, närmaste jag kommer är att vi förstärkte en plasteka för 7-8 år sedan.
Hur har det gått? Jag går själv i samma tankar och har ungefär samma förkunskaper. Något som slagit mig att epoxy verkar kunna bli ganska dyrt. Har du några tips på potentiella svårigheter?
Klicka här för att svara