A
Det ska väl gå på något vis. Man kan ju köpa nya band som reservdelar.

mina bästa verktyg är alla de jag har från Festool. och min bosch handöverfräs. Inget vektyg kan ju ensamt vara bra, ok ibland då. (glömde betongspårfräsen från Ferm, den dög och räckte till länge)

Det sämsta är faktiskt enligt även mig en elfärgspruta från Jula. Den var totalt helt jäkla värdelös. Svingade den i nätsladden in betongväggen i garaget. Rekommenderas INTE. Detta var nog det sämsta dyraste verktyg jag införskaffat. Värdelösa mejslar etc. orkar jag inte ta upp.

Mitt bästa "verktyg" är helt klart de olika bits-set med hållare jag har från WERA, makalöst bra.

Sämsta är alla förbannade skitbits från höger och vänster som förstör skruvar, material och humör.

chali skrev:
Hej

Jag tänkte det kunde vara kul med en tråd om vilka verktyg som folk anväder för att lösa olika problem (Bästa/sämsta) skriv gärna märke och vad du köpt dom och vad dom kostar eller någon kanske har en smart lösning för något som igentligen kräver ett dyrt vektyg.

Mina favoriter:

För mätning: bosch dle 50 (laser mätare) (köpt på www.drift-underhall.se/) och kostar 1595+att man får en snygg klocka)
och för att sätta tex kakel är black & decker bdl 500 s helt kanon (www.jula.se säljer ut dom för ca 500kr)

mätning sämsta: black & decker bdl 190s (kostar ca 1000kr och då går det inte mäta på golvet utan bara på väggen.

för borra/skuva: boch GSR 10,8 V-LI helt kanon för att skuva tex gips den är jätte liten men svin stark (www.k-rauta.se ca 1400kr)
och för att borra Ferm från www.jula.se (kostar ca 400kr) den klarar det mesta i hemmet)

borra sämsta: bosch gsr 12v (kostar ca 2000kr och är alldeles för svag för dom pengarna.)

för att såga: jag tycker att silvans girmaskin med teleskop för ca 500 kr funkar kanon och jag har använt den i ca 4 år utan problem.

sämsta sågen: skulle väll vara fogsvansen då (hatar manuelt arbete=)

köpte en målar sputa på jula för ca 150 kr som blev strömförande så den bör man kanske passa sig för (men den var billig=)

mitt tipps är hur du får ett spiralborr över 1 meter utan att bli svin fattig=) för att tex borra igenom en slipersvägg mm

www.biltema.se efter du valt borr så skaffar du en vanlig 11mm hyllsa och köper sedan en eller flera förlängare för hyllsor på biltema och ett paket med fyrkants tappar så är det bara att köra igång=)

här är nr hoss biltema på sakerna:

fyrkants tappar:12-856 (24.90kr)
förlänare 400 mm:10-1204 (64,90 kr)
spiralborr 25mm :16-485 (25mm=149kr)
långhyllsa 11mm:10-611 (24.90) (ps: sätt lite silvertejp runt hyllsan och borret så du inte tappar det när du ska upp igen=)

nähä nu orkar jag inte skiva mer i dag men jag kommer att fortsätta lägga upp makiner och lösningar (bra och dåliga)
och jag hoppas någon annan har tips och råd på maskiner och smarta lösningar=)

mvh/chali

hej igen

Jag blev lite sugen på en starkare borrmaskin i med den jag använder från jula (ferm 850w) har det lite segt meed slipersen jag borrar i.

så sagt och gjort jag gav min gammla till min syster och åkte åter till jula för att införskaffa en ny
valet föll på en ferm 1050w som enligt säljare skulle vara både starkare och bättre.
men när jag väl skulle börja borra igen så märktes tre saker väldigt fort
1 den orkade inte få ner borret mer en ca 20cm
2 den var extremt jobbig att använda för den vägde nästan 5 kilo
3 när jag skulle backa upp igen så gick skuven av som håller chucken så den föll av=(

jag behöver inte säga att jag länade till baks den igen eller=)

efter det tillbudet blev jag lite trött på skiten och åkte för att köpa den starkaste jag kunde hitta (på en lördag eftermidag)

så först till k-rauta men den starkaste dom hadde var en bosch på 500w så det blev att åka till jula igen,
och där hittade jag en bosch med model nr:GSB 18-2 RE Professional som enligt säljaren utan problem skulle klara av att borra hålen. efter att åter kommit hem och börjat borra så gick det lite bättre nu orkade maskinen köra ner borret ca 40 cm men när jag skulle backa upp igen så ramlade chuck delen av och även om jag spände ditt den med spärr hyllsa så fortsatte den ramla av (maskinen har ingen vanlig skuv som håller huvudet som på andra skruvdragare) så nu funderar jag på att antigen lägga på lite locktat eller åter byta maskin.

så rekomendationen denna gången av maskin är

bra: ingen

kanske: boshen

och värdelös: ferm 1050w

/johan

chali skrev:
hej igen

Jag blev lite sugen på en starkare borrmaskin i med den jag använder från jula (ferm 850w) har det lite segt meed slipersen jag borrar i.

så sagt och gjort jag gav min gammla till min syster och åkte åter till jula för att införskaffa en ny
valet föll på en ferm 1050w som enligt säljare skulle vara både starkare och bättre.
men när jag väl skulle börja borra igen så märktes tre saker väldigt fort
1 den orkade inte få ner borret mer en ca 20cm
2 den var extremt jobbig att använda för den vägde nästan 5 kilo
3 när jag skulle backa upp igen så gick skuven av som håller chucken så den föll av=(

jag behöver inte säga att jag länade till baks den igen eller=)

efter det tillbudet blev jag lite trött på skiten och åkte för att köpa den starkaste jag kunde hitta (på en lördag eftermidag)

så först till k-rauta men den starkaste dom hadde var en bosch på 500w så det blev att åka till jula igen,
och där hittade jag en bosch med model nr:GSB 18-2 RE Professional som enligt säljaren utan problem skulle klara av att borra hålen. efter att åter kommit hem och börjat borra så gick det lite bättre nu orkade maskinen köra ner borret ca 40 cm men när jag skulle backa upp igen så ramlade chuck delen av och även om jag spände ditt den med spärr hyllsa så fortsatte den ramla av (maskinen har ingen vanlig skuv som håller huvudet som på andra skruvdragare) så nu funderar jag på att antigen lägga på lite locktat eller åter byta maskin.

så rekomendationen denna gången av maskin är

bra: ingen

kanske: boshen

och värdelös: ferm 1050w

/johan
Jag rekommenderar dig att skaffa ett riktigt bra borr (riktigt viktigt!), lämna tillbaka boschen och köpa en Bosch GBM 13 HRE Professional, tror den kuggkranschucken och maskinen kommer att passa dig mycket bättre än GSB 18-2 RE Professional, som har en snabbchuck. Vridet är dessutom rejält mycket bättre. Kom ihåg att backa försiktigt med maskinen när du drar upp den igen, och dra vinkelrätt upp ur hålet.

Som alternativ till boschen finns tex. Makita dp4003: http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3538 Den har jag inte provat själv, men vet flera som är nöjda med den. Har för mig att någon på detta forum har sagt något om att den har en koppling för att förhindra kast, men hittar inte den posten nu, så jag kanske bara inbillar mig. Dessutom hittade jag inte något om någon koppling på makita.se . Men finns det en koppling hade jag hellre gått på makitan än boschen.

//Daniel

Det var nog jag som skrev om den där kopplingen, men det var inte på den Makitan du refererar till. Det finns en gammal tråd som heter "momentstark borrmaskin" Jag startade den tråden och det slutade med att jag skaffade en riktig vansinnesmaskin.

Bästa verktygen: Två japansågar, en klyvsåg och en kap o gersåg.
Sämsta verktyget: Black&Deckers självnivellerande 360 graders laser som knappt syns i skymning.

Har många favoritverktyg men det sämsta köpet är definitivt en vinkelslip från Harald Nyborg som gav upp efter UNDER en sekunds användning samtidigt som den gav ifrån sig ett gnälligt surt ljud och illalukt. Till råga på allt hade jag kastat kvittot med motiveringen "det spelar ju ingen roll om den går sönder för den kostade bara 79.-". Surt sa räven och köpte Makita istället.

+ Festool sänksåg, skulle inte klarat mig utan den. Oerhörd precision.
+ Japansk fintandad såg från classes, ger exakta snitt vid finsnickeri.
+ Fein multimaster, ingen arbetshäst men fixar de där krångliga taja sakerna.

- Pelarborr fr classes, listas mestadels för att det var ett onödigt inköp. Använder den sällan. Drygt att ändra hastighet genom remflyttning. Remmarna slirar.
- Ritsmått från biltema. Mäter fel. Plastig och skev.
- Regelfinnare Zircon, knappt 600 fr classes. Onödig. Klarar inte mitt golv på 40 mm.
- Liten cirkelsåg för kakel, från biltema. Raka snitt, vad är det? Urslag.

Efter mycket övervägande. I rangordning:

Bästa (mest tidsbesparande):
1. Sketchup med utskrivningsbar måttsättning
2. Proffsbrädgårdarnas leverans medelst lastbil
3. Bostitch N88RH-2MCN Stomspikningsverktyg
4. Festool TS55 med 1400 och 2x1400 skenor

Sämsta: (mest tidsödande)
1. Att skrida till verket utan en detaljerad plan. Se 1. ovan.
2. Alla kinesiska billighetsmaskiner som måste bytas ut eller repareras hela tiden
3. Oordning på utrustning.

Jag har gett ordet verktyg en vid tolkning...

Edit: Bifogar bild på vad jag menar med utskrivningsbar måttsättning

• Illustration mattsattning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger oxå en röst på en billig kinesisk borrhammare. Har hållit i tfyra år snart och jag har rivit flera väggare och tatt mig igenom saker jag inte trodde jag skulle kunna göra. Kostade 350:- och vägrar dö. Kabeln gick av men den bytte jag till en symaskinskabel.

Rätt förtjust i min Bosh Ixo. En skruvdragare som inte är nått vidare till att dra i skruv, men som funkar ypperligt som skruvmejselersättare och som man kan ha i fickan. Guld när man småpysslar.

Sämsta verktyg är en billig Cirkelsåg från Bauhaus. Vilket mög. När jag flyttar ifrån grannen som är festtoolgalen så blir det en egen HS55a.

Näst sämsta är en liten vinkelkap jag köpte på ÖB för 99:-. Inte för att den funkar dåligt. Tvärtom. Den vägrar dö så jag kan inte köpa en riktig, och varje gång retar jag mig på den sunkiga knappen...

Tumstock, timmermanspenna, arbetsbockar, fogsvans, hylsnyckelsats, skruvmejslar, hobbykniv, avbitartång och hammare med hickoryskaft från Biltema används dagligen med stor glädje. I synnerhet arbetsbockarna älskar jag, så skönt att slippa stå på knä på golvet hela tiden.

Nu är det inga större projekt som genomförts hittills, mest montering av IKEA-möbler, uppsättning gardinstänger och taklampor, men också lite reparationer, lagande och lappande. Man kommer långt med en ganska liten verktygslåda om man valt ut innehållet med omsorg tycker jag.

Största besvkelsen är nog en DeWalt skruvdragare som är för stor och klumpig för att vara en bra skruvdragare, och för klen för att vara en bra borrmaskin. Borrar från Biltema var också riktigt krappiga, flera stycken har gått av trots att de endast borrat i vanligt trä och gips.

Nu har jag köpt en tigersåg och en sticksåg på Coop av märket Kellen som skall testas kommande dagar.

Som omväxling til TV-en vill jag skriva några rader. Och det gäller verktyg som jag inte gärna vill undvara.

bild040zz8.jpg bild039nh1.jpg

Här handlar det om att hålla fast, många gånger behövs en tredje hand. Det mindre kan jag ibland ta med in till skrivbordet för småjobb, det större är underbart att ha ihop med bänkpelarborrmaskinen.

Nästa bild visar ett "verktyg" med vars hjälp man kan utföra operationer som annars är omöjliga.

bild041wo5.jpg

och det, svarven, är absolut nummer ett i verkstaden.

Dåliga verktyg - ja dom har jag slängt, jag kan inte direkt komma ihåg något speciellt. .

Ja man är olika, skulle jag inhandla en svarv skulle bara bli en tallriksslip. ;) Annars vet jag inte vad jag skulle ha den till... :)

Är man en riktigt duktig hantverkare så klarar man sig bra med en C6BU........Slipar, sågar, justerar osv. Detta vad det gäller bearbetning. MEN jag tycker att ett "verktyg" glömts bort som jag åtminstone använder mycket är kritsnöret. Attans vad rakt det blir (och så sågar jag med cirkeln, c6:an sen.....)

Sämsta........antagligen den där sat.......s jä.......a regelsökaren som inte funkar, skulle gå till vattenrör och elledningar oxå........... My ass!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.