Förutsättningarna är enligt följande: souterrängradhus i lättbetong. Aktuell innervägg är yttervägg under markplan. För några år sedan renoverades rummet och EasyCover-tapet monterades. Efter ca ett år började större bubblor/släpp ses, när jag nu rivit bort tapeten ses stora saltutfällningar i dessa områden, motsvarande ca 1/3 av väggen. Alltså tydligt fuktpåslag och för tätt ytskikt. Dränering är inte aktuellt inom någon närtid. (Ingen granne har någon fuktproblematik) På aktuell vägg sitter ett vattenburet element (som jag helst slipper ta bort under väggarbetet då det värmesystemet är vanskligt att stänga av i området (helt annan problematik)).
Min fråga är nu - vilket material skall jag välja vid denna renovering? Slutmålet är målad vägg alt tapet om det möjligt. Utifrån elementets placering önskar jag bygga ut väggen så lite som möjligt men ändå få den jämn och målningsbar. Med den lilla kunskap jag besitter så har jag förstått det som att mina valmöjligheter är begränsade till att putsa väggen eller bredspackla med diffusionsöppet spackel och därefter måla med diffusionöppen färg.
Missar jag något annat alternativ?
Fördelar som jag ser det med att bredspackla:
Behöver inte bygga på väggen nämnvärt
Har bredspacklat tidigare och fått hyfsad snits
Nackdelar:
Dyrt med diffusionsöppet spackel - typ Ardex F5
Fördelar med att putsa:
Billigt
Går att variera struktur efter smak
Nackdelar:
Ingen egen erfarenhet
Fler moment
Lång torktid
Går det att putsa tillräckligt tunt med bra resultat? (utifrån att slippa åverkan på elementet)
Ni som besitter mer erfarenhet - vad rekommenderar ni att jag gör?